search

Tilbud til studerende: Giv MX en god idé og vind et gavekort

Lav en forretningscase for Metroxpress, få erhvervserfaring og vind et gavekort til Magasin. Opslag, hvor journaliststuderende kan skyde genvej til en samtale på Metroxpress, vækker harme blandt de studerende. MX siger, at de hjælper de studerende 

”Vil du være med i en spændende marketing challenge, hvor din idé kan blive implementeret og du kan ende til samtale hos Metroxpress, blive gæsteblogger og vinde gavekort på 2500 til magasin?”

Sådan lød starten på et opslag i facebookgruppen DMJX // Aarhus, hvor studerende på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX) blandt andet kan dele jobopslag og forskelligt frivilligt arbejde.

Opslaget blev postet firmaet casebase.dk, en nystartet hjemmeside der efter eget udsagn giver ”dig som studerende eller nyuddannet mulighed for at prøve kræfter med virkelige cases, fra virkelig virksomheder.”

Det varede dog ikke længe, før de studerende svarede igen. Og de var alt andet end positivt stemte overfor muligheden for at udføre et stykke arbejde gratis, som virksomhederne derefter fik rettighederne til. En af de studerende, som forholdt sig kritisk til jobopslaget, er Ronja Pilgaard, som går på 7 semester på journalistlinjen på DMJX.

»Det her handler om min og hele branchens fremtid, og det er vi nødt til at diskutere. Jeg kan ikke betale min husleje med ”noget på CV’et” og eksponering,« siger hun.

Undergraver sig selv

Også hos Danske Mediestuderende er man kritiske overfor den slags jobopslag, hvor studerende skal udføre et stykke arbejde, som har værdi for virksomheder, uden at få løn for det. Det fortæller formand, Peter Pishai Storgaard.

»I denne her sammenhæng virker det som om, virksomhederne har en udfordring, de gerne vil have løst. Det er at betragte som arbejde, og det skal man have løn for. Vi har ikke noget problem med frivilligt arbejde, men vi har et problem med frivilligt arbejde der erstatter lønarbejde,« siger han.

Metroxpress er en af de virksomheder, der har budt ind med en case til hjemmesiden. Direktør for marketing og customer experience hos Metroxpress Mie Bilberg kan ikke se problemet.

»Jeg synes, man er berettiget til løn, hvis en arbejdsgiver beder en om at udføre et stykke arbejde men ikke hvis det er en konkurrence. Der skal man deltage og levere noget, hvis man vil vinde,« siger Mie Bilberg.

Ingen garanti for, at MX bruger besvarelserne

I beskrivelsen af casen fra Metroxpress case står der:

”Vil du være med i en spændende marketing challenge, hvor din idé kan blive implementeret, og du kan ende til samtale hos Metroxpress, blive gæsteblogger og vinde gavekort?”

Mie Bilberg understreger dog, at det ikke som udgangspunkt er meningen, at Metroxpress vil bruge nogen af de forslag, de studerende sender ind.

»Jeg kan ikke garantere, at vi bruger det, uden at vide, hvad standarden er. Præmissen er, at vi hjælper dem med at komme videre i deres læringsforløb,« siger Mie Bilberg og tilføjer, at det vindende bidrag får feedback af Metroxpress.

»Hvad er løn?«

Mie Bilberg mener, at studerende er bedre stillet, hvis de kan fremvise et CV, hvor der står atde har leveret en ide, der havde værdi for en virksomhed.
»Så på den måde mener jeg egentlig, at vi hjælper dem ved at stille denne her case til rådighed og tilbyde feedback efterfølgende,« siger hun.

Men hvis de leverer værdi, skal de så ikke også have løn for det?

»Jo, men hvad er løn? For en jobsøgende er det da fedt at kunne vise, at de har leveret en idé, der var så god, at den vandt en kampagne,« siger hun.

Vil hjælpe studerende

Erman Bozdogan, partner i firmaet Case Base, forstår ikke de studerendes kritik. Han understreger, at der er tale om en digital konkurrence, en såkaldt case competetion, som de studerende frivilligt kan deltage i – eller lade være. Intentionen med Case Base er at hjælpe studerende til at få noget erhvervserfaring og på den måde hjælpe dem ind på arbejdsmarkedet.

»Studerende deltager i sådan nogle konkurrencer for prestigen, for at teste deres kompetencer og gøre sig bemærket overfor virksomheder. Vi vil gerne gøre det nemmere for studerende at få noget erhvervserfaring og opbygge sig et netværk,« siger han.

Men hvorfor skal de studerende ikke have løn for det?

»Det er lidt ligesom hvis man skriver en uopfordret ansøgning, hvor man jo også viser, hvad man kan bidrage med for en virksomhed i stedet for bare at skrive det i en ansøgning. Virksomheden kan jo ikke betale løn til 50 personer eller hvor mange der nu deltager i sådan en konkurrence,« siger han og tilføjer, at virksomhedscases bruges i undervisningen på mange uddannelser og at mange studerende deltager i konkurrencer som denne i deres fritid.

»Vi samler det bare online, så man ikke skal være et bestemt sted for at løse en case,« siger han.

 

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen