
Årets Pressefoto og Nyhedsbillede blev vundet af Sarah Hartvigsen Juncker, der er fotopraktikant på Information. Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Et tårnhøjt niveau med mange flotte vinderbilleder. Men også en konkurrence, der løsriver sig mere og mere fra de fleste fotografers virkelighed. Sådan lyder dommen fra to erfarne fotografer om Årets Pressefoto 2019, der blev uddelt fredag.
Tidligere fotochef på JydskeVestkysten Ulrik Pedersen bemærker, at Årets Pressefoto består, mens verden udenom raser afsted og udfordrer håndværket.
”Årets Pressefoto er orkesteret på Titanic, som spiller ”Nærmere Gud til dig”, mens mobilfotos, sociale medier og fyringsrunder omringer faget,” siger Ulrik Pedersen, som i dag er fotograferende kommunikationskonsulent i Tøndermarsk Initiativet.
Han kan egentlig godt lide, at Årets Pressefoto fremstår som en af fotojournalistikkens sidste bastioner.
”Årets Pressefoto har som konkurrence ikke udviklet sig særligt meget, og det tror jeg er godt. Det handler fortsat om kernen i fotografiet – at fortælle historier og fremkalde følelser,” forklarer Ulrik Pedersen.
En generationskløft
Freelancefotograf og tidligere redaktionschef på Scanpix Heine Pedersen synes, at der er mange gode billeder i år. Blandt vinderne er otte fortsat under uddannelse – herunder vinderen af Årets Pressefoto, Sarah Hartvigsen Juncker, der er praktikant på Information.
Heine Pedersen er bekymret for de studerendes fremtidsmuligheder.
”Det er sørgeligt, at mange af praktikanterne blandt årets vindere vil få svært ved at klare sig i branchen, når de kommer ud,” siger Heine Pedersen.
Hvis de ikke kan sælge, får de ikke nok kunder i butikken.
”Jeg kender mange, der havde deres bedste tid som praktikanter, men når de kommer ud, er der ikke arbejde til dem som freelancere. Det er er skammeligt,” siger Heine Pedersen.
Men ifølge freelancefotograf Sofie Amalie Klougart går de fleste unge fotografer i dag ind i faget med en anden forventning, end deres ældre kolleger har. Det afspejler debatterne om Årets Pressefoto.
”Jeg oplever en form for generationskløft mellem de fotografer, som er uddannet, før aviskrisen for alvor satte ind, og de, som er uddannet efter, og som aldrig har troet, at de ville kunne leve af dokumentarisk fotografi eller fotojournalistik alene,” siger hun og tilføjer:
”Derfor er det også blandt de relativt nyligt uddannede, at vi ser den største fortælleglæde og formmæssige nybrud, som jeg synes vores fag for alvor har godt af.”
Enormt svært at bevare gnisten
Ulrik Pedersen siger, at det bliver mere og mere tydeligt, at Årets Pressefoto er en konkurrence for de passionerede studerende og fotografer.
”Det kan være enormt svært at bevare gnisten på medier, hvor man kan se, at den øverste ledelse ikke synes, at fotografiet er det vigtigste i verden,” forklarer han.
Dagbladet Information er ifølge Ulrik Pedersen et af de medier, der forstår, at fotografen er en væsentlig medspiller.
”Derfor er det stærkt, at Information bliver præmieret for det med for eksempel Årets Pressefoto,” fortæller Ulrik Pedersen
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.