Zetland rejser 230.000 kroner på fire dage

Via crowdfunding har medievirksomheden Zetland fået 230.000 kroner fra 600 støttepersoner til skabelsen af Zetlands daglige nyhedsmedie. »Der er et behov for den slags journalistik, som vi slår på tromme for,« siger Lea Korsgaard
 
08.06.2015 · 10:42

En halv sejr. Sådan beskriver partner og redaktør på Zetland Lea Korsgaard, at det på kun fire dage er lykkedes at samle 230.000 kroner på crowdfunding-sitet Kickstarter.

Målet var 170.000 kroner i støtte. Det beløb var allerede hjemme efter to dage. Til gengæld havde Zetland satset på bidrag fra 1.000 støttepersoner. Det tal ligger lige nu kun på 600.

»Vores primære mål er fortsat at finde mindst 1.000 mennesker, der vil være med,« siger Lea Korsgaard.

Fem daglige baggrundshistorier

Pengene skal bruges til at etablere det nye Zetland, et dagligt medie, ”der skærer igennem nyhedsstøjen”.

Det nye Zetland skal fra januar 2016 udkomme med højst fem daglige baggrundshistorier, ”der giver det fulde overblik over tidens vigtigste begivenheder og strømninger”, som det hedder fra Zetland.

Lea Korsgaard mener, at indsamlingen viser, at efterspørgslen på den slags journalistik er til stede.

»Det giver håb, at der er så mange, der bakker os op, fordi loyalitet er det, ethvert betalingsmedie er bygget på. Der er et behov for den slags journalistik, som vi slår på tromme for,« siger hun.

Målet er 16 millioner

I har også fået 350.000 kroner i mediestøtte, men I har sat som mål, at I skal have 16 millioner kroner for at klare jer i to år. Hvor skal resten af pengene komme fra?

»Der skal vi rundt og banke på hos private investorer og fonde med et stort publicistisk hjerte. Vi er ikke i mål med de 16 millioner kroner, men dørene åbner sig,« siger Lea Korsgaard.

Ifølge opslaget på Kickstarter kan man støtte med forskellige beløb. For 25 kroner får man Zetlands nyhedsbrev tilsendt og en varm tanke. Giver man 16.500 kroner, trækker Zetland-redaktionen i arbejdstøjet ”og bruger en dag på at luge din have”.

Kommentar

17/09/2015 - 16:32

Jørn Henrik Jørgensen

Projektet vil jo begrænse mangfoldigheden af informationer. Vi bliver alle sammen en smule dummere. Må jeg be' om den gamle multifunktionelle avis der rækker fra Maren i kæret til statsminister Løkke. Det er bredden, der gør det. På det koncept løb jeg engang oplaget på en provinsavis op med 6.000 betalende abonnenter. Det lukkede så konkurrenten. Beklager.

Seneste jobopslag

Dokumentarkompagniet søger fotograf/klipper/visuel producer

dokumentarkompagniet
Ansøgningsfrist: 12.03

Chef for Koncernkommunikation og Presse i Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet

Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Ansøgningsfrist: 06.03

Chef kommunikationskonsulent

Danske Bank
Ansøgningsfrist: 05.03

Teamleder til Kunder & Kommunikation i Landbrugsstyrelsen

Miljø- og Fødevareministeriet, NaturErhvervsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 04.03

Graduate - Video Journalist, Corporate Communication

H. Lundbeck A/S
Ansøgningsfrist: 08.04

Erfaren kommunikationskonsulent til Vallensbæk Kommune

Vallensbæk Kommune
Ansøgningsfrist: 11.03

Ny kommunikationschef til Det Danske Hus I Palæstina

DHIP - The Danish House in Palestine
Ansøgningsfrist: 15.03

Digital redaktør - barselsvikar

Danmarks Nationalbank
Ansøgningsfrist: 28.02

Presseansvarlig søges til Københavns Politi

Københavns Politi
Ansøgningsfrist: 28.02

Kommunikationsmedarbejder

Aalborg Stift
Ansøgningsfrist: 05.03

Journalist

Dansk Socialrådgiverforening
Ansøgningsfrist: 28.02

Nyhedsjournalist til indlandsredaktion

JydskeVestkysten
Ansøgningsfrist: 01.03

Digital medieredigerende til Fagbladet 3F

3F
Ansøgningsfrist: 12.03

REDAKTIONEL ONLINE MANAGER

NORDJYSKE Medier
Ansøgningsfrist: 25.02

DIGITAL SOUSCHEF TIL REDAKTIONEN

NORDJYSKE Medier
Ansøgningsfrist: 25.02

Sjællandske Medier søger redaktør til Vordingborg

Sjællandske Medier
Ansøgningsfrist: 05.03

Dansk Socialrådgiverforening (DS) søger journalist til nyhedsbrev og fagblad

Dansk Socialrådgiverforening
Ansøgningsfrist: 28.02