To gange lettelse på én uge i Berlingske

Flere års usikkerhed for Berlingske Medias ansatte sluttede i går, da der blev givet grønt lys til salget af Mecom. Medarbejderne er især lettede over, at de nye ejere ikke vil sælge Berlingske fra: »Det er den mest opløftende nyhed om vores arbejdsplads i lang tid,« siger tillidsmand

Der blev sat punktum for flere års salgsproces, da de hollandske konkurrencemyndigheder onsdag sagde endeligt god for den belgiske mediekoncern De Persgroeps køb af Mecom, som ejer bl.a. Berlingske Media.

De hollandske myndigheder er inde over, fordi Mecom også ejer hollandske medier.

Siden Mecom i sommeren 2012 tog de indledende skridt til salget, har fremtiden været usikker for medarbejderne i Berlingske Media. Og det har kunnet mærkes i hele koncernen, fortælles Berlingskes tillidsmand Uffe Gardel.

»Det har været voldsomt belastende at være til salg i al den tid – både for medarbejdere og for ledelse. Det er naturligvis ubehageligt for medarbejderne ikke at vide, om koncernen overhovedet vil eksistere et år frem i tiden. Jeg er faktisk næsten forbløffet over, at man ikke har kunnet se det på vores medier,« siger han.

Kronisk ikke gode nok

Uffe Gardel fortæller, at det pres, ledelsen har været under i salgsprocessen, har forplantet sig ned igennem hele organisationen.

»Det har været en situation, hvor ledelsen hele tiden har skullet præsentere os for mulige købere, og hvor vi nærmest kronisk har følt, at vi ikke var gode nok. Så var der det ene i vejen, så var der det andet i vejen. Jeg vil ikke bebrejde ledelsen for det, men det interne samarbejde har ubetinget lidt under det her pres,« siger Uffe Gardel.

Siden Mecom i maj 2013 droppede et samlet salg af koncernen, er flere og flere dele løbende blevet solgt fra. Blandt andet har Den Sydvestjydske Venstrepresse købt Berlingske Medias ejerandel på 50 pct. af Syddanske Medier samt fem af Berlingskes jyske ugeaviser. Også den del har været ubehagelig for medarbejderne, fortæller Uffe Gardel:

»Det har bidraget til den generelle usikkerhed at kunne følge med i, at så blev det ene solgt fra, så det andet. Det har naturligvis fået mange medarbejdere til at spørge sig selv: ”Hvornår er det min tur?”«

Den sidste tvivl er ryddet af vejen

I sommeren 2014 bød De Persgroep 1,8 milliarder kroner for Mecom og selskabets to hovedaktiviteter, hollandske Wegener og Berlingske Media. Men godkendelsen trak ud, og først i går faldt den endeligt på plads.

»Siden i sommer har vi ikke seriøst tvivlet på, at den her handel ville gå igennem. Men der har været en berettiget tvivl om, hvad De Persgroeps hensigt med Berlingske Media egentlig var. Vi blev købt som en del af en større forhandling, og vi har ikke vidst, om deres hensigt egentlig har været at beholde os eller at sælge os videre, så snart de kunne,« siger Uffe Gardel.

Men også den tvivl er nu ryddet af vejen. Det skete, da generalsekretær i De Persgroep, Christophe Convent, i går udtalte til MediaWatch, at:
"Der er absolut ingen planer om at sælge Berlingske Media."

Den udtalelse glæder Uffe Gardel og kollegerne:

»Det er den mest opløftende nyhed om vores arbejdsplads i lang tid. Jeg har hele tiden hældt i retningen af, at de nok ville beholde os – men det er først nu, der bliver sat ord på det. Og det er virkelig en god nyhed,« siger han.

0 Kommentarer