search

Ekspert: Chefen må gerne læse dine mails

Mange medarbejdere ved ikke, at chefen har ret til at læse deres mails, siger advokat med speciale i it-ret Peter Lind Nielsen: »Normalt er det ikke noget, man tænker over«

Hvis det fremgår af virksomhedens IT-politik, må cheferne gerne læse, hvad du skriver i dine mails. Det kan dog kun ske, hvis der er en særlig tungtvejende grund til det – og tillidsfolkene skal orienteres om det bagefter. Og der er ingen forskel på medievirksomheder og andre typer arbejdspladser.

»Ind- og udgående mails fra en arbejdsmail betragtes som arbejdskorrespondance. Derfor forbeholder arbejdsgiverne sig retten til at gøre sig bekendt med mails sendt til og fra mailboksen. Men det skal fremgå af arbejdspladsens retningslinjer,« siger Peter Lind Nielsen, der er partner i advokatfirmaet Bird&Bird.

Han bekræfter med andre ord, at JP/Politikens Hus i sidste uge var i sin gode ret til at afsløre en læk ved at tjekke medarbejderes mails. Ledelsen bad it-afdelingen om at lave en liste over, hvem der havde videresendt en intern mail om sikkerheden i huset til en journalist ved Berlingske.

En medarbejder har siden været til samtale med ledelsen og har fået en reprimande.

Delte meninger hos medarbejdere

Tillidsfolkene blev orienteret fredag.

Tillidsrepræsentant på Jyllands-Posten Maria Dalhoff sagde i går, at de fik at vide, at direktør Stig Ørskov skred ind, fordi videresendelsen var et brud på avisens sikkerhed.

»Flere medarbejdere har ytret bekymring for kildebeskyttelsen og privatlivets fred. Andre bakker op om Stigs beslutning set i lyset af den her situation,« forklarede hun til Journailsten.

Kender ofte ikke reglerne

Tillidsmand på Politiken Lars-Bo Larsen sagde, at ledelsen selvfølgelig ikke skal læse de ansattes mails.

»Men når det gælder sikkerheden, er vi lidt følsomme i øjeblikket. Det afgørende er, at vi blev orienteret,« mener han.

Peter Lind Nielsen siger, at det er hans erfaring, at medarbejderne på en arbejdsplads ofte ikke kender virksomhedens it-politik.

»Normalt er det ikke noget, man tænker over. Og det er måske derfor, folk sender ansøgninger om andre stillinger i andre virksomheder eller dybt fortrolige oplysninger fra deres arbejdsmail,« fortæller han.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen