search

»Bliver man for gammel eller for stor, bliver man let glemt«

På mandag udkommer ’Søndag’ sammen med Danmarks første printmagasin til kvinder med former. Alle modeller i bladet vil være mindst størrelse 44. »Vi skriver os ind i en tendens, der ligger og ulmer – folk vil ikke længere spændes for den der vogn med tynde modeller,« siger redaktøren

Det er mindre end en måned siden, at magasinet Cover kom ud i et voldsomt stormvejr efter at have bragt en modeserie med en meget tynd model. Ifølge kritikerne var magasinet dermed med til at fremmane et sygeligt skønhedsideal.

Men nu er der godt nyt til de læsere, som gerne vil se en anden type kvinder i modebladene. På mandag lancerer ugebladet ’Søndag’ nemlig magasinet ’Kvinder med Kurver’, som er Danmarks første såkaldte plus size-magasin på print.

Chefredaktør på ’Søndag’ Stinne Bjerre fortæller, at der er tale om et magasin, der handler om mode og henvender sig til kvinder over 40 år, som bruger størrelse 44 eller derover.

Hvorfor er ens tøjstørrelse overhovedet relevant for, hvad man har lyst til at læse?

»Fordi vi mener, det er vigtigt, at vores læsere bliver inspireret af kvinder, de rent faktisk kan identificere sig med. Og der er altså rigtig mange kvinder derude, som ikke kan skrue sig ned i en størrelse 36. Vi vil gerne hylde alle de kvinder, som er smukke og dejlige, selv om de er større end modelmålene,« siger Stinne Bjerre.

Der ER et marked

Chefredaktøren fortæller, at ’Søndag’ i nogle år har haft succes med at bruge modeller på modesiderne, som ikke er professionelle, og som har flere forskellige højder og størrelser.

»Hver gang vi har bragt modesider til plus size, har læserne skrevet ’ej, hvor er det godt’ og ’hvor har jeg længtes efter det’. Så vi tror på, at der er et marked for det her. Det er lidt ligesom med magasiner til målgruppen 40+ – der er heller ikke ret mange blade, som henvender sig til dem. Bliver man for gammel eller for stor, bliver man let glemt,« siger Stinne Bjerre.

At der er et marked for stof om mode og livsstil til kvinder med former, bekræfter Camilla Momme, som er stifter og redaktør for det digitale magasin curvesahead.dk. Sitet gik i luften sidste år, og siden er læserskaren vokset støt, fortæller hun.

»Vores oplevelse er, at der i den grad er et marked for det her. Der sidder rigtig mange tykke damer derude og tror, at mode ikke er noget for dem. Fra dag ét har vi fået masser af respons fra kvinder, som takker os for at have været med til at give dem et nyt syn på deres krop,« siger Camilla Momme.

Svært at tjene penge på

Men mens læserne er strømmet til curvesahead.dk, går det anderledes trægt med de betalende annoncører, fortæller Camilla Momme. Derfor har de – som så mange andre – endnu ikke knækket koden for at tjene penge.

»Fordi vi er et online-medie om mode til den her målgruppe, bliver vi lidt en del af et blogunivers, hvor traditionen er, at annoncørerne måske betaler dig i et par cowboybukser. Og det er svært at trænge igennem med budskabet om, at vi altså repræsenterer en værdi, der er mere værd end et par cowboybukser,« siger Camilla Momme.

Hun er spændt på at følge med i, hvordan den del kommer til at gå for ’Søndags’ nye satsning:

»Vi har jo selvfølgelig meget den samme målgruppe, som de har, så det bliver spændende at se, hvordan det går for ’Søndag’, som jo er et traditionelt medie med traditionelle annoncer,« siger hun.

En ændring på vej 

Stinne Bjerre fra ’Søndag’ undrer sig over, at der endnu ikke er nogen, som har prøvet kræfter med et printmagasin målrettet kvinder med kurver herhjemme. Selv i udlandet har de haft svært ved at finde gode eksempler på den slags blade.

»Jeg tror, det handler om de her kropsidealer, der hersker. De gør det svært for mange store kvinder at gå ud og ranke ryggen og tage den slags blade ned fra magasinhylden. Men jeg tror til gengæld, at der er ved at ske noget. Jeg tror, vi skriver os ind i en tendens, der ligger og ulmer – folk vil ikke længere spændes for den der vogn med tynde modeller. Sagen omkring Cover har bare bekræftet mig i den tendens,« siger Stinne Bjerre.

I første omgang udkommer ’Kvinder med Kurver’ kun to gange om året, og det kommer sampakket med ’Søndag’. Om det vil blive anderledes med tiden, er endnu for tidligt at svare på, siger Stinne Bjerre.

»Vi må vente at se, hvordan det bliver taget imod. Allerede i næste uge er jeg meget klogere på, hvordan det går med salget,« siger Stinne Bjerre. 

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen