search

Hvad gør et fodboldmedie, når der ikke er nogen fodboldkampe at dække?

Flytningen af EM i fodbold på grund af corona har kostet sportsmediet Mediano 0,5-1 million kroner i omsætning i år. Men: ”Det kan være en gave for den journalistiske kreativitet,” siger chefredaktør

I mørke tider er det en kunst at få det bedste ud af situationen.

Og det er netop, hvad sportsmediet Mediano, der hovedsageligt laver podcasts om fodbold og håndbold, gør lige nu.

På grund af coronakrisen er stort set alle kampe i både fodboldverdenen og håndboldverdenen aflyst eller udsat på ubestemt tid. Samtidig er sommerens EM-slutrunde i fodbold, hvor flere kampe skulle være spillet i København, udsat.

”Det er ikke nogen fest for øjeblikket. Det er det ikke for nogen, og det er det heller ikke for os,” siger chefredaktør Peter Brüchmann.

Det har allerede nu betydet, at Mediano har mistet reklameindtægter for mellem en halv og en hel million kroner til sommer. Og arbejdet med at få nye aftaler på plads med samarbejdspartnere og sponsorer er sat på hold.

”Vi har haft rigtigt spændende dialoger med partnere, som bremsede ned på grund af corona. Det er brancher som rejse og detail, hvor hele forretningsgrundlaget er væk,” siger chefredaktøren, der fortælller, at Mediano har en årlig omsætning på cirka fire millioner kroner.

Ked af det på freelancernes vegne

I alt beskæftiger Mediano lige nu fire fastansatte medarbejdere, herunder chefredaktøren selv.

Men ingen af de ansatte på det lille medie skal frygte for arbejdet, understreger Peter Brüchmann. For Medianos nuværende sponsorer og partnere holder ved, mens Mediano bliver ved med at sende.

”Vi har meget små udgifter til et lokale på ydmyge 100 kvadratmeter i Nordvest. Jeg er på den mindste løn i min karriere. Og vi lagde meget hurtigt en plan, så vi kunne blive ved med at udkomme. Det betyder, at vi stadig kan betale vores medarbejderes løn og endda har kunnet købe udstyr, så vi kan sidde forsvarligt hver for sig og optage,” siger Peter Brüchmann.

”Det betyder, at jeg er enormt privilegeret over at kunne sige, at vi lige nu kører ligeud. Vi har været dygtige til at omstille os, så vi kan komme igennem det her. Og jeg er da lidt stolt over, at vi ikke skal tage del i hjælpepakker,” siger han.

Han fortæller desuden, at Mediano har skruet ned for brugen af freelancere – selv om det ikke er droppet fuldstændigt.

”Det er jeg overordnet enormt ked af. Sådan noget som det her rammer ofte freelancere først. Alternativet til at skrue ned for freelancere ville være at ramme de fastansatte. Det har vi heller ikke lyst til. Den forskelsbehandling er et dilemma, for vores freelancere er måske ramt dobbelt, fordi de normalt også kommenterer kampe,” siger han.

Tænker kreativt

Men hvad laver Mediano så egentlig, når der ikke er fodboldkampe at tale om?

Peter Brüchmann forklarer, at mediet har lagt den redaktionelle retning om fra at have hovedfokus på analyser af de seneste kampe og de kommende spillerunder i fodboldens verden til mere analyse og perspektiv.

”Men vi kan sagtens tale om talentudvikling i Superligaen. Eller tale med direktører om, hvordan det påvirker fodboldklubberne kommercielt, at vi har coronakrisen. Jeg ved, at fodboldholdet FC Midtjylland til sommer skal gentegne 239 sponsorater. Det kan have meget store konsekvenser for en fodboldklub,” siger han.

”Journalistisk er der tonsvis af vinkler, og man skal være et fjols for ikke at kunne lave noget lige nu, der er journalistisk interessant om sport.”

Faktisk prøver Peter Brüchmann at se det positive i krisens benspænd.

”Nu ender du sikkert med at lave en overskrift på det her, så misforstå mig ikke. Men det er en gave til den journalistiske kreativitet. Det er bare at sætte sig ned og se på, hvad der aktuelt sker i sportens verden. Hvad sker der med transfermarkedet, som betyder enormt meget for klubbernes økonomi? Der er masser at tage fat i.”

Hvis den her krise fortsætter, kan du så være bekymret for Mediano på længere sigt?

”Nej. Så skulle det være, fordi sportsverdenen går i stå flere år frem. Så ville det have konsekvenser. Men vi er godt rustet til det her. Der vil også være en tid bagefter, hvor erhvervslivet er noget ramponeret. Men så kan vi håbe, at de vil bruge penge på annoncering for at løbe deres virksomheder i gang,” siger han.

Han påpeger også, at EM i fodbold jo ikke er aflyst – blot flyttet til næste år, hvor Mediano regner med at få den store omsætning på nye sponsorer, som mediet ikke får til sommer.

”Vi kunne vælge at sige, at vi ikke udkommer. Men i stedet for har vi grebet vognstangen og trækker derudad. Kunsten for os er at tænke offensivt midt i en krise.”

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen