Betaling for TV 2 vil ramme kommercielle kanaler hårdt

Hvis TV 2 opkræver penge af seerne, vil det koste de andre kommercielle tv-kanaler dyrt, viser ny undersøgelse. Et bredt flertal i Folketinget har givet grønt lys fra 2012. TV 2 sår tvivl om tallene.

Hvis TV 2 opkræver penge af seerne, vil det koste de andre kommercielle tv-kanaler dyrt, viser ny undersøgelse. Et bredt flertal i Folketinget har givet grønt lys fra 2012. TV 2 sår tvivl om tallene.

Det kommer til at medføre voldsomme rystelser i det danske tv-marked, hvis danskerne fra 2012 skal til at betale for at se TV 2. Det viser en ny undersøgelse, som analysefirmaet Zapera har lavet for mediabureauet OMD. Det skriver Epn.dk.

I 2009 besluttede et bredt flertal i Folketinget, at TV 2 fra 2012 skal have lov til at opkræve penge i en abonnementsordning. En del af ordningen er, at TV 2 kan kræve penge af alle dem, der allerede har betalings-tv i husstanden, imens de, der ikke har det, skal kunne modtage TV 2 gratis.

Undersøgelsen viser, at 45 procent af de 2,2 millioner husstande i Danmark, der i dag har betalings-tv, finder det usandsynligt, at de vil beholde deres nuværende tv-pakke, og 360.000 husstande vil helt overveje at droppe betalings-tv. De vil så kunne modtage TV 2 gratis, men får ikke de andre betalingskanaler.

Hos en af de kommercielle kanaler, TV 3, vurderer de, at det kommer til at koste dem dyrt med den nye ordning.

»Det er selvfølgelig svært at sætte præcise tal på, men hvis undersøgelsen holder, vil det koste over en milliard kroner for de øvrige tv-kanaler. Politikerne bør derfor skrotte ordningen. Den har kun en vinder, og det er TV 2. Alle konkurrenter samt forbrugerne bliver ramt af det her,« siger TV 3-direktør Kim Poder til Politiken.

TV 2 understreger, at prisen endnu ikke er fastlagt, og adm. direktør Merete Eldrup mener, at resultatet af undersøgelsen bliver overdrevet.

»Hvis jeg blev spurgt, om jeg ville overveje at stoppe, hvis noget steg med 25 kroner om måneden, ville jeg da sige, at det ville jeg overveje. Men ser man på historikken, så koster betalingskanalerne i dag meget mere end for 10 år siden, og det samme gør tv-pakkerne. Så historikken viser, at folk betaler,« siger Merete Eldrup til Politiken.