search

Rejsebureau skal sikre Aller Media sorte tal på bundlinjen

Faldende oplagstal får Aller Media til at oprette ny enhed, der skal fokusere på forretningsmodeller i udkanten af mediebranchen. »Det er en stor strategisk beslutning for os at udvide vores forretning,« siger adm. direktør Pål Thore Krosby

Aller Media A/S har købt 70 procent af aktierne i rejsebureauet Nyhavn Rejser A/S.

Adm. direktør Pål Thore Krosby ønskede på dagens pressemøde ikke at oplyse prisen.

Købet af Nyhavn Rejser er Aller Medias første opkøb, efter at Pål Thore Krosby sidste år præsenterede den treårige vækst- og innovationsstrategi ”Safari”. Målet med strategien er at gøre Aller Media mindre afhængig af resultaterne i mediebranchen.  

»Vi kan ikke vende den nedadgående oplagstrend, hvorfor vi er nødt til at tænke anderledes. Købet af Nyhavn Rejser giver os et ekstra ben, der kan generere nye indtægter,« siger Pål Thore Krosby.

Navnet på den nye Aller-enhed er Aller-Leisure. Rikki Sølling bliver leder af enheden.

Aller Media vil muligvis fortsætte opkøbene i rejsebranchen, men om det vil føre til rejsemagasiner fra Aller Media:

»Det er endnu for tidligt at tale om … det kan jeg ikke afsløre på nuværende tidspunkt,« siger Pål Thore Krosby.

Helt konkret mener den adm. direktør, at ejerskabet af Nyhavn Rejser vil give Allers læsere en øget tilgang til ”nyt og spændende rejsestof”.

Vil Nyhavn Rejser blive det eneste rejsebureau, der bliver omtalt i Allers udgivelser?

»Vi er opmærksomme på, at der kan opstå problemer i forhold til, at vi ejer Nyhavn Rejser. Men lad det være sagt med det samme: Der er ingen tvivl om, at det er Allers chefredaktører, der bestemmer det redaktionelle indhold i vores blade og magasiner. Men at vi ejer Nyhavn Rejser, kan give nyt og spændende indhold.«

Adm. direktør i Nyhavn Rejser Henrik Fuglsang forklarer, at rejsebureauet gennem længere tid har arbejdet med advertorials. Hvilket de også vil gøre i fremtiden.

Men.

»Om vi bruger advertorials i Allers blade, må være op til vores bestyrelse,« siger Henrik Fuglsang.

Pål Thore Krosby tog over:

»Det vil være et selvmål, hvis vi gør det. Vi har et ansvar over for vores læsere for at holde en faglig høj integritet.«

Nyhavn Rejser omsatte sidste år for omkring 250 millioner kroner. Allers regnskab fra 2011/2012 viser en medievirksomhed, hvor 95 procent af omsætningen kommer fra printrelaterede aktiviteter. Men læsertallene er vigende. Driftsresultatet er på 52 mio. kroner og resultatet før skat på 45 mio. kroner. Dermed var indtjeningen på samme niveau som i 2010/2011. Omsætningen faldt fem procent til 1,2 mia. kroner.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen