Ja, der er også agurketid for kommunikatører – sådan får du noget ud af den

Det er ikke kun medierne, der finder de bløde vinkler frem og skruer ned for nyhedstrykket i løbet af sommeren – også hos kommunikationsbureauerne er tempoet lavere. Her giver to kommunikatører deres fem bedste råd til at få noget ud af det

Når sommeren kommer, rykker medierne en anelse ned i tempo.

Det samme gør kommunikatørerne, fortæller Flemming Platz og Henrik Kjerrumgaard. Begge er ejere af deres egne kommunikationsbureauer – Niveau og White Cloud.

De går begge to på sommerferie, men … for der er et stort men.

”At være i kommunikationsbranchen er lidt ligesom at være brandmand. Hvis der er ild i noget, så skal det ligesom slukkes. Du kan ikke bare lade det brænde,” siger Flemming Platz.

Og det betyder, at der også skal laves noget i løbet af sommeren. Men hvad kan den bruges til som kommunikationsmand eller -kvinde? Og hvordan får du noget ud af mediernes agurketid? Her er deres fem bedste råd.

#1 Pitch positive historier

Flemming Platz: ”Du kan komme af med de positive og gode historier. Det kan du forsøge og få større held med. De ville normalt være uinteressante, fordi de ikke er kritiske, men positive nyheder får mere plads, fordi medierne mangler stof.”

Henrik Kjerrumgaard: ”Der er nemmere adgang til medierne. Men du skal også være opmærksom på, at en stor del af publikum kan være gået på sommerferie. Det er måske ikke i sommeren, du skal køre en stor kampagne om nedslidte. Det skal være historier, som du forventer, dine brugere kommer til at se.”

#2 Stå til rådighed

Flemming Platz: ”I mit bureau tilbyder vi, at vi kan stå klar med krisekommunikation med to timers varsel døgnet rundt. Der kan opstå kriser, hvornår det skal være. Og selv om mange større virksomheder planlægger ferie, så fungerer virksomhederne stadig. Og aviserne er jo ligeglade med, om ledelsen er på ferie, de graver stadig efter kritiske historier.”

Henrik Kjerrumgaard: ”Vores kommunikationsbureau er ikke særligt stort. Så de ting, der er, ender jeg tit med at løse, og så holder jeg lidt mindre ferie.”

#3 Skab overblik

Henrik Kjerrumgaard: ”Du får ro på til at afslutte nogle projekter, hvor telefonen ikke kimer hele tiden. Du kan også nå at lukke nogle praktiske ting. Ændre dit website, rydde op i din Dropbox, få struktureret tingene bedre – det, du ikke når i hverdagen. Og så kan du også sætte dig ned og lave det strategiarbejde, der er brug for til det kommende halve år.”

#4 Plej dit nerværk

Henrik Kjerrumgaard: ”En stor del af krisekommunikation handler om den tillid, du opbygger til dine kunder. Det opnår du ikke ved at sende en mail. Det sker ved at tale med mennesker. Det er netværksmøder, du kan holde i løbet af sommeren, hvor du også har tid til at mødes under mere uformelle rammer.”

#5 Gå ned i gear

Henrik Kjerrumgaard: ”Jeg går også ned i beat. Det er en god mulighed for at trække vejret og få ro på. Det er sundt at få slappet af, læst skønlitteratur og kigge på noget andet end de powerpointmodeller, vi ser til hverdag. Alle har grundlæggende brug for en tiltrængt, lang pause.”

Flemming Platz: ”Der er helt klart skruet ned for blusset. Der er færre af de almindelige opgaver, fordi alle holder ferie. Derfor kan du godt tage i sommerhus med familien – og så er Danmark så lille et land, at hvis det brænder på, kan du altid nå folk med telefonen eller køre derhen, hvor det sker.”

0 Kommentarer