search

Chefredaktør: Kommunikatørerne skal have større udbytte af Journalisten

Torsdag gik Journalisten i luften med podcasten ’Budskab’ om kommunikationsfaget. Journalisten skal være mere relevant for medlemmer, der arbejder med kommunikation, skriver Christian Lindhardt

Vi har vidst det længe på Journalisten.

Vi er ikke relevante nok for den voksende medlemsgruppe i DJ, som arbejder med kommunikation.

Faktisk viste en spørgeundersøgelse, vi gennemførte sidste efterår blandt kommunikatørerne i DJ, at de til en vis grad er hjemløse i medielandskabet: De søger nyheder og inspiration om deres fag i et fragmenteret udbud, hvor blandt andet SoMe-platformen LinkedIn toner frem som en af favoritterne. Men de har ikke et medie, som samler dem, inspirerer eller går bag om, hvilken rolle kommunikation spiller i de store dagsordner. Heller ikke hos os på Journalisten.

Men der er ingen tvivl om, at kommunikationsfaget er vigtigt. Og at det vokser.

Digitaliseringen og det nye mediebillede med deadlines døgnet rundt har mangedoblet efterspørgslen på kommunikation. Sociale medier og knopskydningen af nye digitale medier betyder, at klassiske medier bare bliver én kanal blandt mange, som man kan bruge til at nå ud til målgruppen med sit budskab.

Journalistiske medier har stadig en helt unik rolle i at gå kritisk til og kontrollere magthaverne på vegne af offentligheden. Men når det kommer til at sikre, at vigtige informationer når borgerne, pressen eller en målgruppe som de unge, står pressen langtfra alene.

Budskab går i luften

En stadig voksende del af DJ’s medlemmer arbejder med at påvirke de offentlige dagsordner via kommunikation: Med at betjene pressen og dens efterspørgsel på interviews og informationer. Med strategisk kommunikation, sociale medier og kampagner. Med at træne direktører, formænd og andre talsmænd til at give interviews. Med at lave borgerrettet information, events og strategiske partnerskaber.

For at komme nærmere den udvikling og give en bedre dækning af kommunikationsfaget udkom vi i går for første gang med den ugentlige podcast ’Budskab’ med Line Ernlund som vært. Hver uge vil vi fremover se nærmere på ugens store kommunikationssager, og med hjælp fra nogle af branchens dygtigste rådgivere analyserer vi, hvilke greb som er brugt eller kunne have været brugt i kommunikationen. De har sagt ja til at dele deres erfaringer fra topjobs i politik, virksomheder og organisationer.

Og jeg er i øvrigt overbevist om, at det kan være med til at gøre det tydeligt, at mens journalister og kommunikationsfolk ofte opfatter sig som positioneret på ’hver deres side af bordet’ – og i mange tilfælde også er det – så har vi faktisk et fællesskab om at kvalificere de store offentlige dagsordner.

Det kræver diskussioner af etik, professionalisme og blinde pletter, som vi måske ikke selv bemærker.

Journalisten opruster digitalt

Podcasten bliver langtfra det eneste nye, vi søsætter fra Journalisten. Vi kommer snart til at skrue op for den digitale nyhedsdækning blandt andet ved at hyre en ekstra journalist, så vi kan leve op til vores ambition om, at hvis der er sket noget vigtigt i medie- og kommunikationsbranchen, så kan du læse det på journalisten.dk.

Og så kommer vi til at skrue op for antallet af nyhedsbreve, hvor vi blandt andet introducerer et nyhedsbrev målrettet studerende og praktikanter hver 14. dag, et ugentligt nyhedsbrev i forbindelse med udgivelsen af vores podcast og et dagligt nyhedsbrev med seneste nyt fra medie- og kommunikationsbranchen.

Alle de nye tiltag koster selvfølgelig nogle penge, og derfor har DJ’s hovedbestyrelse godkendt, at vi skærer antallet af magasiner fra 12 til 10 udgaver årligt, for at vi kan styrke den digitale indsats. Vi er glade for at udgive et magasin af høj kvalitet, men vi kan se, at især mange unge medlemmer ikke læser det. Dem skal vi i højere grad ramme digitalt.

Så mit håb er, at det nye Journalisten samlet set vil være et bedre tilbud – for alle medlemmer.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen