search

Google-penge har ført til længere læsetid på Herning Folkeblad

Med økonomisk hjælp fra Google har Herning Folkeblad personaliseret sine nyhedssites, så det mix af nyheder, der i dag møder læseren, afhænger af vedkommendes interesser. ”Vi kan tydeligt se, at folk bliver hos os i længere tid,” siger chefredaktør

I december 2017 fik Herning Folkeblad 200.000 euro – svarende til knap 1,5 millioner kroner – i støtte fra Google Digital News Initiative. 

Pengene skulle gå til at udvikle et digitalt system, der ved hjælp af algoritmer kunne præsentere læserne på aoh.dk og mja.dk for et mere skræddersyet nyhedsudbud. Har en læser for eksempel via sit læsemønster vist særlig interesse for sport, vil historier om sport fylde mere på vedkommendes forside.

Adm. direktør og ansvarshavende chefredaktør for Herning Folkeblad, Alex Nielsen, fortæller, at mediehuset nu et år efter kan begynde at skimte de første resultater af arbejdet med at personalisere nyhederne.

”Vi kan se, at antallet af sidevisninger generelt har været let stigende. Hvorimod den gennemsnitlige tid brugt på vores sites har været stærkt stigende,” siger han.

Har altid kunne vælge de lette kalorier 

Alex Nielsen afviser at oplyse tal på stigningen i læsetid. Men han glæder sig over resultatet.

”Vi kan tydeligt se, at folk bliver hos os i længere tid. Det tolker vi sådan, at modtagerne oplever en større relevans, når de får nyheder i et mix mellem, hvad vi publicistisk vælger til dem, og hvad de får fremtrukket fra nyhedsbuffeten på baggrund af deres adfærd og ønsker,” siger han.

Han forklarer, at ændringerne i princippet betyder, at ingen brugere præsenteres for samme nyhedsside.

Er der ikke en risiko for, at jeres læsere dermed får vidt forskellige billeder af virkeligheden eller kun får de lette kalorier?

”Den største risiko er, at borgerne vælger slet ikke at få nyheder. Og alle vores nyheder er der jo til alle – det er bare et spørgsmål om, hvad der præsenteres længere fremme på sitet. Ligesom vi også altid har prioriteret, hvad der skal på avisens forside. Risikoen for, at nogen kun læser tv-programmet og krydsord i avisen, har jo eksisteret altid. Og den eksisterer også i den digitale verden,” siger Alex Nielsen.

Mange vil have det samme i buffeten   

Chefredaktøren tilføjer, at selvom det mix af nyheder, der i dag møder læseren, afhænger af vedkommendes interesser, så ender de mange tusinde varianter af siden ikke med at være 100 procent forskellige.

”Mange vil jo gerne have det samme. Ligesom i en rigtig buffet; mange vil gerne have en lun fiskefilet,” siger han.

Han fortæller desuden, at målet med ændringen udover at øge læsetiden også var større fastholdelse, så færre opsiger deres abonnement. Hvorvidt det er sket, er endnu for tidligt at sige. 

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen