Studerende til rektor på DMJX: ”We need more pussy”

De studerende på Kreativ Kommunikation på DMJX kræver en mere ligelig fordeling af mandlige og kvindelige undervisere

Et generationsoprør ulmer på uddannelsen for Kreativ Kommunikation på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. En gruppe studerende på uddannelsen ønsker nemlig et opgør med en ’Mad Men-kultur’, hvor mænd dominerer reklamebranchen.

Første skridt i retning af en kulturændring er flere kvindelige undervisere på uddannelsen. Det skriver Markedsføring, der dækker den danske marketing- og reklamebranche.

Tredjeårsstuderende på Kreativ Kommunikation Emilie Haugelund Larsen siger, at de studerende længe har efterlyst et mere lige mix af undervisere.

”Der er rigtigt mange dygtige mænd, men vi savner et mere alsidigt billede blandt underviserne,” siger hun til Journalisten.

Emilie Haugelund Larsen påpeger, at kvindelige gæsteundervisere og censorer til dagligt ofte arbejder som projektledere, strategimedarbejdere eller trendforskere. Det er sjældent kvinder fra de kreative afdelinger, der bliver hentet ind.

”Der er reklamekvinder derude, men vi bliver sjældent præsenteret for dem på skolen. De kan noget, som vi som studerende har brug for at møde, fordi de kommer med nogle andre erfaringer,” siger Emilie Haugelund Larsen.

Studerende til rektor på DMJX: ”We need more pussy” 1 De studerende skal møde flere kvindelige undervisere, mener Emilie Haugelund Larsen. Foto: Sahel Hamdam

Pussy-plakater i Emdrup

Debatten om sammensætningen af underviserne begyndte sidste år, men den kom først for alvor på alles læber, da det pludselig vrimlede med plakater med ”We need more pussy” på skolens gange i Emdrup.

Det førte til, at de studerende mødte skolens ledelse og forelagde deres kritik.

Rektor på DMJX Trine Nielsen hilser initiativet velkommen. Hun kan godt se, at de kvindelige studerende mangler kvindelige rollemodeller i reklamebranchen.

”Dybest set handler det om, at de studerende skal have en bedre fornemmelse af, hvordan man er kvinde på et reklamebureau. Hvor er der plads til mig, når jeg er færdig?” siger Trine Nielsen.

Rektor vil tættere på 50/50

DMJX vil derfor arbejde ”systematisk” med at få fat på flere kvindelige undervisere.

”Vi kommer til at arbejde med en større grad af 50/50 mellem mandlige og kvindelige undervisere, censorer og eksterne undervisere,” siger Trine Nielsen.

Generelt er 57 procent af underviserne på DMJX kvinder, men på netop Kreativ Kommunikation forholder det sig anderlederes, selv om flertallet af de studerende er kvinder.

Trine Nielsen siger, at det er, fordi 70-80 procent af de ansatte i de kreative afdelinger på bureauerne er mænd.

”Det rammer os, fordi vi har et tæt samarbejde med branchen. Når der er mange mænd på bureauerne, er det dermed også tit mænd, de studerende møder på skolen som for eksempel gæsteundervisere,” siger hun.

Ifølge Emilie Haugelund Larsen er der bred opbakning blandt de studerende på Kreativ Kommunikation til initiativet. Målet er i sidste ende, at kvinder i højere grad tager plads i bureauernes kreative afdelinger.

”Flere undersøgelser viser, at man bliver bedre til at kommunikere, mere kreativ og laver et bedre produkt, når man arbejder i et team med diversitet,” siger Emilie Haugelund Larsen.

0 Kommentarer

Læs også

Mangfoldighed: Danske medier nøler, og det koster tillid og penge

Mangfoldighed: Danske medier nøler, og det koster tillid og penge

09. JUNI 2020

“Kvinder laver rundspørger, mænd laver aktindsigter”

06. JUNI 2018