search

Youtubes unge stjerner

På Youtube findes unge stjerner, der er næsten ukendte for danske tv-folk. På TV Festival mødte Bubber tre af dem. »Vi er verdens største hårmedie for mænd, og vi stopper ikke her,« forklarede aarhusianske brødre bag 100 millioner visninger på Youtube

Hvor meget tjener du? Kan man sige, at du laver en slags klumme ligesom i en avis? Og hvad siger din mor og far til det? Sådan lød nogle af spørgsmålene i går fra 49-årige Bubber (han oplyste selv sin alder). På TV Festival talte han med tre af Danmarks største – og noget yngre – stjerner på Youtube.

To af gæsterne i Bubbers sofaarrangement  var de 25-årige tvillinger Emil og Rasmus Vilain Albrechtsen fra Aarhus. De har global succes med deres engelsksprogede videoer på Youtube-kanalen Slikhaar TV. Videoerne handler udelukkende om lækkert hår. Slikhaar TV har 440.000 subscribers, og videoerne er blevet vist 100 millioner gange.

»Vi er verdens største hårmedie for mænd, og vi stopper ikke her. Vi regner med at gå ind på det asiatiske marked,« forklarede Emil Vilain Albrechtsen.

»Vi sælger historien om den perfekte frisure,« supplerede Rasmus Vilain Albrechtsen.

Tvillingerne forklarede, at de havde lavet en kanal på Youtube, fordi de ønskede at skabe opmærksomhed om de hårprodukter, de sælger. Videoerne skulle være en markedsføringskanal.

»Vi ville sælge hårprodukterne online, og så spurgte vi os selv, hvordan vi kom fra a til b,« sagde Rasmus Vilain Albrechtsen.

Og salget af børster og hårvoks går strygende. I dag tjener Slikhaar-brødrene mere end 700.000 kroner om måneden. Oveni skal lægges 30.000 kroner fra de månedlige Youtube-annoncer, skrev TV2.dk i januar 2014.

»Hvad siger din mor og far?«

En anden dansk Youtube-stjerne ved arrangementet var 15-årige Kristine Sloth, der med sine egne ord "leger en veninde for piger, der ikke har det så nemt."

Youtube fortæller hun blandt andet om skønhed og makeup – og om at have alt for voldsom menstruation. Målgruppen er unge i alderen 11 til 18 år. Hun har 53.000 følgere og laver alt arbejdet selv.

»Ved du, hvad du vil sige, når du tænder kameraet,« spurgte Bubber.

»Nej, det kommer bare af sig selv.«

»Har du ikke en overskrift?«

»Nej. Det kommer bare.«

»Du er din egen tv-station fra ende til anden?«

»Ja.«

»Hvad siger din mor og far?«

»I begyndelsen sagde min mor og far, at jeg skulle passe på med, hvad jeg sagde. Nu er min far inde over, når folk henvender sig med sponsortilbud,« forklarede Kristine Sloth, som havde sin mor og far med i salen.

(Det var vist nogenlunde på det tidspunkt, at moderedaktøren Chris Pedersen fra DR tweetede:

Har aldrig følt mig så gammel som lige nu, hvor # EiquMiller #KristineSloth og #Slikhaar har indtaget scenen på #cphtv #gamleOle)

Folk vil tæt på

Den tredje gæst i sofaen var nemlig 22-årige Anders Miller, bedre kendt som Eiqu Miller, der laver videoer om musik, mad og ferier. Da han fik en kæreste, var noget af det første, han gjorde, at lave en video sammen med hende og siden fortælle sine followers, hvor tit de knalder. Folk vil nemlig gerne kende dem, der lægger ting op på Youtube. De vil tættere på end på tv.

»Vi skal kende folk. Selv de kendte skal være med på det her. Folk vil så tæt på som muligt,« sagde Eiqu Miller, der har 60.000 abonnenter og er blevet afspillet 4 millioner gange.

På spørgsmålet om, hvad han egentlig tjente på Youtube-videoerne, lød svaret, at hans højeste indtægt en måned havde været »4.000 kroner før skat«.

Bubber ville trække en parallel til et mere kendt medieformat.

Kan man sige, at du laver en slags klumme ligesom i en avis?

»Hvad er det? Jeg har aldrig læst en avis,« svarede Eiqu Miller.

Verdens mest kendte, ukendte svensker

At der er langt fra den etablerede danske medieverden til Youtubes videounivers, stod klart, da en af Youtubes europæiske direktører, Ben McOwen Wilson, i en tidligere session viste et billede af en ung smuk mand med en blomsterkrans i håret.

»Ved I, hvem han er,« spurgte han de omkring 300 danske tv-folk.

10 rakte en hånd i vejret.

»Felix har 30 millioner subscribers på Youtube. Og I var 10, der kendte ham i salen. Whau, og det her er en tv-festival. Han er nok den mest kendte skandinav lige nu med fans i hele verden,« sagde Ben McOwen Wilson.

Svenske Felix Kjellbergs videoer er blevet vist 5 milliarder gange. Han tjener ifølge Wall Street Journal 4 millioner dollar om året.

Her kan du se, hvad Felix Kjellberg (aka. PewDiePies) laver.

Kommentarer
4
Henning Pedersen
15.08.14 12:01
Nu mangler vi bare, at de
Nu mangler vi bare, at de unge bryder fri af "You"tubes klamme, griske omfavnelse. 440.000 subscribers og 730.000 DKK om måneden. Beløbet lyder umiddelbart helt til grin i forhold til "You"tubes annonceindtægter i samme forbindelse. Tænk på hvad et traditionelt medie ville kunne opnå med disse tal. Det havde klædt Journalisten at beskæftige sig med dette aspekt i stedet for endnu en begejstreret new media smøre. Men det kan der jo rådes bod på fremadrettet :-)
Fremhævet af Journalisten
Torben Krogh
21.08.14 16:19
Foruden de nævnte, kan jeg da
Foruden de nævnte, kan jeg da supplerende pege på "Robinsamse", danske Robin og Samrita, som blandt de yngre YouTube-brugere er helt vildt populære. Et andet YouTube-fænomen fra vores svenske naboer er Clara Henry, som er en ung, kreativ og sjov pige, der rent faktisk har fået sit eget tv-program efter sin forrygende succes på YouTube.
Der er altid plads til at lære noget nyt, og verden udvikler sig - uanset om YouTube er "klamme og griske"...
Fremhævet af Journalisten
Henrik Rivold
22.08.14 08:16
@henning, tænker at
@henning, tænker at virksomheden omsætter for mere end 700.000 pr mdr, hvilket ikke svarer til at tjene. Kunne være dejligt hvis der kom styr på de økonomiske termer, som omsætning, overskud mv. Så tænker uden at have hentet deres regnskab, ( burde journalisten til artiklen måske gjort) at de omsætter for 700.000 (hårprodukter) plus ca 30.000 fra youtube som der står skrevet i artiklen,. Bare mit gæt.
Fremhævet af Journalisten
Rasmus Albrechtsen
05.01.15 22:18
Slikhaar Concept består af
Slikhaar Concept består af online shop SlikhaarShop.com, en youtube kanal Slikhaar TV, egne brands By Vilain, og et frisør franchise koncept Slikhaar Studio.
Hele konceptet er Ejet og styret af de to ide mænd og iværksættere Emil & Rasmus Albrechtsen.

Slikhaar TV gennerere kvalitets indholds via deres koncept salon og integrere således egne produkter og andre populære produkter og tilbyder som en udvidet service at man kan købe dem via shoppen.

Ca 1mio unikke seere kommer forbi deres kanal som genere over 5mio visninger hver 4 uge.

Det er sådan forretningen hænger sammen.

MVH Rasmus Albrechtsen
Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen