search

Uskyldig mand hængt ud som morder i Se og Hør

Se og Hør har bragt et sløret billede af en mand, der ifølge ugebladet skal være sigtet for et dobbeltmord. Den sigtede i sagen er bare ikke den samme som på billedet, afslører Lokalavisen Aarhus

Se og Hør bragte i weekenden et sløret billede af den 51-årige mand, der er sigtet for at have dræbt og parteret sin ekskone i Malling.

Det troede Se og Hør i hvert fald, at de gjorde, og det blev beskrevet i billedteksten, at billedet var af morderen, da han i 2017 var til en fødselsdag på Island.

Men manden på billedet er ikke den 51-årige mand, der har erkendt at have dræbt kvinden i Malling. Det skriver Lokalavisen Aarhus, der fik mistanke om, at det var en forkert udpeget gerningsmand på Se og Hørs billede, da han ikke ligner den mand, som redaktionen i Aarhus har set ved grundlovsforhøret. Samtidig var redaktionen blevet tilbudt at købe det samme billede af en ukendt person.

Siden har Lokalavisen Aarhus været i kontakt med kilder i Island og den islandske familie til manden på billedet, der fortæller, at manden er i familie med den dræbte kvinde, der har rødder i Island. Billedet stammer heller ikke fra 2017, men fra 2016, og blev lagt på Facebook af et kvindeligt familiemedlem.

I Se og Hørs historie, som nu er fjernet fra hjemmesiden, bliver en anonym citeret som ven til drabsmanden. Kilden påstår, at han flere gange har rejst med den sigtede.

Niels Pinborg, der er ansvarshavende chefredaktør på Se og Hør, kalder det for ”skrækkeligt”, at de har bragt et billede af en forkert mand, hvilket ugebladet ikke vidste, før Lokalavisen Aarhus tog kontakt til chefredaktøren.

Chefredaktøren siger, at redaktionen er blevet snydt, da kilden sendte billeder, som Se og Hør har betalt for, til dem.

”Det, der er sket her, er, at der er en mand, som vi ikke har grund til at antage snyder, åbenbart har valgt at sende nogle billeder til os, som viser en forkert mand. Det er jo skrækkeligt. Vi gør, hvad vi kan for at tjekke, at det er den rigtige mand. Og vi gør, hvad vi kan for at tjekke, at den her mand har adgang til den information omkring billederne. Det har vi ikke været skarpe nok til, og det er nu engang sådan, at hvis man vil snyde os, så kan man snyde os,” siger Niels Pinborg til Lokalavisen Aarhus.

”Vi er simpelthen blev snydt”

Niels Pinborg forklarer ikke, hvordan redaktionen har forsøgt at bekræfte identiteten på manden på billedet. Han hæfter sig dog ved, at manden på grund af sløringen er uigenkendelig for en bredere kreds.

”Det er skrækkeligt, at han skal læse det, hvis han kan genkende sig selv. Jeg synes, at han skal ringe til mig med det samme, så vi kan få snakket om det her,” siger Niels Pinborg til Lokalavisen Aarhus.

Det har ikke været muligt for Journalisten at få et interview med Niels Pinborg, der i stedet henviser til en artikel på Se og Hør. Her bliver det forklaret, at der blev bragt to billeder på nettet og et i printversion.

”Vi er simpelthen blevet snydt af en kilde, som vi troede, vi kunne stole på. Vi har, som vi plejer, forsøgt at tjekke oplysningerne, men jeg har aldrig været i denne situation før, så alarmklokkerne har slet ikke været indstillet til, at det kunne ske. Det er de nu. Om kilden har været i god tro, da han tilbød os billederne, eller om der er tale om en, der mod bedre vidende sendte forkerte billeder, ved jeg ikke. Men det er for så vidt lige meget. Fejlen er vores,” siger chefredaktør Niels Pinborg.

ten Schaumburg-Müller, mediejurist og professor ved Juridisk Institut på Syddansk Universitet, vurderer, at det er strafbart, at Se & Hør har bragt billedet af en forkert mand. Læs hans vurdering her.

 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen