DJ foreslår nationalt center for medie-udvikling

Staten skal betale et nyt innovationscenter for medie-udvikling, foreslår DJ i et nyt udspil. Centret skal have et testlaboratorium for eksisterende medier og en 'rugekasse' for iværksættere. Danske Medier tror dog ikke på, at medierne vil gå sammen om fælles udvikling

Dansk Journalistforbund foreslår, at staten betaler et nyt innovationscenter, hvor medier og iværksættere kan udvikle nye koncepter og forretningsmodeller. Udspillet er rettet mod politikerne på Christiansborg, der til foråret skal forhandle et nyt medieforlig.

Centret skal bestå af to komponenter: en 'rugekasse' for iværksættere og et testlaboratorium for eksisterende medier.

I testlaboratoriet skal medierne gå sammen om at udvikle nye koncepter og forretningsidéer. Og DJ-formand Lars Werge håber, at man dermed kan etablere "en konfliktfri zone," siger han til Journalisten.

"En af bagtankerne er at skabe et område, hvor der måske ikke er så meget konkurrence," siger han og understreger:

"Medierne har faktisk en fælles interesse i at stå sammen og udvikle sammen."

Forbundet skriver i sit udspil, at der er "et stort behov for, at de danske medievirksomheder på tværs af deres indbyrdes konkurrence inspireres til at samarbejde om udviklingen af nye publicistiske formater, nye distributions-platforme, nye forretningsmodeller osv."

Danske Medier tror ikke på idéen

Men hos Danske Medier tror administrerende direktør Ebbe Dal ikke på idéen om et testlaboratorium for eksisterende medier.

"Jeg tror ikke, der er et behov. Og jeg er heller ikke sikker på, at det er vejen frem, fordi der i sagens natur er en stærk frihedstrang i de private medier, som gør, at det nok kan være svært at forestille sig, at udviklingen kan foregå på den måde, der er lagt op til," siger han og uddyber: 

"Udviklingen af nye formater og nye måder at drive journalistik på er noget, som man i mediehusene i almindelighed opfatter som en opgave, man skal varetage selv. Jeg kan ikke afvise, at man vil søge sammen i en sammenhæng som denne. Men det er ikke noget, der har været efterspurgt." 

Lars Werge håber på at kunne skabe en "konfliktfri zone", hvor den indbyrdes konkurrence lægges på hylden. Giver det mening i dine ører?

"Det er meget idealistisk at prøve at arbejde med sådan en tanke. Men historien taler nok imod, at man med sandsynlighed kan etablere noget sådant," siger Ebbe Dal.

Mere optimistisk over for rugekassen

Men testlaboratoriet er kun en del af udspillet. Centret, som DJ foreslår at oprette, skal også have en 'rugekasse', hvor nyuddannede og iværksættere skal udvikle nye forretningsidéer. Det primære sigte er journalistisk udvikling, men forbundet håber, at idéerne også vil "vokse ud i tilstødende brancher som for eksempel it, kommunikation, transport og turisme."

Inspirationen kommer blandt andet fra Ernst Poulsen, der har luftet samme forslag i et blogindlæg her på Journalisten samt fra Copenhagen School of Entrepreneurship på CBS, hvor studerende arbejder med konceptudvikling. Og fra Media Evolution City i Malmø.

Journalisten spørger Ebbe Dal:

Hvad tænker du om idéen om en rugekasse for unge iværksættere?

"Den er nok en mere sandsynlig mulighed. Men jeg synes, man skal overveje, hvordan man bedst udløser en tanke som denne. Det kan sagtens tænkes at blive indlejret i eksisterende strukturer," siger han og henviser til journalistuddannelserne.

"Jeg synes, at man først skal undersøge, i hvor stor grad uddannelserne i forvejen er en rugekasse," siger han.

"Behøver ikke at være specielt dyrt"

Forbundet kan endnu ikke fremlægge konkrete tanker om, hvad centret skal koste. Men Lars Werge siger:

"Centret behøver ikke at være specielt dyrt. Der behøver ikke at være en masse ansatte eller dyre bygninger i det centrale København."

Han fortsætter:

"Hvis man både kigger på det medieforlig, der har public service som mål, og på støtten til private medier, så er det rigtig mange penge, der bliver givet i dag. Og hensigten med at etablere sådan et center er at lave noget tværgående, så mon ikke man kunne finde nogle millioner til noget, der kunne være med til at styrke innovation og være med til at fremtidssikre det danske mediemarked."

Savner en revolution

Forbundet skriver i sit udspil, at den danske mediebranche er under massivt pres fra udenlandske aktører som Google, YouTube og Facebook. Og Lars Werge mener, at der er hårdt brug for innovation i det danske medielandskab.

"Der er ikke nogen faciliteter i dag, der for alvor tilskynder til den store innovative nytænkning," siger han og henviser til Innovationspuljen – Slots- og Kulturstyrelsens pulje til medieudvikling.

"Pengene bliver givet til nogle gode projekter, og nogle få af dem har også vist sig levedygtige. Men revolutionen mangler vi stadig at se konturerne af," siger han.

Kulturminister Mette Bock (LA) oplyser via ministeriets pressetjeneste til Journalisten, at "hun vil læse udspillet fra DJ med interesse".

Regeringen kommer med sit udspil til et nyt medieforlig i begyndelsen af det nye år. 

Journalisten forsøgte også at få en kommentar fra Dansk Folkepartis medieordfører, Morten Marinus, men det var ikke muligt før deadline.

2 Kommentarer

Sara Høyrup
4. JANUAR 2018
Det går over min forstand, at
Det går over min forstand, at vi på værste nordkoreanske vis skal se et portrætfoto af den kære leder, hver eneste gang forbundet har noget på hjerte. Som om formand og forbund var et.
Jan Eriksen
24. DECEMBER 2017
Fantstisk initiativ Lad os
Fantstisk initiativ Lad os endelig få flere skattekroner ind i journalistikbranchen, så den og dens høje lønninger kan holdes kunstigt i live.