search

Stort projekt vil give Twitter gennembrud ved U21-EM

De sociale medier skal i arbejdstøjet, når u21 EM i fodbold skydes i gang i morgen. 20 studerende fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole skal sammen med 100 borgerjournalister supplere de traditionelle medier med livedækning fra Twitter, Flickr og YouTube.

De sociale medier skal i arbejdstøjet, når u21 EM i fodbold skydes i gang i morgen. 20 studerende fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole skal sammen med 100 borgerjournalister supplere de traditionelle medier med livedækning fra Twitter, Flickr og YouTube.

Fire jyske byer er i de næste uger vært for EM i fodbold for U21-landshold. Det gigantiske arrangement vil blive dækket af de traditionelle medier, men på tribunerne og til sidebegivenhederne vil man også finde 100 borgerjournalister, der skal dokumentere hele begivenheden. Borgerjournalisterne er blevet hyret af Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX). For første gang vil skolen afprøve, hvordan man bruge tjenesten Twitter til at dække et stort arrangement.

»Vi skal være et supplement til de traditionelle mediers dækning af begivenheden. Vi kommer næsten udelukkende til at arbejde med smartphones, og vores journalistiske virke kommer til at foregå på Twitter,« siger Kristian Strøbech, faglig leder for nye medier på DMJX, der sammen med lektor Nils Mulvad og Rasmus Johnsen fra firmaet Active Institute er bagmanden bag projektet.

Et bærende element i projektet bliver brugen af borgerjournalister. De studerende har rekrutteret næsten 100 frivillige, der har fået kursus i, hvordan man bruger sin smartphone til at twitte, tage billeder og uploade dem. Borgerjournalisterne skal virke som stringers på projektet og skal samle information om alt det, man ikke kan se på tv. En stringer skal måske holde øje med udskiftningsbænken, en anden skal følge en spiller tæt, en tredje skal berette om stemningen på sin tribune. Projektet har vakt interesse i den danske medieverden, og Journalisthøjskolen samarbejder med blandt andet Århus Stiftstidende og sporten.tv2.dk.

»Jeg håber at vi med dette projekt kan sænke barrieren for borgerjournalister. I stedet for at de selv skal sætte sig hjem og skrive en artikel, bliver de nu vores forlængede øjne og ører. For eksempel er det meget nemt for dem at tage et billede med deres smartphone, tagge det rigtigt og sende det af sted til os,« siger Kristian Strøbech til Journalisten.dk.

Resultatet bliver forhåbentligt en overflod af informationer og billeder, der strømmer ud på Twitter. Men Kristian Strøbech fortæller, at læserne og brugerne ikke nødvendigvis behøver at følge med på Twitter for at få noget ud af dækningen. Twitter er først og fremmest det primære journalistiske værktøj i dette projekt. Alle informationerne, hvad enten det er om udskiftningsbænken, en spillers løbemønster eller stemningen på tribunen, bliver samlet af de journaliststuderende og redigeret til et produkt.

»Som bruger eller læser kan man vælge at følge den rå feed på Twitter – der hvor alle informationerne fra vores stringers og journaliststuderende kommer ud. Eller man kan vælge at følge med i vores redigerede feed, hvor vi vælger de bedste historier ud. Og man kan faktisk også gå ind og deltage selv ved at sende billede og informationer til os. På den måde prøver vi at blæse og have mel i munden på samme tid,« siger Kristian Strøbech. Han håber, at projektet vil vise en ny vej, hvor journalister kan finde sig til rette i sociale medier i et respektfuldt samarbejde med borgerjournalister og andre brugere.

Projektet har sin egen hjemmeside, der skal samle erfaringer, men det er faktisk ikke den, der bliver slutproduktet. Formidlingen kanaliseres ud i to forskellige apps til smartphones samt i flere forskellige widgets til projektets mediepartnere, sporten.tv2.dk og Århus Stiftstidende. Desuden bliver gratis-redskabet Storify.com et nøgleværktøj for projektets journalister.

Storify virker primitivt sagt som en journalistisk mixerpult. Her kan journalisten skrive sin historie samtidig med man nemt kan søge og indsætte indhold fra sociale medietjenester i artiklen. En Storify-side kan implementeres på en hjemmeside, hvor den fungerer som en webartikel. Og den galej er Århus Stiftstidende hoppet med på. Under hele u21 EM vil man på deres hjemmeside kunne følge med i projektets Storify-produktion. Men høje læsertal er ikke det vigtigste mål, siger Kristian Strøbech.

»På DMJX er succeskriteriet, at vi får skabt et kodeks – hvad vil det sige at være journalist med sin mobiltelefon som det vigtigste redskab? Hvordan interviewer man, hvordan tager man billeder, hvordan interagerer man med redaktionen derhjemme? Allerede til efteråret starter der et nyt første semester, som fra dag et bliver tvunget ud og lave journalistik med deres telefoner. Så vi skal lære en masse her. Og endelig håber jeg, at vores studerende får øjnene op for, hvor stærkt et journalistisk redskab, Twitter er«

Projektet er det første af sin art, men Danmarks Medie- og Journalisthøjskole håber, at det blot bliver den første i rækken. Ideerne skal også prøves af på flere store events til efteråret, og hvis alt går vel skal projektet stå sin foreløbige eksamen til OL i London næste år.

»Ja, man kan sige at succeskriteriet er enten at vi lykkedes og at dækningen bliver fantastisk, eller at vi mislykkedes, men at vi til gengæld lærer så meget, at vi får lov til at sende en flok studerende til af sted til sommerlegene i 2012,« siger Kristian Strøbech.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen