search

PR-bureauer takker nej til klima-benægtere

En række internationale PR-bureauer vil ikke længere arbejde for kunder, der benægter menneskeskabte klimaforandringer. Herhjemme har Geelmuyden Kiese samme politik. Primetime Kommunikation: »Benægtelse af menneskeskabte klimaforandringer – med de videnskabelige beviser, der er på bordet i dag - svarer jo næsten til at være Holocaust-benægter«

En række af verdens største PR-bureauer meldte tidligere på ugen for første gang offentligt ud, at de ikke længere vil arbejde for kunder, som benægter menneskeskabte klimaforandringer.

Det skete i forbindelse med offentliggørelsen af en undersøgelse lavet af The Guardian og The Climate Investigations Center, hvor 10 af 25 adspurgte bureauer har svaret.

Lise Westphal, direktør og partner i det danske PR-bureau Primetime, som er et af de største af sin slags herhjemme, kalder de internationale bureauers beslutning interessant og positiv. Men hun hæfter sig også ved, at så stor en del af de adspurgte ikke har villet svare.

»De har sikkert set det som klogest at holde kæft, fordi de enten allerede har nogle af de her virksomheder på kundelisten, eller fordi de gerne vil holde en kattelem åben til dem. Der er ingen tvivl om, at PR-industrien har været en stor spiller i for eksempel store internationale olieselskabers forsøg på at obstruere lovgivning for at nedbringe CO2-udledning,« siger hun.

Ikke en decideret politik

Herhjemme har det danske PR-bureau Geelmuyden Kiese en lignende politik om ikke at arbejde for kunder, som benægter, at klimaforandringerne er menneskeskabte. Det skriver direktør Morten Hofgaard Jørstad i en mail til Journalisten.

”I Geelmuyden Kiese formidler vi ikke information på vegne af vores kunder, der ikke er dokumenteret og verificerbar. Det er i strid med vores værdier. Af samme grund besluttede vi tilbage i 90'erne, at vi ikke vil arbejde for tobaksindustrien. Efter FN's seneste klimarapport er det eftertrykkeligt slået fast, at klimaforandringerne er menneskeskabte. Information, som bestrider dette, vil vi ikke bidrage med at formidle.”

Primetime har ikke oplevet at skulle føre kampagne for nogen, der ikke tror på de menneskeskabte klimaforandringer.

»Vi har ikke en decideret politik om, at vi ikke arbejder for klima-benægtere, for det er ikke en problematik, vi har haft inde på livet. Vi vurderer de enkelte kundecases fra sag til sag,« siger Lise Westphal.

Som at være Holocaust-benægter

Hun tilføjer, at det at benægte menneskeskabte klimaforandringer næsten er at sammenligne med at benægte Holocaust. 

»For os er det helt afgørende, om der er tale om bevidst misinformation og manipulation. Dér vil vi helt klart trække grænsen og sige farvel og tak til den pågældende kunde. Og benægtelse af menneskeskabte klimaforandringer – med de videnskabelige beviser, der er på bordet i dag – svarer jo næsten til at være Holocaust-benægter.«

Men kan det ikke være en svær grænse at sætte, da tal og videnskabelige beviser jo ofte kan udvælges, bruges og vinkles, som man vil?

»Det har du selvfølgelig ret i. Og der er jo heller ikke noget af det her, som er fuldstændigt sort-hvidt. Derfor kan man da måske også forestille sig, at der kan være undertemaer under den her store miljøparaply, som vi ikke vil finde det problematisk at kommunikere for en kunde,« siger Lise Westphal.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen