search

Radioboss fra Randers: Københavns mediebranche er en osteklokke

”Jeg tror, at man kan lave bedre radio end det, Radio24syv laver i dag,” siger Ole Søndergaard, direktør hos Radio ABC og en del af provinsalliancen, der vil overtage FM4 fra Radio24syv. Han mener sagtens, at Radio24syv kunne rykke til Jylland uden at miste sit dna. Ramskov: ”Jeg bliver så træt”

Radio24syv har gjort det fantastisk, men det kan godt gøres lidt bedre. Det mener den kronjyske radioboss Ole Søndergaard, som selv er en del af den sammenslutning af provinsmedier, der vil byde på at overtage frekvensen, når Radio24syv lukker.

Ole Søndergaard er adm. direktør i Radio ABC Gruppen, som driver lokalradioer i seks jyske byer med hovedsæde i Randers. Han sidder i bestyrelsen i Danske Medier; han var med i FM4-udvalget, som udtænkte det udbud, som Radio24syv vandt.

Og han mener, at det er sundt for det danske mediebillede, at 70 procent af de redaktionelle medarbejdere skal være 110 kilometer uden for København på den kanal, som vinder næste udbudsrunde. Netop det krav fik Radio24syvs ejere til at opgive at byde på frekvensen igen.

”Jeg var væk hjemmefra i 10 timer i forgårs for at deltage i halvanden times debat i København. Det gør jeg gerne, for det er vigtigt. Men sådan er det for mange kilder fra Jylland. Måske var det meget sundt, hvis man også nogle gange skulle køre den anden vej,” siger Ole Søndergaard.

En københavnsk osteklokke

Den debat, han deltog i, foregik hos Publicistklubben og handlede om FM4. Ole Søndergaard synes, det var en ”god debat”. Men da han gik derfra, havde han fornemmelsen af at have været på besøg i en osteklokke.

”Den københavnske mediebranche er lidt som en osteklokke. Ordstyreren kendte navnene på flere, der rakte hånden op. Jeg fornemmede før og efter, at alle næsten kendte alle. Det er naturligt. Men måske det var meget sundt også at have noget andet,” siger Ole Søndergaard.

Han mener, at den store koncentration af mediefolk i København er et principielt problem, fordi det betyder, at københavnske kilder har lettere ved at komme til orde – og jyske kilder og historier bliver overset.

Men langt de fleste magthavere befinder sig i København. Hvis man skal lave et hurtigt konfronterende interview med en politiker, så er det vel lettest at være i København?

”Det siger man tit, men politikerne er ikke i København hele tiden. Det kan da være, at Michael Aastrup (Venstremand fra Assentoft ved Randers, red.) ikke synes, det er skidesjovt at køre til København, hver gang han skal i radioen. Hvis radioen nu lå i Aarhus eller Aalborg, kunne mange jyske politikere have lettere ved at være med.”

Mange uslebne diamanter i Jylland

Ole Søndergaard er blandt andet blevet provokeret af overskriften på en artikel i Berlingske i går: ”Mads Brügger: Måske går der en usleben diamant rundt i Viborg, men det ville være underligt”.

”Det har han bare ikke ret i. Der går faktisk mange uslebne diamanter rundt i Jylland. Vi har for eksempel på Radio ABC flere dygtige værter, som ikke har behov for at bo i København,” siger han.

Men talentmassen er et selvforstærkende problem, mener Ole Søndergaard. De dygtige journalister bor der, hvor jobbene er. Hvis der var flere fede journalistjobs i provinsen, ville der være et større udbud af dygtige medarbejdere.

”Kig på din egen situation. Du er rykket fra Djursland til København på et tidspunkt. Der er masser af fede jobs i København, så det kan jeg godt forstå. Hvis du fik lyst til at rykke tilbage til Djursland, så er der ikke mange jobs at få som journalist,” siger han med henvisning til Journalistens reporter, som har afsløret sig selv som djurslænding.

Mangler der noget?

Synes du, at der mangler noget i Radio24syv?

”Man ved jo ikke, hvad man mangler, før man har hørt det. Der var heller ingen, der savnede Radio24syv, før de var der,” siger Ole Søndergaard.

Men mangler der noget, som I kan gøre bedre?

”Hmm. Mangler der noget? Nej. Men er der noget, som kan gøres bedre? Ja. Det er en svær opgave, men jeg tror på, at vi kan gøre det en lille smule bedre end Radio24syv.” [factbox:0]

Hvad er det konkret, I kan gøre bedre?

”Det er svært at sige konkret. Jeg synes, de laver god radio. Men når staten poster så mange penge i noget, så synes jeg, de kunne være bedre til at dryppe pengene uden for hovedstaden,” siger Ole Søndergaard.

Radio24syv har fem-seks mand på en redaktion i Aarhus, og flere af deres programmer foregår primært eller delvist i provinsen ..?

”Det er for lidt og for sent. Redaktionen i Aarhus ligner en ”hov, vi skal måske gøre noget anderledes”-løsning. Man kunne se helt fra start, at de ansatte en masse folk i København, og at Radio24syv blev meget københavnercentreret. I starten var det nærmest en københavnsk lokalradio, der lavede radio til sig selv. I dag er det bedre, men det er for lidt og for sent.”

Han fremhæver, at en vært i Millionærklubben på et tidspunkt sagde, at ”det må vi tage én gang til for dem i Jylland”.

”Sådan noget må da ikke foregå i radioen. Du er selv fra Djursland, hvis en af mine værter på Radio ABC siger ”ude i Grenå”, så får de da et spark i nyren. Det må man ikke. Det hedder ikke ”ude i”, vores lyttere på Djursland er lige så meget os som dem i Randers.”

Én ting er, at en vært fortaler sig, og at du mener, Radio24syv var en københavnerradio i starten. Er det et generelt problem på radioen i dag?

”Det er blevet bedre. Men jeg synes, ledelsens udmeldinger de seneste dage viser, at det stadig ligger i dem. Både Mads Brügger, Mikael Bertelsen og Jørgen Ramskov er rundet af København, selv om Ramskov er født i Horsens. Det kan man mærke.”

Adm. direktør på Radio24syv, afviser kritikken. Ole tramper videre i den gammeldags opfattelse, at man kun kan lave radio til jyder, hvis man står fysisk ved siden af dem, mener han.  (Foto: Ólafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix)

 

24syv: Vores lyttere er smukt fordelt

Hos Radio24syv er adm. direktør Jørgen Ramskov ikke enig i, at stationens tilstedeværelse i provinsen er ”for lidt og for sent”.

”Vi har lavet radio, som lytterne har været glade for, også i Randers. Vores lyttere er smukt fordelt over hele landet. Jeg synes, at Ole tramper videre i den gammeldags opfattelse, at man kun kan lave radio til jyder, hvis man står fysisk ved siden af dem. Men folk orienterer sig i en radio efter, om det interesserer dem, hidser dem op eller gør dem glade, og så er de ellers ligeglade med, hvor det foregår,” siger Jørgen Ramskov.

”Hvis man kigger på indholdet i vores radio, for eksempel i morges, så er det måske lavet i et studie i København, men vi snakker med folk i hele landet. Det må være det afgørende,” tilføjer han.

Jørgen Ramskov har svært ved at forholde sig til Ole Søndergaards kritik af, at man kan mærke, at radioledelsen er rundet af København.

”Jeg kan ikke forholde mig til, hvad Ole kan mærke. Det kendetegner denne debat, at den er båret af synsninger i stedet for fakta. Prøv at lytte til radioen eller se på, hvordan lytterne er fordelt."

Andre magthavere i Jylland

Både chefer og medarbejdere på Radio24syv har forklaret, at de ikke tror på, man kan bevare Radio24syvs dna og særlige kultur, hvis 70 procent af de redaktionelle medarbejdere skal placeres 110 kilometer væk fra København.

Men det mener Ole Søndergaard godt, Radio24syv kan.

”Jeg kunne uden at blinke skrive en ansøgning for dem, hvor de bevarer radioens dna og samtidig lever op til 70 procent-kravet,” siger han.

Hvordan?

”De kunne indgå samarbejder med lokale mediehuse i hele landet og placere medarbejdere i alle store byer. Men de kunne jo have vist rettidig omhu og allerede for tre-fire år siden været gået i gang med det arbejde. Jeg anerkender, at det er svært, når man har alle sine freelancere i København, men der er også mange dygtige journalister i Jylland.”

Tror du, det er godt eller skidt for det danske mediebillede, hvis Radio24syv lukker?

”Jeg tror, at man kan lave bedre radio end det, Radio24syv laver i dag. De er dygtige, men det kan blive en lille smule bedre.”

Ramskov: Jeg bliver så træt

Jørgen Ramskov giver ikke meget for, at Ole Søndergaard ”uden at blinke” kunne skrive en ansøgning for Radio24syv, så man både bevarer radioens dna og lever op til 70 procent-kravet. 

”Jeg bliver så træt. Ole skal koncentrere sig om at lave Radio ABC. Så kan vi koncentrere os om at lave den radio, som er blevet en kæmpe succes, uden Ole," siger han.

Ole Søndergaard hæfter sig ved, at Radio24syv vandt udbuddet for otte år siden med en ansøgning, hvor man blandt andet lagde op til mediesamarbejder på tværs af landet. Det var noget af det, Jørgen Ramskov som direktør lagde i graven straks.

”Jeg kan godt røbe, at noget af det første, jeg gjorde, var at sige ”sådan kan vi ikke lave radio”. Jeg respekterer, hvis andre vil lave radio på den måde, men da jeg kiggede på vores oprindelige ansøgning og de samarbejder, der var beskrevet, sagde jeg: Det kommer ikke til at fungere. Vi må lave radio med én kerne og ikke ti kerner,” siger Jørgen Ramskov og understreger, at han mener, den beslutning var afgørende for, at Radio24syv blev en succes.

Stop DF-bashing

Her kunne interviewet egentlig slutte. Men Ole Søndergaard har en holdning mere, som ligger ham meget på sinde.

Han synes, der er gået Dansk Folkeparti-bashing i debatten. Og det er uretfærdigt. Han hæfter sig ved, at People’s Press-direktør Jakob Kvist i går sagde til Journalisten, at forløbet ”handler om, at nogle få magtfulde politikere har set sig sure på radioen”. Programchef Mads Brügger har kaldt forløbet ”småligt og hævngerrigt”.

”Det er simpelthen ikke mit indtryk. Jeg har snakket med både Morten Marinus og Peter Skaarup om det. Hvorfor er det så farligt, at når staten propper så mange millioner i noget, kunne vi godt tænke os, at det har centrum et andet sted end København? Jeg er træt af den DF-bashing. Man forfølger DF uberettiget på dette område. Tag en saglig debat i stedet,” siger Ole Søndergaard.

Kan der ikke være et andet motiv, selvom Marinus og Skaarup afviser det over for dig? Måske er det højere oppe i DF, at beslutningen er truffet, eller de siger ikke sandheden til dig..?

”Jeg har ikke hørt et eneste menneske fra DF sige, at Radio24syv skal slås ihjel. DF siger igen og igen, at de laver god radio. Nu vil politikerne bare gerne prøve noget andet.”

Men Jørgen Ramskov savner faktabaserede argumenter for beslutningen om 70 procent-kravet.

”Vi er ikke imod, at andre søger. Vi beder om, at politikerne forholder sig til, om der kommer god radio ud, og om lytterne er tilfredse – i stedet for postnumre. Og så beder vi om, at politikerne kommer med nogle fornuftige argumenter i stedet for synsninger om, at der er for meget fokus på København," siger han.

Kommentarer
15
Ole Søndergaard
29.03.19 14:51
Lidt flere fakta, iflg.
Lidt flere fakta, iflg. Gallup 2018, PPM tal:

Radio 24syv når på en måned 22,7% af indbyggerne i København by, og har 9,4% andel af radiolytningen.

Radio 24syv når på en måned 18,7% af indbyggerne i Østjylland, og har 1,3% andel af radiolytningen.

Radio 24syv når på en måned 16,7% af indbyggerne på Fyn og har 0,8% af radiolytningen.
Fremhævet af Journalisten
Michael Kjærgård
29.03.19 19:47
Altid interessant når nogen
Altid interessant når nogen kan huske hvad der skete, in casu at Radio24syv vandt udbuddet ved at stille noget i udsigt som de ikke gennemførte. Hvordan kan det så undre dem, at kravene bliver mere specifikke næste gang?
Fremhævet af Journalisten
David Wedege
29.03.19 22:12
Ole Søndergaard har ret i, at
Ole Søndergaard har ret i, at man kan lave taleradio i Jylland, men hvis det er magtpåliggende, så forstår jeg ikke, at Radio ABC i årtier ikke har lavet andet end det, man på godt randrusiansk må kalde for "braller".

Er taleradio kun interessant, hvis der kommer en kæmpe sæk med penge? Hvorfor har begavet taleradio om Østervolds omvæltninger, togfabrikkens død og Kims nye omfartsvej ikke hidtil været betragtet som et kald for stationen?
Fremhævet af Journalisten
Pelle Dam
30.03.19 06:59
Andel af befolkningen, der
Andel af befolkningen, der bor i Hovedstaden: 32 procent
Andel af 24syvs lyttere, der bor i Hovedstaden: 33 procent

Sjælland: 14/15

Syddanmark: 21/20

Midtjylland: 23/20

Nordjylland: 10/12
Fremhævet af Journalisten
Teddy Gehrke
30.03.19 07:29
Ole Søndergaards DF-politur
Ole Søndergaards DF-politur ryder på, at det ikke ligefrem er de kritiske spørgsmål, der præger hans virksomhed. S og V centraliserede som gale for at blive populære hos akademikerne, de unge og smarte samt dem, der er begge dele.
Nu er det Tulle og hans jyske vælgerkorps der afgør, om Folketinget skal være rødt eller blåt. Og det vælgerkorps vil have noget til gengæld for stemmerne
Fremhævet af Journalisten
Michael Kjærgård
30.03.19 07:38
Jeg synes jeg hørte
Jeg synes jeg hørte Radio24syv erklære, at de ville gå syngende i døden. Indtil videre synes jeg sangen overdøves af klynk
Fremhævet af Journalisten
Ole Søndergaard
30.03.19 08:47
@Pelle Dam:

@Pelle Dam:
Prøv evt. at gå en smule dybere ned i de tal.
Dette er fra Gallup PPM 2018:
På Radio 24syv når I 22,7% af befolkningen i København by i løbet af en måned, og I når 16,7% af fynboerne i løbet af en måned.
Når der lyttes 100 minutters radio i København by, står I for 9,4 af de minutter.
Og når der lyttes 100 minutters radio på Fyn, står I for 0,8 af de minutter.
Fyn stiller ind, lytter f.eks. Den Korte Radioavis, og er så videre. København stiller ind og lytter langt længere.
Så nej lytningen er ikke pænt fordelt over hele landet, men er endog meget koncentreret omkring hovedstaden.

@David Wedege:
Taleradio i et sprogområde som Danmark kan kun lade sig gøre, hvis det bliver lavet som public service. Radio ABC har i øvrigt i vores nyheder været omkring alle de nævnte ting.

Fremhævet af Journalisten
Søren Birkelund
30.03.19 22:08
København er p.t. et
København er p.t. et kulturelt kraftcentrum. Hvis man forestiller sig hovedstadens kulturliv granuleret og spredt tyndt ud over det ganske land, vil der ikke længere eksistere noget centrum – ej heller ikke nogen kraft! Tilbage vil være en tynd, vitaminfattig, smagløs omgang pulversuppe – og det vil være uanset hvor du befinder dig i landet. Opgrader i stedet kulturkanalerne, så alle kan få glæde af dem.
Fremhævet af Journalisten
Jan Hillers
31.03.19 00:50
Ole Søndergård: Du "glemmer",
Ole Søndergård: Du "glemmer", at Radio24Syv er og skulle være en taleradio. Det var meningen, at den skulle være til lyttere, der ikke ønskede at lytte til dumme reklamer og (dårlig) musik. Altså typisk P1-segmentet (som jeg tilhører). De mange lyttere, der hører andre radiokanaler, er mindre betydningsfuldt. 24Syv har medvirket til at flere lytter til taleradio. Mon desværre ikke Det Vi Taler Om bidrager til, at en del 110 km fra København lytter med. Jeg hører det også nogen gange, men for ofte med krummede tæer. Er ikke målgruppen. Men lige det program og især det uærlige Fedeaftens Fyraften kunne I måske gøre bedre
Jeg mener godt, du kan argumentere for, at Berthelsen og Brügger er noget osteklokke-agtige, men Ramskov er for mig primært eksponent for gedigen journalistisk tankegang, og det af den type, jeg frygter, du som forretningsmand i det jyske ikke har så meget sans for.
Jeg er enig med dig i, at en landsdækkende taleradio kunne være bedre end Radio24Syv - og P1. Men jeg tvivler på, at de udsendelser, jeg kan lide, vil kunne erstattes af jeres projekt. Og jeg synes, du skal komme med bud på, hvad I vil kunne friste Danmark med, som vi ikke allerede har.
Fremhævet af Journalisten
Thomas Jørgensen
01.04.19 09:02
Ingen tvivl om at Radio24syv
Ingen tvivl om at Radio24syv har fornyet taleradiokonceptet. At det er varieret, både i sim form og i værdien af det oplysende, orienterende og underholdende.
Der er både, sådan set fra mit synspunkt som gammel P1 lytter, både skidt og kanel. Men det er der jo på alle kanaler, selv på musikkanaler og de reklamefyldte.
Man kan så senere forholde sig til, om det er den rette blanding af "lort og lagkage" der vil blive produceret og udsendt, når 24Syv bliver trukket redaktionelt mere end 110 km fra hovedstaden (der hvor magten og poilitikerene sidder....)

Håber det bedste, frygter det værste.
Fremhævet af Journalisten
Lasse Sørensen
01.04.19 10:38
Kære Jan Hillers,

Kære Jan Hillers,
Det hedder Fedeabes Fyraften. Og så kalder du programmet for uærligt. Hvorfor? Jeg synes, at det på gode dage er et fantastisk program, hvor der er rum for fascination for nogle af livets finurligheder og spændende personligheder. Det er er en art portrætter af danskere, som netop ikke er dem, vi hører hver dag i samtlige andre medier og programmer.

Du kan jo fint mene, at det er et dårligt program. Men at kalde det uærligt, synes jeg kræver en nærmere forklaring fra dig, al den stund du skriver det offentligt her på Journalisten.dk.
Fremhævet af Journalisten
Søren Rathje
01.04.19 13:17
Fedeabes fyraften er et
Fedeabes fyraften er et småsnakkende program, præget af hyggelige ligegyldigheder og 90er-ironi. Anders Lund Madsen som en hipster-version af Jørn Hjorting, når han var allermest tam og tandløs.
Fremhævet af Journalisten
Jan Hillers
02.04.19 14:25
Lasse. Ja, min nye computer
Lasse. Ja, min nye computer synes at abe skulle erstattes med aften. Det opdagede jeg ikke.
Jeg mærker nogen gange en kunstig, ja forstilt interesse for emner og de interviewede. Og det er for mig hårdt at høre på. Ideen er god nok. Det synes jeg ikke den ofte gode Anders er her.
Fremhævet af Journalisten
Ole Reitov
04.04.19 18:23
Hvis medlemmerne i Dansk
Hvis medlemmerne i Dansk Journalistforbund er enige i, at den politiske styring er gået for langt - og det mener jeg den er - så burde alle medlemmer lade være med at søge stillinger hos en ny indehaver af radiolicensen.Men den form for politisk og solidarisk holdning findes vel næppe i forbundet i dag?
Fremhævet af Journalisten
Jesper Bech Pedersen
04.04.19 19:55
Det var politisk styring, der
Det var politisk styring, der i første omgang skabte rammerne for, at radio 24syv overhovedet kom til at eksistere, Ole Reitov.

Efter din logik, så burde den samlede danske journaliststand jo så dengang have boykottet den nye kanal, fordi det var synd for P1 - eller hvad?
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen