search

Dagbladet Roskilde står ved ordet ‘neger’

"Neger stjal bil fra 80-årig" lød rubrikken i Dagbladet Roskilde. Ordvalget har siden fået kritik især på Facebook - bl.a. af social- og integrationsministeren. Redaktøren kalder det et bevidst valg at bruge ordet 'neger'. (Rettet 11.18. Opdateret 14.27)

"Neger stjal bil fra 80-årig" lød rubrikken i Dagbladet Roskilde. Ordvalget har siden fået kritik især på Facebook – bl.a. af social- og integrationsministeren. Redaktøren kalder det et bevidst valg at bruge ordet 'neger'. (Rettet 11.18. Opdateret 14.27)

Den 18. april bragte Dagbladet Roskilde en kort nyhed med rubrikken: "Neger stjal bil fra 80-årig".

Da tyveriet beskrives længere nede i teksten, lyder det igen: "Da hun kom ud igen, så hun en mand, som beskrives som neger, køre af sted i bilen."

Artiklen er blevet delt ivrigt på Facebook de seneste dage, hvor folk har undret sig over sprogbrugen. Netmediet Den Fri delte artiklen, og social- og integrationsminister Karen Hækkerup var blandt de mange, der kritiserede ordvalget på Facebook i går.

På Dagbladet Roskilde siger redaktør Steen Østbjerg, at betegnelsen »er et bevidst valg, fordi politiet bruger ordet i deres signalement af manden. Jeg synes ikke, at det er et anstødeligt ord«.

Steen Østbjerg mener også, at det er relevant at beskrive mandens etnicitet:
»Det er en oplysning, som gør det nemmere at finde manden. Hvis han havde været rødhåret, havde jeg skrevet det. Hvis han havde været fed, havde jeg skrevet det,« siger han til Journalisten.dk.

I netversionen af historien lyder rubrikken "Mand stjal bil da 80-årig bar varer ind". Indtil i morges indeholdt net-overskriften ordet 'neger', men 10-15 læserhenvendeler fik redaktionen til at ændre overskriften, fortæller Bente Johannessen, chef for Dagbladet Roskilde og sn.dk.

»Principielt har jeg ikke noget imod, at vi bruger ordet neger. Men i denne situation medgiver jeg, at rubrikken kunne være formuleret mere elegant,« siger hun til journalisten.dk.

Det ripper op i en gammel diskussion om, hvorvidt det er relevant at nævne folks etniske baggrund, og med hvilke ord den bør beskrives. 
Da Obama blev valgt til præsident vedtog Ritzaus Bureau fx en officiel politik, der blev sendt ud til nyhedsbureauets kunder. Her vurderede bureauet, at det var forkert at betegne Obama som sort. Hvis hans etniske baggrund skulle beskrives, burde han i stedet kaldes farvet.

I Storbritannien vedtog den britiske journalist-organisation NUJ i 2010 en række retningslinjer for god presseskik, når man skriver om personer med anden etnisk baggrund. Her lød de første to punkter:
– Nævn kun en persons race, hvis det er afgørende relevant.
– Overvej nøje, hvilke betegnelser du bruger. Spørg folk, hvordan de ser sig selv.

(Rettet 11.18: Journalisten.dk havde i denne artikel først forvekslet Dagbladet Roskilde med Roskilde Avis. Vi beklager.)
(Opdateret 14.27: Tilføjet citater fra Bente Johannesen.)

Kommentarer
21
Christian Barfoed
27.04.12 10:40
Re: Dagbladet Roskilde står ved ordet 'neger'

Hej,

 

Jeg er nok en af dem, der er allermest træt af  politisk korrekthed, berøringsangst og den i virkeligheden småracisristiske og nedladende holdning til andre mennesker, der ligger i at ville beskytte andre mod det, man tror muligvis kunne - eller burde kunne - støde dem.

Men (efter således at have slået syv kors for mig :-)) lige præcis hér går min egen sproglige grænse, jeg har skrevet jeg ved ikke hvor mange af den slags politii-historier til nettet, og jeg har aldrig kommer aldrig til at bruge n-ordet - nok fordi det har en belastet historik, som gør det til  et nedsættende ord - lidt ligesom jeg ikke ville skrive blegfis.

Jeg ved, at n-ordet bliver betragtet som nedsættende af den gruppe det handler om, når det komme fra andre - at de selv har brugt og bruger ordet gør ingen forskel, der er mange grupper, der bruger de ord og etiketter andre sætter på dem til at skabe styrke og sammenhold.

Så selv om det kan virke kluntet og tungt, bruger jeg som regel formuleringen "af anden etnisk oprindelse end dansk" - eller "af afrikansk oprindelse". 

Det sker vel af og til  at n-ordet bliver brugt mellem journalister og politifolk, og det synes jeg er helt OK - lægers og andre faggruppers tone internt er nok heller ikke den, patienten bryder sig om at høre.

Men i det offentlige rum, hvor vi allesammen skal være, har N-ordet i mine øjne  intet at gøre - Gud fri og frels os for forbud, men uden at ville bruge nedsættende udtryk om DAGBLADET's redaktør, så er han ikke sgu' ikke den skarpeste kniv i skuffen eller den hurtigste knallert på molen i den her sag :-)

 

vh Christian Barfoed

Fremhævet af Journalisten
Erik Ejlersen
27.04.12 10:46
Re: Dagbladet Roskilde står ved ordet 'neger'
Den virkelige historie er da hvorfor POLITIET bruger ordet 'neger'. Er der ikke et alvorligt racisme-problem i dansk politi?
Fremhævet af Journalisten
johannes egede
27.04.12 10:55
Re: Dagbladet Roskilde står ved ordet 'neger'

hvor er det dejligt, at være budbringer, skulle jeg mene journalisten tænkte. Det er da skønt at give bolden videre til en referat fra politiets rapport. Kan kun konkludere, journalisten er ej begejstret for andre end hvide, og gerne udbasunerer dette i offentligt rum. Gabestokken har vi  afskaffet, men denne tangerer til frivilligt ophold for denne holdningsløse journalist.

Fremhævet af Journalisten
Susanne Sayers
27.04.12 10:58
Re: Dagbladet Roskilde står ved ordet 'neger'

Hep, Christian. Meget præcist. Erik: Nej, jeg tror ikke, at den slags 'frisprog' blandt etaterne er udtryk for racisme. Der ligger ikke i sig selv noget nedvurderende i ordet, men som Christian siger, så er der forskel på at bruge det i en (forholdsvis) lukket kreds og så blåstemple det ved at bruge det i en artikel, der skal bredt ud i offentligheden.

Jeg har efterhånden hørt politiet kalde folk lidt af hvert. Jeg har hørt læger og journalister gøre det samme, også mennesker som jeg ved i hvert fald ikke er intolerante over for hverken folk med flygtninge-indvandrerbaggrund, rødhårede, håndværkere osv. Men hvad politiet siger i en hurtig samtale om politirapporten og dagens ugerninger, og hvad vi skal bringe i medierne, det er to forskellige ting.

Det havde været noget helt andet, hvis politiet til en mand af afrikansk afstamning direkte havde sagt noget nedsættende og brugt ordet neger.  Men her var det altså et referat af et signalement.

Dbh

Susanne 

Fremhævet af Journalisten
Ulrik Bachmann
27.04.12 11:10
Re: Dagbladet Roskilde står ved ordet 'neger'

En storm i et glas vand. Det handler om at få identificeret en tyveknægt, som er efterlyst. Næsten ligegyldig hvilken anden beskrivelse end netop den, som journalisten/politiet har valgt, ville have frembragt samme billede på nethinden. Det er vel det vigtigste.

Fremhævet af Journalisten
Andreas Steen
27.04.12 11:18
Re: Dagbladet Roskilde står ved ordet 'neger'
Tænk at selv på denne her side er der ingen der forholder sig til det som vel er hovedproblemet. At man ved at bruge det ord i et offentligt medie underbygger det strukturelle problem vi har i vores samfund, med at skabe ind og ud grupper baseret på etnicitet og religion. Jeg er sikker på der er mange andre informationer om tyven i politirapporten, hans anslåede højde, drøjde og alder, hans tøj osv. Men ingen af de ting blev brugt til overskriften, og det er vel lige så unikt at være høj, lav, tyk eller tynd som det er at have en given hudfarve. Ved netop at vælge hudfarven som det man smider stort op i overskriften er man, hvad enten man gør det med vilje eller ej, implicit med til at underbygge den strukturelle racisme, og hvis man ikke synes det er et problem må man i mine øjne enten være naiv eller tilhænger af føromtalte strukturelle racisme. Eller måske bare ubevidst fordomsfuld og ser det her som en af de kampe man kan tage uden at indrømme over for sig selv at tiden nok ville være bedre brugt på lidt selvreflektion.
Fremhævet af Journalisten
Poul Poulsen
27.04.12 11:27
Re: Dagbladet Roskilde står ved ordet 'neger'
Havde det været en Ritzau-historie, var det slet ikke blevet nævnt med et ord at manden ikke var hvid. Omvendt var det blevet nævnt, hvis det havde været en etnisk dansker. Det er velkendt at Ritzau hetzer den indfødte danske befolkning på bekostning af indvandrene, hvis religionsbaserede tilgang til tilværelsen per definition ikke omtales. Eller som det efterhånden hedder i folkemunde : Samarbejdspolitiken 2.0.
Fremhævet af Journalisten
Lasse Grosbøl
27.04.12 11:34
Re: Dagbladet Roskilde står ved ordet 'neger'

"Men ingen af de ting blev brugt til overskriften, og det er vel lige så unikt at være høj, lav, tyk eller tynd som det er at have en given hudfarve."

Ja da, men der er med garanti færre sorte i Danmark end mænd med en given højde. Derfor giver netop dette signalement en større chance for at fange vedkommende.

Det er heller ikke sikkert den firsårige dame kunne give et mere præcist signalement, altså en mere nøjagtig højde, kropsbygning, osv. Det er meget normalt at vidner ikke erindrer sådanne ting tydeligt. Og vi er vel enige om at den firsårige dame er den forurettede part?

Man skal altså på med at med at skrive "strukturel racisme" ind i alting. Beskyldninger om "strukturel racisme" er ganske ofte noget pladderhumanister bruger til at vride virkeligheden parallel med deres verdensopfattelse (ikke at strukturel racisme ikke findes, men kun i meget lille omfang i DK).

P.S.
Der hvor jeg kommer fra, var ordet "neger" værdineutralt. Jeg ved ikke hvornår det blev et skældsord.

Fremhævet af Journalisten
Susanne Sayers
27.04.12 11:36
Re: Dagbladet Roskilde står ved ordet 'neger'

Andreas, du har selvfølgelig en pointe i 'dem' og 'os' og strukturel racisme, men lige her og nu handler det om n-ordet, som Christian kalder det. Hudfarve er i Danmark et ret karakteristisk kendetegn, da det overvældende flertal - i hvert fald uden for København med brokvarterer - er ret ubagte at se på. Et signalement som 'mellem 175 og 180 centimeter høj, almindelig af bygning og med mellemblondt hår' ville således nok passe på mindst 20 procent af befolkningen. Hudfarve er et relevant signalement, så længe det bliver brugt sammen med andre karakteristiske træk. Og jeg har faktisk set overskrifter i retning af 'fed mand stjal bil'. Men igen: at bruge ordet neger er i den grad ikke i orden i en artikel af de årsager, som Christian ret præcist opremser. Jeg kan da heller ikke forestille mig en artikel om Stevie Wonder med overskriften 'neger sang, så salen lettede' eller noget i den retning. 

Fremhævet af Journalisten
Jens Panduro
27.04.12 11:47
Re: Dagbladet Roskilde står ved ordet 'neger'
Det er jo komplet latterligt, at begynde at tale om det er nedsættende eller ej. Som redaktøren siger: havde manden været rødhåret, havde han skrevet det. Så skulle alle rødhårede fare i blækhuset. Havde han været fed, havde han skrevet det. Så skulle alle fede (inkl undertegnede) fare i blækhuset. Det er sgu da underligt, at man ikke må kalde en person for en neger. Det er for så vidt ligegyldigt om vedkommende er blandet ind i kriminalitet eller ej. Lad os nu antage, at en person af afrikansk oprindelse (neger) kommer ind i en butik og i det han går glemmer han sin pung. Når man så skal efterlyse ejeren af denne pung, såfremt han ikke kommer tilbage selv, hvorfor skulle man så undlade at kalde ham neger? Der er sgu da himmelvid forskel på en blegfed dansker som mig selv og så en person, som jeg stadig vil kalde neger. Der er da større sandsynlighed for, at finde ejermanden af pungen hvis man hentyder til hans hudfarve end hvis man siger en mand på 1.80 med kruset hår!!! Der var engang en sag med JP, som jeg ikke husker helt, men de blev dømt i pressenævnet for, at beskrive nogle kriminelle som somaliere. Undskyld men jeg fortstår ikke problemet!?? Vi skal altså passe på, at vi ikke ender som USA hvor man kan blive sagsøgt for jeg ved ikke hvad!!???
Fremhævet af Journalisten
Kristian Jessen
27.04.12 19:54
Re: Dagbladet Roskilde står ved ordet 'neger'

Som storebror til to dejlige adoptiv søskende fra Haiti, stiller jeg mig lidt forundrende til hele diskussionen. Hvis tyven beskrives som neger, så er det vel en neger. Hvad er problemet? Når mine søskende og jeg taler og diskuterer baggrund og hudfarve er de danske negere. Danskere med stort D og negere med stort N. 

Hvis gerningsmanden beskrives som en neger ( eller alt muligt andet), så er det da en vigtig detalje i efterforskningen. Ja, man kunne have skrevet mørklødet eller farvet. Men så havde nuancerne vel været mere forvirrende?

Personligt er pisse ligeglad med om man er sort, hvid eller regnbuefarvet -  alle er lige! Sådan har mine søskende det også. Og sådan bør det være!

(Jeg  indrømmer gerne, at jeg er ophav af en højskolefamilie og måske mere tilbøjelig til at gå ind for multikulturelle samfund ).

Men helt ærligt - drop nu den påtagede og elitære diskussion.

De bedste hilsner

Kristian Jessen  

 

 

Fremhævet af Journalisten
Jon Pagh
28.04.12 18:18
Re: Dagbladet Roskilde står ved ordet 'neger'

Kristian, der er bare kæmpe stor forskel på, hvad dig og dine søskende kalder hindanden, og hvad en avis skriver i en rubrik.  Jeg finder det ekstremt nedsættende at bruge den betegnelse. Redaktørens argumentation i journalistens artikel er direkte pinlig.  

Fremhævet af Journalisten
Bjarke Blicher Hansen
29.04.12 10:30
Re: Dagbladet Roskilde står ved ordet 'neger'

Neger har aldrig været et skældsord eller et nedladende udtryk i Danmark.

Det var først da man i USA indførte Politisk korrekthed i det Offentlige og forbød udtrykket "Nigger" som utvivlsomt er groft og nedladende, at man i DK mente at Neger lå ligesom lidt for tæt på "Nigger", og at vi derfor gradvist gik over til at kalde Afrikanere for Sorte, hvilket jeg ikke synes er ret meget bedre end Nigger.

Nu skal vi jo lige huske på at "Neger" så absolut ikke var ondskabsfuldt ment som "Nigger" er. Neger var et helt dagligdags udtryk som også blev benyttet om Jimi Hendrix, Louis Amstrong, Angela Davis i respektfulde sætninger.

Vi havde en eneste Neger på min meget store skole i Vanløse, og ikke uden en vis stolthed for klassen, gik han i min klasse, han var adopteret fra Jamaica og enormt skrap til Engelsk. En dag var han med mig hjemme og lave lektier, og min lille Niece på 2 år sad med helt opspærrede øjne og stirrede vildt på ham med munden formet som et lille o, og jeg synes ærlig talt at det var en smule pinligt.

Men han sagde blot: "Det skal du ikke tage dig af, det er fordi jeg er Neger, det går over om en times tid" Det havde han så tit oplevet med små børn. Han holdt selvfølgelig ikke op med at være Neger, men min Niece blev efterhånden mere rolig, bare han ikke kom for tæt på.

Jeg har selv som voksen oplevet præcis det samme i Malawi, hvor en lille Neger-Baby stak i et hyl, i det øjeblik hun så mig. Jeg var åbenbart også hendes første Azungu(det modsatte af Neger)

I min skoletid i 60´erne havde vi jo også det problem, at når én er Grønlænder, men IKKE fra Grønland, men fra Alaska, Sirbirien eller Canada, hvad skulle vi så kalde dem?

 Så vi fandt på i en kærlig ånd at kalde dem Is-Kinesere, fordi det var så besværligt at kalde dem Alaskisk-Eskimo eller Eskimoisk Canadier, Sibirier etc. (Det var længe før at "Inuit" blev opdaget)

Is-Kineser dækker bredt ALLE Eskimoer over hele Polar-cirklen, ligesom at Neger dækker ALLE af Afrikanere over hele den Verden, og at Azungu dækker alle Europider på det Afrikanske kontinent, og i en Negers øjne i hele den Verden. 

En ven jeg havde der hed Jens-Emil og som var fra Thule, blev ofte antaget som værende fra Thailand eller Burma pga. af hans fuldkomne fravær af Grønlandsk accent, så derfor præsenterede han sig altid som Is-Kineser, når små-racister tog fejl, det kunne jo ikke passe at en Grønlænder kunne være så ædru og veltalende, så de lagde altid ud med:

"Nå du er nok fra Thailand?"

 Så svarede han på klingende Rigsdansk:

 "Nej jeg er fra Thule og Krakkemut, men du må gerne kalde mig Is-Kineser eller Jens-Emil". Det fik han aldrig noget fornuftigt svar på.

Vi er jo af Stenalder-årsager bygget til at være på vagt over for fremmede, men heldigvis har de fleste jo(bortset fra DF´ere) en veludviklet Frontallap, der kompencere med fornuftens kraft.Jeg synes at det er enormt nedladende at give andre Racer navne efter Farver.

Er en Rød, mon en Kommunist eller en Indianer,( som i virkeligheden er en fejl Spaniolerne begik eftersom de troede at de var landet i Indien) den oprndelige Amerikanske befolkning har jo aldrig været Røde, lige så lidt som Kinesere er Gule og Europider er Hvide, vi er nærmere Pink eller Grisefarvede.

Og fletallet af Afrikanere er langt fra Sorte, de er mest brune i alle nuancer, nogle sågar så mørke at det går over i det Blå, men Sorte er der ingen af dem der er.

Kald dog folk det det selv ville kalde sig, det er da det mest Respektfulde.

I lyset af at vi Europider ofte betragter Sort som noget suspekt og ubehageligt, Sorte Søndag og Onsdag, Sort Arbejde, Sort Humør, Sort=Beskidt, Sorte tanker, Sort-syn, så mener jeg ikke at det er særligt pænt af kalde sin Afrikanske ven for Sorte Sambo, det kan også misforstås som en Sambo, der betale sin Husleje med sorte penge, eller måske går han aldrig i Bad.

En god ven af mig, er Jødisk Etiopier, Kommunist og Homosexuel, han bor i Greve.

Han har det ikke så let.Det er sgu noget forvirrende at være Politisk korrekt.

For selvom at det sansynligvis var en af Djengis Khans Mongoler der opfandt krudtet, så går vi jo ikke ud og brænder Mongoler af, næ så er det mere i orden at brænde Kinesere af, selvom at jeg ikke helt forstår hvorfor.

Hvad i alverden bilder vi os egentlig også ind, at kalde Borgere med Downs Syndrom, for Mongoler. Findes der noget der er mere Racistisk og Politisk ukorrekt end at hænge et helt folk op på en Genetisk fejl pga. af deres udseende.

Fremhævet af Journalisten
Jens Yde
29.04.12 21:04
Re: Dagbladet Roskilde står ved ordet 'neger'

Flødeboller er også kendt under navnene negerbolle eller negerkys, men disse benyttes dog ikke længere af producenterne, da navnene ikke anses som politisk korrekte. Flødebollen blev for første gang nogensinde lavet i Danmark for ca 200 år siden.

Det skriver Wikipedia og en vis påvirkning har den politiske korrekthed jo haft på én. Jeg kiggede derfor to gange på kvitteringen, da jeg her i weekenden købte ind hos Otto Duborg i Harrislee, for der stod:.

Samba Mega Negerk. 24,96 kroner for 12 stk.

Måske har forretningen blot ikke fået ændret skrivemåden på bon'erne. På pakken står, at flødeboller på fransk hedder Rêves Danois og på italiensk Africani.

Fremhævet af Journalisten
Bjarke Blicher Hansen
30.04.12 00:16
Re: Dagbladet Roskilde står ved ordet 'neger'

Susanne:

Har du nogensinde set Stevie Wonders Diamantbesatte piano? Nå ikke.

Det har han heller ikke.

Han har i øvrigt sunget en del Negro Spirituals, altså Spirituelle Negersange.

Fremhævet af Journalisten
Bjarke Blicher Hansen
30.04.12 00:28
Re: Dagbladet Roskilde står ved ordet 'neger'

"Sort mand(muligvis Skorstensfejer) af ringe højde(muligvis Dværg) har forgrebet sig på et løbehjul".

Politisk korrekt overskrift i fremtidigt Dagblad. Der er helgarderet for sagsanlæg.

Fremhævet af Journalisten
Helle Jørgensen
11.05.12 11:36
Re:Nu går Roskilde racismevejen igen!

"Niggerjays fodboldpop er ikke for hvide mennesker", konstaterer Charles Bonavis i rubrikken til sin anmeldelse af den nye landsholdsang.

Hans håbløst fordumsfulde sprogbrug  fortsætter i teksten. Hvad f... har de taget dernede i Roskilde - nu er det anden gang på 3 uger! Og sidst begrundede redaktøren, at det var bevidst!!

Måske I kan komme ind på linket her og se dele af anmeldelsen, som er blevet politianmeldt af kollega for kort tid siden. Jeg er ikke snerpet, men skulle det være humor, fatter jeg den ikke.

Jeg synes, det er et mildt sagt kedeligt hold at være på, hvis det nu pludselig er vedtaget, at medier må overtræde racismeparagraffen i flæng. Hvad synes I?

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150871262128605&set=a.435174243604.205132.626663604&type=1&theater 

 

Fremhævet af Journalisten
Helle Jørgensen
11.05.12 11:45
Re:Nu går Roskilde racismevejen igen!
Nå ok, det er åbenbart en satire fra weekendavisen. Men jeg synes stadig ikke, det er sjovt
Fremhævet af Journalisten
Lars Pedersen
17.05.12 12:59
Re: Dagbladet Roskilde står ved ordet 'neger'
Når nu det står i politirapporten, har jeg svært ved at se hvordan Dagbladet Roskilde, ikke kan bringe ordet i deres avis.
Ordet er nedladende, racistisk og meget mere, men det er nu sådan som vidnet valgte at beskrive hvem der stjal bilen. Hvis man skal ind og rette til noget andet, så går man også ind og tolker på hvad kvinden egentlig så.
Fremhævet af Journalisten
Søren Hansen
25.05.12 18:15
Re: Dagbladet Roskilde står ved ordet 'neger'

Jamen var manden da ikke neger? Hvad er lige problemet?

Der er ikke noget galt i at være neger - så hvorfor skulle det være problematisk at nævne, manden er neger? Det kan jo kun være fordi:

1. Man er i hemmelighed racist (synes det er forkert at være neger - så kalder det noget andet).

2. Man aner en sammenhæng mellem etnicitet og kriminalitet - og prøver aktivt at undertrykke denne (man vælger fortielses-løgnen). 

Vil man semantisk anullere eksistensen af negere? Kan man tænke sig noget mere racistisk? Det er et faktum, at der findes forskellige racer. Spørg bare medicinal-firmaerne, der for længst har opdaget, at forskellige præparater virker forskelligt på forskellige racer.

 Ynkelig, ynkelig berøringsangst - som mere end noget andet udstiller egen racisme! 

Fremhævet af Journalisten
Henrik Claussen
14.08.13 13:40
Jeg kender den såkaldte n e g
Jeg kender den såkaldte n e g e r ,og han har ikke lave andet end stjæle biler og ryge hash siden hans stund i ågerup.
Fremhævet af Journalisten