search

Information udvider butikken

»Det er ligesom at få en lille fugleunge i hænderne. Man skal passe på, at man ikke kvæler den af bare iver.«36-årige Maja H. Find går fra at arbejde som eventredaktør ved Berlingske Media til en nyoprettet stilling som chef for community-aktiviteter på Information.

»Det er ligesom at få en lille fugleunge i hænderne. Man skal passe på, at man ikke kvæler den af bare iver.«

36-årige Maja H. Find går fra at arbejde som eventredaktør ved Berlingske Media til en nyoprettet stilling som chef for community-aktiviteter på Information.

Hvad laver en chef for community-aktiviteter?
Sådan en skal knytte læserne tættere til avisen. Det skal jeg gøre ved at arrangere debatter, læserrejser, foredrag med avisens skribenter og oprette en Information-webshop.

Hvorfor gør I det?
Det skal skabe læserloyalitet. Vi skal tilbyde mere end blot den daglige avis. Og så er det ingen hemmelighed, at det skal skabe omsætning. Jeg tror, at samarbejdspartnere er meget interesserede. Mange af Informations læsere har "Nej tak til reklamer" på postkassen. Det her er en ny måde for sponsorer at komme i kontakt med vores læsere, som ofte tjener ganske mange penge. Samtidig er Informations læsere over-interesserede i næsten alt. Selv EU-stof synes de er fantastisk. Den videbegærlighed skal vi udnytte ved at tilbyde foredrag og teaterture.

Informations læsere er også meget kritiske. Vil de ikke synes, at det er populistisk, hvis deres avis skal til at sælge pyntepuder?
Hos nogle læsere vil jeg muligvis møde modstand mod øget kommercialisering. Men jeg er overbevist om, at de gerne vil betale, hvis kvaliteten og tilbuddene er i orden. Vi skal have læserne til at føle sig som udvalgte medlemmer af en særlig klub. Vores læsere vil ikke have et godt tilbud. De vil have god kvalitet og betale for det. Så bliver det min opgave at sikre kvaliteten, for eksempel skal jeg have bevis på, at det ikke er underbetalte arbejdere, som sidder og syr et indkøbsnet med Informations logo.

Er medarbejderne med på at udføre flere kommercielle opgaver?
Der er ingen tvang. Men mange medarbejdere vil gerne møde deres læsere. Skribenterne bruger enormt lang tid på research, inden de skriver en enkelt artikel. Vi skal blive bedre til at udnytte indholdet i avisen og generere journalisternes specialviden til foredrag. Journalisternes viden skal bruges til mere end én artikel.

Hvordan fik du jobbet?
Jeg opfandt det. Min gamle stilling som eventredaktør hos Berlingske Media blev nedlagt. Inden da havde jeg allerede ideen til Information som mere end en avis. Så det gjaldt bare om at sælge tanken, da Information fik ny ledelse i sommer. Og heldigvis var min ide i tråd med avisens tanker.

Tvivler du på, om det her projekt kommer til at lykkes?
Overhovedet ikke. Jeg skal skabe merværdi uden at træde nogen over tæerne. Det er ligesom at få en lille fugleunge i hænderne. Man skal passe på, at man ikke kvæler den af bare iver. Men jeg er 100 procent sikker på, at det bliver en succes.

CV. Uddannet cand.mag. i dansk og kommunikation fra RUC i 2002. Herefter projektleder i DR Udvikling i et år. 2003-2008 redaktør og festivalchef for Tvfestival.dk, 2008-2010 eventredaktør for Ber-lingske Media.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen