Modeeksperten Uffe Buchard, kreativ direktør i Grenaa Buchard, anerkender modeblogs som supplement til den etablerede modejournalistik, men han mener, at nogle af dem er overfladiske, forklarer han i et skriftligt svar til Journalisten.
”Der er slet ingen tvivl om, at modeblog-genren er kommet for at blive. Og jeg synes faktisk også, at en håndfuld af de danske med tiden er blevet både ambitiøse, perspektiverende og humoristiske. Som genre er de en forfriskende og uhøjtidelig injektion i forhold til den generelle formidling af modestoffet og er i øvrigt et til tider glimrende supplement til den etablerede vidensbårne modejournalistik.”
Men Uffe Buchard mener, at der stadig er for mange blogs, der er overfladiske, ligegyldige og – set i modeformidlings-perspektiv – inkompetente.
”Det handler for ofte om, hvilke styles fra den lokale H&M-biks en tilfældig gymnasietøs mener er pæn eller grim, og hvilket (ofte totalt ukreativt) outfit hun selv har tvunget sig ned i den pågældende dag.”
Uffe Buchard mener, det kan gøres bedre, og forklarer, at det er grunden til, at han har sagt ja tak til at bruge tid på at være dommer i Modeblog Prisen i januar.
”Jeg mener, at modeblogs har en stor fremtid, men jeg vil også gerne være med til aktivt at motivere et løft i kvaliteten.”
Sille Sørensen, der er 19 år og læser journalistik på RUC, har bloggen Sillewho. Hun mener, at Uffe Buchards kritik af visse blogs er udtryk for misundelse.
»Når han taler modebloggerne ned, er det måske, fordi nogle kommer ind på hans domæne og får succes,« siger hun til Journalisten. Og hun konkluderer:
»Jeg tror, at Uffe Buchard har svært ved at se, at 15-årige piger kommer ind og laver det samme som ham,« siger Sille Sørensen.
Den kritik afviser Uffe Buchard i sit svar til Journalisten.
”Når hun kritiserer mig (og mine kolleger) og giver mig forståelsen af, at jeg burde føle min position truet af en 15-årig bloggertype, der ”kan det samme”, så er det jo, fordi hun ikke har orket at lave sin research ordentligt.
Ved hun, at jeg har arbejdet intenst med modestoffet for danske og internationale klienter de seneste 25 år? Ved hun, at jeg i flere år formidlede modestof i Jyllands-Posten? Ved hun, at jeg i mange år dækkede de internationale modeuger i Politiken? Ved hun, at jeg de seneste 10 år har været fast modekommentator på TV 2? Ved hun, at jeg udgiver det internationale magasin DANSK, der udkommer på tolvte år i 25 lande og derfor bliver inviteret til alle de internationale modeuger? Ved hun, at jeg på sjette år månedligt skriver en tosidet modeklumme i Elle?
Jeg har egentlig ikke brug for at prale med den slags og ville helst forholde mig ydmygt i forhold til min karriere i modens tjeneste, men føler dog for en god ordens skyld, at det er på sin plads lige at nævne det her … selv om den slags bagateller øjensynligt ikke tæller i hendes bog.”
Til det replicerer Sille Sørensen, at hun på sidevisninger og kommentarerne på sin blog kan se, at hun inspirerer mange mennesker.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.