search

Meget grå gråzone? Ekspert blåstempler omtale af betalt TV 2-program

CBB Mobil har som annoncør betalt TV 2 for en programserie om modellen Cecilie Haugaard. Det fremgår af programmets intro. Men når tv2.dk omtaler programmet, nævnes annoncesamarbejdet ikke. Gråzone? Nej, mener tv2.dk-redaktør: ”Vi har lavet artiklen af egen fri vilje”

”Cecilie Haugaard gør op med det perfekte udtryk på de sociale medier og inviterer seerne ind bag den planlagte og konstruerede verden på Instagram.”

Sådan lyder underrubrikken til en længere artikel på tv2.dk fra 31. marts om model og influencer Cecilie Haugaard. Inspirationen til artiklen er TV 2-programserien ’Cillemouse – den falske virkelighed’, der havde premiere samme dag. Af introen fremgår det, at programmet præsenteres i samarbejde med CBB Mobil.

”Det betyder, at CBB Mobil er med til at finansiere produktionen af programmet. Det er det, vi kalder branded content eller annoncørbetalt indhold,” forklarer Sune Roland, indholdschef for TV 2 Play.

Men på tv2.dk-artiklen om programmet fremgår det ingen steder, at artiklen reklamerer for et TV 2-koncept betalt af en kommerciel aktør. Og det har fået flere Twitter-brugere til at undre sig:

”Det er jo en longread uden reklame/spons/betalt-markering!” skriver for eksempel Nathalie C. Larsen, digital chef hos Lead Agency.

Og rådgiver inden for digital kommunikation Trine Maria Kristensen spørger:

”Meget grå gråzone?”

TV 2: Kæmpe fejl at deklarere 

Ifølge TV 2 er artiklen om Cecilie Haugaard ikke en del af det indhold, CBB Mobil har betalt TV 2 for. Modsat selve programmet bør artiklen derfor ikke deklareres som annoncørbetalt indhold, mener Sune Roland fra TV 2 Play.

”Det er en redaktionel artikel – den er alene skrevet, fordi redaktionen har vurderet, at Cecilie Haugaard og emnet er relevant for deres læsere,” siger han.

Det bekræfter Kristoffer Pinholt, ansvarlig for TV 2’s digitale platforme.

”Det er en redaktionel artikel inspireret af tv-programmet. Programmet er annoncørbetalt, men artiklen er en helt almindelig journalistisk artikel, som vi har lavet af egen fri vilje. Ingen af os har fået penge for at lave den, og der har overhovedet ingen kontakt været mellem os og annoncøren omkring artiklen,” siger han.

Men I skriver jo en artikel på tv2.dk, som samtidig er en reklame for et TV 2-koncept, der er betalt af en kommerciel aktør. Bør det ikke deklareres for læserne?

”Vores indgang har alene været redaktionel. Ambitionen har været at lave et portræt af Cecilie Haugaard. Man kunne godt have nævnt i artiklen, at programmet er lavet som branded content. Men det ville være en kæmpe fejl at sætte et mærkat på som annoncørbetalt indhold på artiklen. For det er det ikke,” understreger Kristoffer Pinholt.

Professor er enig

Og den sondring er Søren Sandfeld Jakobsen, professor i medieret ved Aalborg Universitet, umiddelbart enig i.

”Det er jo altid en svær vurdering. Men jeg tror, jeg er enig med TV 2 her,” siger han til Journalisten.

”Hvis der var en aftale med annoncøren om også at lave afledte positive artikler, var det en anden sag. Men som det er nu, synes jeg godt, man kan sondre mellem det sponsorfinansierede program og så en rent journalistisk opfølger, som handler om modellen og vedrører programmets tema,” tilføjer han.

CBB Mobil oplyser til Journalisten, at de ikke har betalt Cecilie Haugaard for hendes medvirken i deres kampagne, som programserien på TV 2 er en del af. Deres penge går til produktionsselskabet, forklarer Nikolaj Boserup, online og marketingchef hos CBB.

Så skal meget deklareres 

Kristoffer Pinholt fra TV 2 afviser, at artiklen om Cecilie Haugaard på tv2.dk er et eksempel på en gråzone inden for annoncørbetalt indhold.

”Jeg synes faktisk, det er ret sort/hvidt. I den forstand, at alt annoncørbetalt indhold skal varedeklareres helt tydeligt. Og det gør vi også altid – der er ingen undtagelser,” siger han.

Også Sune Roland fra TV 2 Play understreger, at læsere, der klikker sig videre fra artiklen på tv2.dk til programmet på TV 2 Play, får at vide, at det er betalt. Han tilføjer, at TV 2 vil se på, om det skal angives ved en artikel som den pågældende, at den er afledt af indhold betalt af en kommerciel aktør.

”Men så skal der altså meget deklarering til. Der er for eksempel også sponsor på 'Vild med Dans'. Men skal vi så også skrive på en artikel, der handler om 'Vild med Dans', at artiklen er knyttet til et program, der har en programsponsor?” siger han.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen