search

JP beklager artikel fra russisk nyhedsbureau

Udlandsredaktør på Jyllands-Posten Flemming Rose beklager artikel, han selv har skrevet, hvor han citerer et statskontrolleret russisk nyhedsbureau for, at Ukraine selv skød malaysisk fly ned. ”Det er en pinlig fejl, som jeg ikke skal forsøge at tale mig udenom,” forklarer han

De russiske mediers propaganda er også nået til Danmark. I slutningen af juli bragte Jyllands-Posten en artikel med rubrikken ”Ukrainsk militærkilde: Det var os, der nedskød MH17”.
Artiklens vinkel bygger på en historie fra det russiske nyhedsbureau RIA Novosti, som ifølge lektor på Københavns Universitet Flemming Splidsboel er politisk styret fra Kreml.
»Historien virker umiddelbart som russisk eller separatistisk propaganda,« fortæller Flemming Splidsboel.

Konstruerede citater

RIA Novosti citerer en anonym ukrainsk kilde for, at Ukraine havde en øvelse med antiluftskyts-missiler i området den dag, og derfor godt kunne stå bag nedskydningen af passagerflyet MH17 ved en fejltagelse.
Flemming Splidsboel påpeger, at kildens citater virker konstruerede:
»Citaterne virkede meget belejlige og sat sammen på en distanceret måde. Det virkede ikke, som om personen, der var kommet med citaterne, selv havde været i nærheden af en missilaffyring, men snarere sat nogle oplysninger sammen, der skulle overbevise om, at ukrainerne stod bag affyringen,« siger Flemming Splidsboel.
Han undrer sig over, at Jyllands-Posten ikke bragte et forbehold om, at man ikke kunne bekræfte kildens oplysninger, eller at man skal være varsom med at stole på, hvad Kreml-styrede medier bringer i denne sag.

"Pinlig fejl"

Det var Jyllands-Postens egen udlandsredaktør og Ruslands-kender, Flemming Rose, som skrev artiklen, og han anerkender størstedelen af Flemming Splidsboels kritik:
”Det er en pinlig fejl, som jeg ikke skal forsøge at tale udenom. Jeg burde ikke have brugt kilden, som det skete,” skriver Flemming Rose i en mail til Journalisten.
Han påpeger, at han skriver, at der er tale om et statsejet russisk nyhedsbureau, og at han forsøger at tage så mange forbehold som muligt, ”men åbenbart ikke nok”.
Hvis man klikker ind på historien i dag, er rubrikken ændret fra ”Ukrainsk militærkilde: Det var os, der nedskød MH17” til ”Ukrainske missiler kunne nå fly”.
Flemming Rose skriver i mailen, at det skyldes en læserhenvendelse:
”Jeg rettede rubrikken på baggrund af dialog med en læser, og fordi jeg var enig i hans indvending.”

MH17 er i virkeligheden MH370

Russiske mediers fremstilling af konflikten med Ukraine er flere gange blevet kritiseret i vestlige medier. Blandt andet har en statsstyret tv-kanal lavet en historie om, at nedskydningen i virkeligheden var et fejlslagent ukrainsk forsøg på at skyde Putins fly ned. Et nyhedsbureau, der ejes af det samme konglomerat som RIA Novosti, lavede ifølge Flemming Splidsboel en historie om, at MH17 i virkeligheden var MH370, som styrtede ned i Sydøstasien tidligere på året.
Flemming Rose beklager sin fejl, men skriver, at det ikke er alt, hvad RIA Novosti laver, som er løgn:
”Man skal i det hele taget være varsom med anonyme kilder, uanset om det er RIA Novosti eller andre. RIA Novosti er et statskontrolleret medie, som har til formål at præsentere den russiske regerings side af en historie, og det skal man selvfølgelig være opmærksom på, men det betyder ikke, at alt, hvad RIA Novosti bringer, er løgn,” skriver Flemming Rose og påpeger, at informationerne fra den anden side i konflikten heller ikke altid er til at stole på:
”I denne konflikt har vestlige medier i mange tilfælde for ukritisk viderebragt den ukrainske sikkerhedstjenestes oplysninger (f.eks. har de adskillige gange fortalt, at de har arresteret russiske efterretningsofficerer i det østlige Ukraine, men vi har aldrig set dem), eller det amerikanske udenrigsministeriums,” skriver Flemming Rose.

Ligesom Fox News

Flemming Splidsboel er delvist enig i, at man ikke kan tegne propaganda-krigen sort og hvidt op:
»Vi ved også, at vi ikke kan stole på amerikanerne, men alt andet lige har vi større grund til at stole på dem. Der er en langt højere grad af uafhængig undersøgelse af, hvad politikere gør og siger. Meget af det kan man ikke i Rusland,« siger Flemming Splidsboel.
DR’s korrespondent i Rusland Mathilde Kimer påpeger også, at vestlige medier kan have deres svagheder i denne konflikt:
»Jeg synes ikke, der er særlig meget forskel på Fox News og Russia Today. Det er bare med hvert sit fortegn,« siger Mathilde Kimer med henvisning til den højreorienterede amerikanske tv-station og den statsejede russiske tv-station.
»Det er ikke min opfattelse, at de russiske journalister direkte lyver. Det er helt klart min opfattelse, at de er svært propagandistiske og ensidige og nogle gange lukker øjnene for variation og fornuft. De interviewer folk, der lyver og digter, og de vælger at lade de vildeste konspirationsteoretikere få usandsynligt lang taletid. Det er ikke løgn, det er bare en skæv og ensidig fremlægning af virkeligheden,« siger Mathilde Kimer. 

Kommentarer
2
Jesper Gødvad Larsen
12.08.14 00:42
Man får det skidt, når man
Man får det skidt, når man ser hvordan Journalisten og stort set hele den danske presse er stik-i-rend-drenge de rigtige meninger.

Fact: USA sagde 20. juli de havde beviser for at separatister havde nedskudt MH17 med en en BUK M1 / SA-11 leveret af Rusland og at den var tilbageleveret.
Fact: USA har erkendt at de ingen beviser har for russisk involvering.
Fact: Rusland har fremlagt opfattende radar- og satellitobservationer for international presse.
Fact: Separatister har udleveret sorte bokse til den malaysiske præsident, da han tog direkte kontakt til dem uden om USA/EU/Kiev.
Fact: Rusland påstår MH17 afveg 14 km. fra korridoren mod krigszonen og vendte om, men styrtede inden den nåede tilbage til korridoren. (hvorfor?)
Fact: Malaysian Airlines havde bedt om at flyve i 35K fod, men blev sat til 33K fod af Ukrainske ATC.
Fact: SBU (Ukrainsk sikkerhedstjeneste) har konfiskeret al komminikation fra kontroltårnet.
Fact: Ingen kommunikation fra sorte bokse eller kontroltårn er udleveret.
Fact: USA har ikke udleveret satellitfotos, selvom deres satellit var over Ukraine på tidspunktet (i følge Rusland, men igen: Hvor svært er det at checke om de taler sandt eller ej?).
Fact: USA har indrømmet deres "bevis" er lavet ved hjælp af kommercielle kortfotos som de har tegnet streger på.
Fact: Nedbringelsen (FN-vedtaget ord) af MH17 gavner alle der ønsker krig i Østukrine.

Og derudover:
Fact: Irakkiske soldater slog ikke kuwaitiske børn ihjel, for at stjæle kuvøser op til 1. Irakkrig.
Fact: Saddam Hussein havde ikke WMDs, som var begryndelsen for 2. Irakkrig.
Fact: Det var ikke kun Assad, der havde kemiske våben.

En fodfejl fra Flemming Rose? Måske, men hans forbrydelse var at gå i mod narrativet, som dansk (og vestlig presse) har besluttet at følge.

Og til Ole Stig Andersens karaktermord er der kun at sige, at OSA var med til hele løgnen og fik danske soldater dræbt. Under OSA har NAS indført en systematisk altomfattende overvågning af danskernes færden på internet, herunder mails til journalister. OSA er danske borgeres fjende, men i første led en fjende af den frie presse. Han er købt og betalt og personificerer alt hvad den danske pressestand skulle tage afstand fra. Ole Stig Andersens karriere er at lyve.

Se det her, som er uden bull-shit, men fra hestens mund:
Rusland fremlægger beviser:
https://www.youtube.com/watch?v=BrhEzecCdTI
U.S. State Department fremlægger deres beviser:
https://www.youtube.com/watch?v=yGNn5ZB0wEo

Som generel orientering til 'pressen' kan jeg i øvrigt oplyse, at man i Sovjetunionen havde 'nationalitet' som et 5. punkt i passet. Rusland har afskaffet det, for at undgå der stod 'jøde' som 'nationalitet' i passet. Ukraine har beholdt det. Når man taler om at det er 'russere' der kæmper i Østukraine er det derfor ikke et spørgsmål om statsborgerskab (de er ukrainere), men et spørgsmål om sindelag.

Danske journalister er en skændsel for en 'fri presse'. I har i fællesskab bragt et politisk narrativ til danskerne om Ukraine, som ikke bakkes op af fakta eller 'kritisk journalistik', som i jeres selvfede egenforståelse tror i står for. 'Fri presse' er fri adgang til Legoland og Tivoli.

Fact: I byen Lugansk er 250.000 civile fanget uden strøm og vand, de mangler medicin. Røde Kors siger 'humanitær katastrofe'. Lugansk ligger i Europa ikke i Asien (som Gaza og Irak)

Men tillykke med Journalistens benspænd på Flemming Roses artikel. Man kan vil deraf konkludere der ikke er problemer med de øvrige fakta der bringes?
Fremhævet af Journalisten
Jan August Hillers
13.08.14 22:23
Jeg synes Roses artikel var
Jeg synes Roses artikel var god nok modsat netop så mange artikler der kritikløst viderebringer Ukraines og støtters propaganda.
Og jeg finder generelt artiklen her i Journalisten tendensiøs, når den først langt nede, når ind til kernen.
Kimer burde også citeres for at hun har svært ved at kende sandheden og derfor også har viderebragt en del løgne og propaganda (faktisk for ofte efter min mening). Men hun sagde det jo nok ikke.
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen