search

Wired-guru: Alle medier flyder sammen i fremtidens vizuality

Intermedia er det nye begreb, som sammenfatter den medieudvikling, vi befinder os i lige nu. Lidt simpelt fortalt, så smelter alle medietyper sammen i en visuel verden. Sådan lyder forudsigelsen fra den digitale profet og Wired-grundlægger Kevin Kelly.

Intermedia er det nye begreb, som sammenfatter den medieudvikling, vi befinder os i lige nu. Lidt simpelt fortalt, så smelter alle medietyper sammen i en visuel verden. Sådan lyder forudsigelsen fra den digitale profet og Wired-grundlægger Kevin Kelly.

Festivalen New Media Days blev i morges skudt i gang i København med et euforisk  view ind i fremtiden leveret af Kevin Kelly, der i mange år var redaktør af Wired og som i dag betragtes som en af de mest skarpeste iagttagere af den digitale udvikling og teknologiens konsekvenser for vores alle sammens liv.

På lidt mindre end en time gav Kevin Kelly sit bud på nogle af de største tendenser, som han mener, ændrer måden vi kommunikerer på, anvender ny teknologi og ikke mindst, hvordan vi dermed udfordres. Det handler om, hvad teknologien forlanger af os. Eller som hans nye bog hedder: "What technology wants".

For tilstedeværelsen af medier, der kommunikerer med os, er nu så massiv, at det ikke længere er et spørgsmål om, hvad vi ønsker at sige – men at vi overalt udfordres og tvinges til at forholde os til medier, der interagerer med os.

Og noget af det, som er i størst vækst, er skærme, der kommunikerer med os. Vi vil blive omgivet af tv-skærme, computerskærme, notebooks og hele facader beklædt med skærme, som vi vil interagere med. Og som vil bombardere os, tale til os og udfordre os.
Nogle gange på lang afstand – andre gange på den mest intime vis.

Men fælles vil gælde, at de tidligere så opdelte mediekategorier vil smelte sammen til én fælles medieplatform, som Kelly kalder intermedia.
Hvor vi tidligere bevægede os rundt mellem tv, film, video, telefoni, podcasts, aviser, bøger, musik, e-mail, blogs, websites, magasiner og radio, så flyder det hele sammen til en slags fælles medievæske.

"Vi står foran den 2. Gutenberg-revolution," erklærede han i en af de mange headlines, som karakteriserede hans profet-agtige blik ind i fremtiden.

Og mens Gutenberg forandrede verden med opfindelsen af bogtrykkerkunsten i 1400-tallet og dermed faciliterede et kommunikationsskifte fra det talte til det skrevne ord, så mener Kevin Kelly, at vi nu går fra såkaldt 'Literacy' til 'Vizuality'.

Med andre ord, så bliver det visuelle, den dominerende måde, vi kommer til at kommunikere på.

Og en øget brug af hyperlinks vil være med til at fremme udbredelsen og anvendeligheden af enhver form for visuel kommunikation. Alt vil blive interlinked.

Han understreger, at der stadig mangler at blive udviklet en masse redskaber, før den visuelle kommunikation for alvor vil blive dominerende.

Men det kommer, betror han deltagerne på New Media Days. Og gør samtidig opmærksom på sit positive grundsyn på teknologien og dens muligheder for menneskeheden.

Nogle af de øvrige mega-trends, som han mener, sideløbende vil slå igennem, er en massiv vækst af streaming og flows.

Oversat til dansk, så betyder det, at vi holder op med at købe musik, film, bøger og andre medier.
Hvorfor eje, når vi online kan låne og leje alt, hvad der findes?. Og det endda hvor som helst. Og fra hvilket som helst medie.

Netflix, Spotify og Hulu er blot nogle eksempler på den slags tjenester.

"Om ti år kan du have al musik, der er produceret i hele menneskehedens historie, på din egen lille dims. Og det samme vil ske med bøger og film. Og hvorfor så købe det?," spurgte Kevin den fremmødte forsamling, der på ingen måde modsagde ham.

"Det vi i stedet kommer til at købe er adgangen til medierne og det interface, der formidler dem."

Kevin Kelly, der af kritikere betegnes som lidt for religiøs i sin tilbedelse af teknologien, er i øvrigt overbevist om, at vi stadig kun lige befinder os ved begyndelsen til, hvor meget vi kommer til at dele.

"Vi har slet ikke fattet, hvor meget, det er muligt at dele. Og det betyder så, at den eneste originale værdi, der vil være tilbage i fremtiden, er alt det, som ikke kan kopieres."

Teknologitænkeren fra Silicon Valley, som skriver om de mange tendenser på sin egen blog – Kevin Kelly – mener i øvrigt ikke, at de gamle medier forsvinder. Vi får i stedet blot hele tiden flere medier – og nye medier – som alle sammen tilføjes vores nuværende medieverden.

Den største vækst vil vi dog se i forhold til streaming og flows på nettet. Og det betyder, at realtid bliver langt mere afgørende end i dag. Det er slut med at tale om "i dag". I stedet handler det om "nu".

Og apropos nu, så kan du lige nu se, hvad alle deltagere på New Media Days 2010 poster på nettet. Tjek her.

Hele Kevin Kellys præsentation kan i øvrigt genopleves her.

Læs også MediaGuardians seneste interview med Kevin Kelly: Technology is as great a force as nature

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen