Kulturmagasinet Doxa lukker

Trods 150.000 kr. i mediestøtte lukker kulturmagasinet Doxa efter mindre end et år. Netmediet blev ellers lanceret med store armbevægelser og en ambition om at lukke Politikens kultursektion. »Men jeg kunne ikke se for mig, at vi ville få abonnenter nok,« siger medstifter Lasse Marker
  • Privatfoto
    Lasse Marker var med til at stifte kulturmagasinet Doxa, mens han arbejdede som vært på P1-programmet "Kulturknuserne". Nu dropper han journalistik og starter eget kommunikationsbureau
15.09.2015 · 08:53

Kulturmagasinet Doxa lukker og slukker efter mindre end et års levetid. Det ambitiøse netmedie fik ellers tildelt 150.000 kr. i mediestøtte fra innovationspuljen for kun få måneder siden.

»Vi lukker Doxa. Vi har afleveret de 150.000 kr., vi har fået i mediestøtte, tilbage,« siger chefredaktør og medstifter Lasse Marker til Journalisten.

Doxas site har ligget stille hen siden den 18. juni. Lukningen sker efter grundige overvejelser hos de tre unge stiftere Lasse Marker, Mads Aagaard Danielsen og Villads Andersen. 

»Med mediestøtten følger også et krav om, at man efter et år skal kunne godtgøre, at man har udsigt til en økonomisk bæredygtig model. Men jeg kunne ikke se for mig, at vi ville få abonnenter nok eller sælge nok artikler til øvrige medier,« siger Lasse Marker.

»Vi stod over for den samme udfordring som andre medier. Der er ikke mange annoncekroner tilbage, og det er ved at gå op for folk, at bannerreklamer ikke har nogen værdi. Samtidig er brugernes betalingsvillighed meget lav,« siger Lasse Marker.

Ville overflødiggøre Politikens kultursektion

Da magasinet for et år siden blev lanceret, skete det ellers med store armbevægelser og en ambition om at overflødiggøre Politikens kultursektion. På facebook skrev stifterne: ”Om 2 år lukker Politikens kulturredaktion, fordi ingen vil læse andet end DOXA.”

Tog I lidt for store ord i munden?

»Ha ha, ja den har været citeret meget. Det var mest ment som drilleri og også en anerkendelse af, at Politiken er Danmarks stærkeste kulturavis. Hvis man vil lave et nyt og ambitiøst kulturmedie, så må man nødvendigvis måle sig op imod Politiken,« siger Lasse Marker.

Det var intentionen, at Doxa skulle lave kritisk kulturjournalistik, som skulle være gratis. Læserne havde en mulighed for at give frivillige donationer til de enkelte skribenter, som også arbejdede frivilligt.

Med en pose penge i mediestøtte skulle Doxa med tiden vokse sig til en økonomisk bæredygtig størrelse, der rent faktisk aflønnede skribenterne.

Anbefaler fortsat andre at starte eget medie

Samme ambition har en lang række andre nystartede onlinemedier i disse år. Men baseret på sine egne erfaringer tror Lasse Marker, at de færreste frø i den nye medieunderskov kan klare sig.

»Det er positivt at se, at Zetland har succes med crowdfunding. Det viser, at 1.000 loyale læsere måske er nok. Det er også imponerende at se, hvor mange penge det er lykkedes at rejse også fra private sponsorer for folkene omkring ”Føljeton”. Men for flertallet af de nye små medier er det bare sådan, at de som os på Doxa vil være afhængige af frivillig arbejdskraft. Og det er sjældent bæredygtigt i længden,« siger Lasse Marker.

Han vil dog stadig anbefale nyuddannede og andre unge journalister at prøve kræfter med at starte deres eget medie.

»De skal bare se det som en del af deres uddannelse og en proces med at blive en dygtigere journalist. Og selvom det er meget svært at finde en bæredygtig forretningsmodel, så kan nogle af dem jo vise sig at have den rigtige forretningside, der måske kan redde mediebranchen,« siger Lasse Marker.  

Han peger på udgivelsen af bogen “6 grunde til, at der ikke sker en skid i dansk kulturliv” som en af Doxas største bedrifter i mediets korte levetid.

»Kulturbudgetterne er støbt i beton. Selv når der kommer en ny kulturminister som Uffe Elbæk, der vil gøre op med 100 års kulturpolitik, så lykkes det ham kun at flytte på 10 millioner kr. ud af at samlet budget på 6,35 milliarder kr. Kulturmidlerne bliver i dag fordelt ud fra historie og tradition snarere end ud fra konkrete kulturpolitiske prioriteringer. Kulturjournalistikken har en vigtig rolle med at pege på, hvor pengene bliver misbrugt, hvem der ikke leverer det, man kunne forvente, og hvor man med fordel kunne omprioritere,« siger Lasse Marker.

Han har sideløbende med Doxa været radiovært på P1-programmet ”Kulturknuserne” og siden tv-tilrettelægger hos DR.

Men han dropper nu journalistikken og laver i stedet sit eget kommunikationsbureau, der især skal lave opgaver for diverse kulturinstitutioner. 

Kommentar

15/09/2015 - 09:51

Christian Vangsø Bentsen

Ærgeligt. DOXA blev udskammet af "pressen" HERUNDER fagbladet Journalisten. Ikk¨sandt?

Men til syvende og sidst havde DOXA-drengene ikke modet til at være kritiske overfor den branche de nu skal tjene penge på...

Men som en engang sagde: Follow the money ;-)

15/09/2015 - 12:59

Lars B. Jørgensen

@Bentsen

Okay, så det var også "pressens" skyld og ikke de markedsmekanismer eller ikke eksisterende forretningsmodeller, der er ved at fjerne tæppet og eksistensgrundlaget under journalistik.

Kan du i øvrigt komme med eksempler på den "udskamning", du henviser til?

15/09/2015 - 14:57

Viggo Steincke

DOXA har gjort det supergodt.
“6 grunde til, at der ikke sker en skid i dansk kulturliv” er det mest relevante og modige indlæg i kulturjournalistikken i dette årtusinde.

16/09/2015 - 09:45

Peter Christian Nielsen

Idealisten har fået en ordentlig dukkert: "Han dropper nu journalistikken og laver i stedet sit eget kommunikationsbureau, der især skal lave opgaver for diverse kulturinstitutioner."

Seneste jobopslag

CRM konsulent i Børnecancerfonden - bliv en styrke for børnene

Børnecancerfonden
Ansøgningsfrist: 08.05

SoMe-redaktør til Vi Unge

Aller Media
Ansøgningsfrist: 25.04

Udviklingsorienteret redaktør til Mandag Morgen

Mandag Morgen
Ansøgningsfrist: 10.05

Nyhedsjournalist til DR Fyn

DR
Ansøgningsfrist: 22.04

DR Østjylland søger reporter

DR
Ansøgningsfrist: 23.04

Studentermedhjælp til kommunikation

Grundejerforeningssekretariatet Ørestad
Ansøgningsfrist: 25.04

KVINFO søger presse- og kommunikationsansvarlig

Kvinfo
Ansøgningsfrist: 23.04

Nyhedsvært til DR Nordjylland

DR
Ansøgningsfrist: 25.04

Chef til B&U

DR
Ansøgningsfrist: 29.04

Chefkonsulent og teamleder for seks kommunikationsrådgivere

Region Syddanmark
Ansøgningsfrist: 05.05

Kommunikatør i Greenpeace

Greenpeace Norden
Ansøgningsfrist: 25.04

Er du en skarp kommunikator med bundlinjefokus?

Mødrehjælpen
Ansøgningsfrist: 23.04

Pressekonsulent til Rigshospitalet

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 23.04

Udlandsreporter til Kristeligt Dagblad

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 23.04

Studentermedhjælp med flair for kommunikation

Ankestyrelsen
Ansøgningsfrist: 22.04

JOURNALIST TIL UGEAVISEN MIDTSYD

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 06.05

Forlagschef til Informations Forlag

Information A/S
Ansøgningsfrist: 22.04

Redaktionschef Printcentralen

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 22.04

Vil du svømme med på nyt succesmedie om vand?

Ingeniøren
Ansøgningsfrist: 23.04