search

Rasende Bertel Haarder forlod tv-interview

TV Avisen viste i går, hvordan indenrigs- og sundhedsminister Bertel Haarder for rullende kamera kaldte en DR-journalist for "røvhul" og "dumme svin". Haarder har siden beklaget. (opdateret 9:28)

TV Avisen viste i går, hvordan indenrigs- og sundhedsminister Bertel Haarder for rullende kamera kaldte en DR-journalist for "røvhul" og "dumme svin". Haarder har siden beklaget. (opdateret 9:28)

»Du behandler mig som lort«, »røvhul« og »dumme svin«. Sådan lød nogle af fornærmelserne, da TV Avisen søndag viste optagelser af en stiktosset Bertel Haarder gå i flæsket på TV Avisens journalist Kristian Sloth i forbindelse med et interview. Haarder har siden beklaget episoden i et personligt brev til journalisten.

Det var en stresset Bertel Haarder, der fredag aften på vej til en koncert med sin kone havde sagt ja til at medvirke i et kort interview i DR Byen om fedmeoperationer. Da Kristian Sloth begyndte at stille ministeren spørgsmål, som hans spindoktor Line Aarsland ikke havde varslet ham om, røg ministeren med egne ord op i det røde felt.
»Nu er jeg så ophidset. Du skal fanme ikke bede mig om at blive interviewet en anden gang.
Nu kan det simpelthen være nok. Nu kan det simpelthen være nok. Nu kan det simpelthen være nok,« gentog ministeren, mens Kristian Sloth så roligt som muligt forsøgte at forklare, at han havde briefet spindoktoren om alle elementer i interviewet – også om en arbejdsgruppe under Sundhedsstyrelsen, der skal komme med anbefalinger om netop fedme- og rygoperationer.

Kristian Sloth tilføjede, at han forudsatte, at spindoktoren havde gengivet briefingen til sin minister.
»Sådan er arbejdsgangen sgu da," forklarer journalisten og tilbød, at Bertel Haarder var velkommen til blot at sige til kameraet, at han ikke kunne udtale sig om arbejdsgruppen, da han ikke kendte til dens arbejde.

For at få sagen opklaret måtte Kristian Sloth ringe til spindoktor Line Aaarsland, der ikke tog telefonen. Imens stod Bertel Haarder ved siden af og kaldte journalisten for "dumme svin". Bertel Haarder var på daværende tidspunkt ikke klar over, at kameraet fortsat kørte.
Efter et længere skænderi forlod ministeren DR-Byen i vrede med:
»Du kan rende og hoppe. Og jeg klager over det. Jeg klager over det.«
Hans sidste bemærkning lød:
»Pis mig i øret.«

DR's nyhedsdirektør, Ulrik Haagerup, siger til Journalisten.dk, at han var med til at træffe beslutningen om at offentliggøre klippet med ministeren på tv og lægge det på nettet i fuld længde.
Man hvad var begrundelsen for at vise en rasende minister – ud over underholdningsværdien?

»Vi gør det ikke, fordi det er underholdende. Der er tale om en minister, der bliver stillet et meget relevant spørgsmål om en arbejdsgruppe, han selv har nedsat. Inden arbejdsgruppen er færdig med sit arbejde, laver ministeren en aftale, og hvis man udsender en pressemeddelelse, der begrænser fedmeoperationer med mange procent, så er det et relevant journalistisk spørgsmål, at han ikke venter på arbejdsgruppens anbefalinger,« siger Ulrik Haagerup.

Ifølge Ulrik Haagerup har DR valgt at lægge hele interviewet ud for at give offentligheden indblik i hele forløbet omkring interviewet og kigge DR efter i kortene.
»Det er sikkert delte meninger om, om vi har gjort det rigtige. Men det er helt OK,« siger han og tilføjer, at beslutningen om at bringe interviewet skal ses i sammenhæng med, at politiske partier og interesseorganisationers styring intensiveres i disse år.
»Og hvis en minister raser over et spørgsmål, han ikke har godkendt på forhånd, er vi for langt ude. I dette eksempel havde journalisten ovenikøbet fortalt, at han ville komme ind på sagen.«

Interviewet blev båndet i fredags, og Bertel Haarder har efterfølgende beklaget episoden over for Kristian Sloth. Han skriver i et brev, at hans reaktion skyldtes, at han havde travlt med at komme af sted til en koncert med sin kone samme aften:
»Det bragte mig op i det røde felt, at du ikke respekterede den aftalte tid. Du blev ved at spørge om et udvalg, jeg ikke kendte til – heller ikke min presserådgiver – og så blev jeg stresset, fordi tiden gik, og jeg fik svært ved at nå koncerten, hvor min kone ventede, og dørene var ved at blive lukket. Derfor afbrød jeg interviewet efter et venligt forsøg på at forklare, at jeg let kunne have svaret, hvis jeg havde haft mulighed for at spørge i ministeriet. Da du insisterede på at interviewe mig om udvalget, blev jeg desværre ophidset, hvad jeg beklager,« skriver Betel Haarder.

Kanalchef på TV2 NEWS Mikkel Hertz beordrede i oktober et interview med en rasende Løkke Rasmussen slettet, fordi ministerens følelsesudbrud "ikke tilføjede noget nyt til sagen". Ved et møde med kanalens medarbejdere beklagede Mikkel Hertz siden beslutningen.

Se klippet og ministerens undskyldning her

(Opdateret 9:28 med Ulrik Haagerups kommentar)

Kommentarer
44
Bo Lundgaard
20.12.10 08:47
Re: Rasende Bertel Haarder forlod tv-interview

Respekt til DR for at bringe indslaget. Nu ved vi trods alt, at man som minister ikke nødvendigvis ved "en skid" om de arbejdsgrupper, man selv nedsætter. Også selv om man næsten får medlidenhed med Bertel Harder, der i indslaget virker til at være på grænsen af en sygemelding.

Det mest skræmmende i sagen er dog ikke Bertel Harders udfald for åben skærm. Det er derimod vurderingen fra  RUC's lektor i journalistik, Hanne Dam, som i TV-Avisen lod forstå, at der var fejl på begge sider, fordi Kristian Sloth ikke havde aftalt spørgsmålene med Bertel Harder på forhånd.

Aftalte spørgsmål! Er det sådan man underviser i journalistik på Roskilde Universitetscenter? Jeg troede det gjaldt om at stille det overraskende spørgsmål, som kan give det overraskende svar - og ikke blot vise en poleret virkelighed, hvor alle knaster og kanter er hugget af på forhånd.

Så forstår jeg bedre, at tv ind i mellem virker så blodfattigt. Det er dybt skræmmende, at en lektor i journalistik kan være fortaler for at præsentere tv-seerne for sådan en gang aftalt spil. Efter den udmelding må Hanne Dam være oplagt kandidat til et job på journalistuddannelsen i lande som Hvide Rusland og Iran, hvor den slags konventioner allerede er gældende  lov. 

Fremhævet af Journalisten
Kim Henningsen
20.12.10 09:21
Re: Rasende Bertel Haarder forlod tv-interview

Den eneste med nosser i denne sag er Bertel Haarder. Han har overskuddet til at undskylde over for Kristian Sloth - og gør det endda med et glimt i øjet. Respekt, Bertel!!

Venlig hilsen

Kim Henningsen, chefredaktør, SE og HØR

Fremhævet af Journalisten
Lene Rimestad
20.12.10 09:42
Re: Rasende Bertel Haarder forlod tv-interview

Glimrende lille kommentar på Youtube

Med venlig hilsen

Lene Rimestad

Fremhævet af Journalisten
Elisabeth Schwarz
20.12.10 09:50
Re: Rasende Bertel Haarder forlod tv-interview

HVor har du ret Bo. Mærkede også min kæbe falde ned på brystet, da Hanne Dam kom på. Var dog glad for, hvad Myhlenberg sagde (jep, gik selv på SDU) om, at det er problematisk, at spindoktorer vil have alt forberedt på forhånd, og det ikke er det, journalistik handler om. Det er dét, kommende journalister skal undervises i. Ikke som hos Dam, hvor man åbenbart skal lære at blive professionel pr-mand, suk. :-/

 

Fremhævet af Journalisten
Jesper Maack
20.12.10 10:06
Re: Rasende Bertel Haarder forlod tv-interview
Spøjst at skulle sige det her, men er faktisk enig med Se & Hør i denne sag. Bertel Haarder forladt familien og middagsbordet for at være hjælpsom. En aftale er tydeligvis ændret og ministeren stiller synligt stresset op til et aldeles elendigt interview. Han svarer venligt på spørgsmålene, selv om de tydeligt kører i ring – og så bliver det for meget. Alt for meget. Haarder går over stregen i sin vrede, og han burde være rutineret nok til ikke at lade vreden løbe af med sig på den måde. Men hvorfor viser DR så klippet? Haarder prøver efter min mening ikke at påvirke eller styrejournalisten her. Han virker snarere på randen af et sammenbrud. Der er ingen hellige principper på spil her. Kun dårlig dømmekraft hos både Haarder og hos DR som vælger at optage og sende hele klippet. 
Fremhævet af Journalisten
Jytte Kjærgaard
20.12.10 10:41
Re: Rasende Bertel Haarder - old news

Folk, der har fulgt Bertel Haarder gennem årene ved, at han kan få pludselige og uforklarlige raserianfald, hvor de værste eder kan undslippe det ellers så grundtvigianske tungemål. Det er som regel glemt kort tid efter.

Det eneste nye er, at det havner som top-historie i TV-avisen.

 

Fremhævet af Journalisten
Klaus Wendelboe
20.12.10 11:00
Re: Rasende Bertel Haarder forlod tv-interview

Prøv lige at tænke tanken til ende: hvad var der sket, hvis TV-Avisen IKKE havde lavet historien...og vist optagelserne. Det er jo ikke et reelt alternativ.

Nu er interviewet ude i sin fulde længde og seere og brugere har delt sig i to lejre. Det er da et ønske-resultat for både DR og Bertel H. og samtidig giver det lejlighed til at diskutere fremadrettet, hvordan journalister og politikere fremover laver interview-aftaler.

Alternativet havde været myter, konspirationer og påstande. Nu kan vi da selv danne vores mening om, hvad der fungerer godt og hvad der fungerer skidt i det interview.

Mvh

Klaus Wendelboe, DJ

Fremhævet af Journalisten
Rasmus Malver
20.12.10 11:04
Re: Rasende Bertel Haarder forlod tv-interview

Jeg er uenig i, at Bertel Haarder har undskyldt. Han gentager mange af sine anklagepunkter, og trækker ikke sine trusler tilbage.

 DR har lagt hans brev på nettet: http://goo.gl/z6Gyt

Fremhævet af Journalisten
Jan Dyberg, lektor, Journalisthøjskolen (Århus)
20.12.10 11:34
Re: Rasende Bertel Haarder forlod tv-interview

Jeg rykkede også lidt frem i stolen, da jeg hørte min kære lektor-kollega, Hanne Dam, kritisere DR-reporteren. Kristian List har da tilsyneladende gjort, hvad han skal for at informere Bertel H om, at interviewet også skal ind på arbejdsgruppen i Sundhedsstyrelsen.Og gentagelser af spørgsmål må politikere jo være vant til - især på tv.
(så kan man diskutere anvendelse af tricker-ord i spørgsmålene....det er en anden diskussion ;0)

Og hvis Bertel H vælger at forlade kone, risengrød og cykeltur til domkirken - ja, så er det hans eget valg. Og pressemeddelelsen fra ministeriet er jo kommet ud samme dag, så.....

Til gengæld synes jeg, at det fortsat må være interessant at få svaret på, hvorfor "man" ikke ventede på arbejdsgruppens anbefalinger. Hvad siger Sundhedsstyrelsens ledelse til det spørgsmål? Kristian...er du der?

Fremhævet af Journalisten
Kurt Lassen
20.12.10 12:21
Re: Rasende Bertel Haarder forlod tv-interview
Når en minister afbryder et interview ved at forlade kameraet, er vi så off the record. Såmænd. Skal man offentliggøre, hvad han siger, hvis det er relevant for historien. Såmænd. Sådan ser man ikke nødvendigvis på det i Journalistgruppen i DR - så ser frem til, at den reagerer internt, som den har for vane eksternt...
Fremhævet af Journalisten
Kent Kjersgaard-Hansen
20.12.10 12:24
Re: Rasende Bertel Haarder forlod tv-interview

At Bertel Haarder er en hidsigprop bør ikke komme som den store overraskelse for mange i dette fag. Læs eksempelvis denne glimrende artikel fra 2003:

 https://journalisten.dk/haarder-slar-hardt-ned-pa-journalister

I den sjovere ende vil jeg anbefale "risengrødsministeren, der truer med sin store ske"!

http://www.bt.dk/bttv/clip/44/15033 

Fremhævet af Journalisten
Majbrit Krogh
20.12.10 12:43
Re: Rasende Bertel Haarder forlod tv-interview

Selv har jeg ikke hørt Hanne Dams kommentar - kun set den gengivet herinde - men er ordet "interviewkontrakt" ikke kendt af de fleste? Altså en gennemgang af arten af spørgsmål og fokus inden interviewet går i gang. Eller lægger man den praksis på hylden, når man sidder med en rutineret og medievant kilde?

Fremhævet af Journalisten
Lasse Meldgaard Bloch
20.12.10 13:01
Re: Rasende Bertel Haarder forlod tv-interview

Det er jo ren taktik, at DR viser klippet. Egentlig fornuftig issues management, set fra et kommunikationssynspunkt.

For få uger siden var der stor opstandelse på TV2, fordi Mikkel Hertz havde beordret et klip med en rasende statsminister slettet - den vil man ikke risikere i DR. Derfor er det også nemmest at lægge hele interviewet ud, og tage skraldet og opbakningen med det samme. 

Nu diskuterer vi for og imod, som Wendelboe skriver, men hvis ikke DR havde bragt klippet, så havde vi haft en paralel til diskussionen om den slettede statsminister, hvor Mikkel Hertz jo faktisk endte med at vende på en tallerken. På den baggrund har DR heller ikke haft mange muligheder. Havde de ikke bragt klippet, så var historien jo alligevel kommet ud i løbet af nul komma fem og alle ville i stedet have sagt: Hvorfor må vi ikke se klippet? Og så er der vist også noget med, at DR har en anden optagelse liggende på lager et sted, vi ikke må få adgang til ...

Fremhævet af Journalisten
Signe Lø
20.12.10 13:33
Re: Rasende Bertel Haarder forlod tv-interview
Jeg er forarget over, at DR lægger det klip op.  Det er i dén grad krænkende at udstille et menneskes - minister eller ej - stresssammenbrud på den måde. For der er jo ikke tale om noget "forsøg på at styre pressen" som Haagerup tåget argumenterer; det er helt enkelt et sammenbrud af den slags, som mennesker kan få. Haarder kunne sikkert lige så godt have fået det over for taxachaufføren på vej til kirken eller over for sin kone, og det kunne komme ud som raseri eller gråd, og uanset hvad er det ubehageligt, at DR lægger det op som tophistorie og bagefter forsøger at puste det op til at være en sag om, at politikerne vil bestemme over pressen.
Fremhævet af Journalisten
John Peters, journalist
20.12.10 13:55
Fred og det "menneskelige hensyn"

Fred Jacobsen, der af en eller anden grund stadig klamrer sig til næstformandposten i DJ, udtaler i dag til politiken.dk, at "DR burde have udvist menneskelige hensyn".

For at den gode,  fhv. kirkeminister, ikke skal hænges ud for at kalde en kollaga bl.a "røvhul", fordi sinken - altså Haarder - går glip af en gang julegrød. Og ikke evner at svare på nogle egentlig ret simple spørgsmål, der burde sidde på rygradden af en minister. Hvor mange "sammebrudsramte" mennesker mon ikke dent nuværende og stedse mere perverse regering har på samvittigheden for mennesker, der for længst har overskredet sammenbruddets rand?

Men når Djævlen viser sit sande ansigt, chokerer det jo altid de hellige. Fred være med Fred, og godt gået DR!

John Peters

Ribe

Fremhævet af Journalisten
HBR
20.12.10 13:56
Re: Rasende Bertel Haarder forlod tv-interview

Har lige set næstformanden i Dansk Journalistforbund, Fred Jacobsen citeret for følgende på politiken.dk:

»Spørgsmålet er, hvor væsentligt det her klip er. Jeg kan godt være i tvivl om, hvad den almindelige seer er blevet klogere på«.

Til alle journalister vil jeg godt sige HØJT OG TYDELIGT, at jeg er den almindelige seer, og jeg føler, at jeg er blevet klogere på samarbejdet/relationen mellem journalister og politikere som kilder - og endelig foreligger der noget dokumentation. Dette samarbejde er generelt noget, jeg savner en diskussion af, så jeg er dybt mystificeret over, at næstformanden i DJ synes klippet ikke er væsentligt. 

Fremhævet af Journalisten
Gert K Nielsen
20.12.10 14:27
Re: Rasende Bertel Haarder forlod tv-interview
Jeg elsker de lange uredigerede videoklip, så man selv får mulighed for at høre med.
 
Prøv lige den med Bertel igen: Lige omkring 03:40 er det da oplagt at Kristian Sloth har bestemt sig for, hvad Bertel skal sige til kameraet, men det vil Bertel så bare ikke - øv-bøv. Det er da der, det går galt. Alt det andet med arbejdsgruppe og påvirkning af pressen eller ej, er da bare noget spin-off på to mænd, der ikke kan blive enige om, hvem der skal bestemme, hvad der skal i kassen.
 
 

KS: Det her er jo et meget hårdt slag for privathospitalernes økonomi. Er det her et angreb på privathospitalerne?
 
BH: -Det hele handler om, at patienterne skal have den rigtige behandling. De skal opereres, når det er nødvendigt. Er det ikke nødvendigt, skal de ikke opereres. Så er det mindre vigtigt, om der er nogen, der så får færre kunder i butikken. Det er ikke det, det handler om. Det er sundheden, det er patienternes sundhed. Hurtig behandling, hurtig operation, hvis det er nødvendigt.

KS: Den spørger jeg lige om igen. Det er godt du siger det der først. Så er jeg nødt til. Jeg vil gerne have du svarer mig direkte på det. Med om det er et angreb på deres økonomi. Men jeg kan selvfølgelig ikke bestemme, hvad du siger. Jeg spørger lige en gang mere.

BH: - Mit svar er det, jeg lige sagde.

KS: Ja, ja, fint nok. Men jeg spørger lige igen.

BH: - Det var en meget høflig måde, at sige på, at det er altså patienterne, det kommer an på.

KS: Ja, og da vi snakkede uden for før, da synes jeg det var supergodt, 'Vi opererer jo ikke danskerne for privathospitalernes skyld'. Men altså, jeg ved det ikke. Jeg spørger dig lige igen.
KS: Øhm, - er det her et angreb på privathospitalerne?

BH: - Overhovedet ikke ... (og derudaf en gang mere).

KS: Er det fordi privathospitalerne tjener for mange penge?
KS: Men det er jo, det bliver jo et hårdt slag for privathospitalerne?
KS: Men altså (...) I rammer dem lige på deres guldåre?
KS: Nu slagter I lige pludselig deres guldkalv - er det her mere politik end økonomi?
KS: Så det er ikke et angreb på privathospitalerne?
Fremhævet af Journalisten
Bjarne Tveskov
20.12.10 14:41
Re: Rasende Bertel Haarder forlod tv-interview
Spar tid i debatten med det fikse BertelFlowchart™ http://www.23hq.com/tveskov/photo/6310439
Fremhævet af Journalisten
Kasper Hviid
20.12.10 15:24
Re: Rasende Bertel Haarder forlod tv-interview

Selvfølgelig skulle klippet bringes! Jeg gad godt se nogen argumentere for, at det ikke er godt TV! (Altså, underholdene) Realityshows bliver da også bragt, uanset hvilken "relevans" deltagernes følelsesudbrud har.

Men lige som

Jeg syntes også det er lidt relevant at Bertel åbenbart ikke har det forkromede overblik:

[b]Bertel Harder:[/b] "Nu er det anden gang på en uge du kan få mig op i det totalt røde felt med fuldstændigt skingrende sindsyge vinkler på sager!"
[b]Interviewer:[/b] "Jammen, du må da meget undskylde jeg er kritisk! Det må du da ..."
[b]Bertel Harder:[/b] "Ja, om en arbejdsgruppe jeg IKKE KENDER EKSISTERER! ... jeg ved ikke den eksister."
[b]Interviewer:[/b] "Du har selv nedsat den, den blev nedsat i oktober!"
[b]Bertel Harder:[/b] "DET ANER JEG IKKE!"

Fremhævet af Journalisten
Søren Hansen
20.12.10 15:32
Re: Rasende Bertel Haarder forlod tv-interview

Kan man forvente at Bertel Haarder ved om alt der sker under hans resort. Er det ikke sådan at det er et stort ministerium med mange folk og som også har styrelser og regionerne under sig.

Er det sådan at chefredaktøreren på et medie ved om alt det arbejde der foregår på hans mange redaktioner elle kunne man forestille sig at i store organitationer foregik forskellige typer af arbejde og at folk som Hr. haarder først senere får adgang til de konklutioner de kommer med.

 

Fremhævet af Journalisten
Mikkel Munck
20.12.10 16:31
Re: Rasende Bertel Haarder forlod tv-interview

Bertel Haarder og Sundhedsministeriet har jo netop den pågældende fredag ved 15-tiden valgt at udsende en pressemeddelelse om behovet for at spare på offentligt betalte fedmeoperationer.

At han så senere samme aften ikke kender til, at han (Sundhedsministeriet) selv har nedsat en arbejdsgruppe i oktober måned til at komme med et bud på løsningen af selvsamme problemstilling, kan da mildest talt godt forundre. At han oven i købet ikke skulle have styr på den oplysning før et interview er da en klar fejl fra hans embedsmænds og rådgiveres side og handler ikke blot om uddelegering, men om at ministeren er dårligt klædt på.

Så svaret på dit er spørgsmål er ja. Selvfølgelig kan man (offentligheden) forvente at Bertel Haarder har styr på sit resortområde. 

 

 

Fremhævet af Journalisten
Jesper Nørby
20.12.10 17:29
Re: Rasende Bertel Haarder forlod tv-interview

For mig at se har journalisten overholdt en (om end uudtalt) 'interviewkontrakt' ved at nævne over for Haarders presserådgiver, at der vil være spørgsmål om denne arbejdsgruppe.

At Bertel Haarder så (så vidt jeg kan læse mig frem til) går ind til interviewet med den tro, at han skal 'hjælpe' journalisten (og sig selv) ved at give et kort interview, som kan binde et tv-indslag sammen er efter min mening hverken hans egen eller journalistens skyld. Problemet ligger så at sige i, at Haarder ikke er klar over interivewets natur, og medmindre Kristian Leth lyver Haarder op i ansigtet for rullende kamera, lander aben hos Haarders presserådgiver.

Hvis Kristian Leth til presserådgiveren har nævnt, at der vil være spørgsmål om arbejdsgruppen, så er man vel godt klar over som presserådgiver, at det faktum, at ministeriet udsender en pressemeddelelse inden arbejdsgruppen har lavet en anbefaling (som jo vitterligt er den, ministeriet burde rette sig efter?) er interessant for pressen.

For mig virker det som en intern kommunikationsbrist hos Venstre. Bertel Haarder har sådan set ret til at føle sig snigløbet i momentet, men så vidt jeg kan se, falder problemet tilbage på hvem end i Venstres presseafdeling det er, som ikke har briefet ham i det (himmelråbende!!) faktum at journalisten har nævnt, at der vil være spørgsmål vedrørende arbejdsgruppen, som ikke havde fremsat en anbefaling, da pressemeddelelsen blev udsendt.

Fremhævet af Journalisten
Jesper Nørby
20.12.10 17:31
Re: Rasende Bertel Haarder forlod tv-interview
Han hedder selvfølgelig Kristian Sloth. Jeg undskylder
Fremhævet af Journalisten
Ota Tiefenböck
20.12.10 17:53
Re: Rasende Bertel Haarder forlod tv-interview

Selve interviewet fortæller mere om Kristian Sloth og DR end Bertel Haarder. At sparke til og udstille et menneske, der ligger nede i forvejen er uetisk og krankende. Eller er det dansk kritisk journalistik anno 2010? At udstille et menneske, som tydeligvis er stresset, træt og helt ude af den? Set med mine øjne helt uetisk og langt ude. Det gælder hvad enten man er minister, journalist eller noget helt tredje. 

Fremhævet af Journalisten
J. Nielsen
20.12.10 18:33
Re: Rasende Bertel Haarder forlod tv-interview

Forbandet svineri at journalistik bliver mere og mere personsager. Tag et kig på dagens (og ugens, og månedens og årets) historier. Det ene politiske personfnidder afløser det andet.

Det flytter fokus på Danmarks virkelige problemer, og det har medierne sgu et tungt ansvar for, at det sker, når de konstant prioriterer alle mulige ligegyldige personhistorier.

Om 10 år vil vi græmmes over det lort, der er blevet lukket ud af pressen i 2010. Alt fra en ekstremt proportionsforvrængende feriehistorie hos Lene E til Søren Pinds tøjdbudget.

Kommer der da aldrig noget tidspunkt, hvor journalister begynder at spørge sig selv om de gør noget godt for demokratiet overhovedet, som Carsten Jensen sagde så oplagt og rammende til fagfestivalen?

 

Fremhævet af Journalisten
Christian Barfoed
20.12.10 18:34
Re: Rasende Bertel Haarder forlod tv-interview

Hej,

Altså - nu går en minister jo ikke på DR i den bedste sendetid for at "hjælpe" en journalist, han går på i den bedste sendetid, fordi han har en interesse i at gøre det.

Og der er så åbenbart gået ged i en af den slags uskrevne kontrakter, som der er alt, alt for mange af i tv-journalistik:  hvad der må spørges om, og hvad der skal snakkes om, er klappet af mellem minister, spindoktor og tv-redaktion på forhånd - det er bare sjældent seerne ved noget om det.

Et eller andet sted er det befriende at en aldeles menneskelig minister - for det er Bertel Haarder - mister fatningen, så vi kan få debatten om den slags aftaler. Selvfølgelig er det ikke uetisk at filme og bringe det - jeg ser ikke en minister, der på nogen måde ligger ned - jeg ser en træt og stresset minister, der  går helt amok. Og så i øvrigt har format nok til at sige undskyld bagefter. Hatten af for det.

 

vh Chr. Barfoed

 

 

Fremhævet af Journalisten
Jesper Musaeus
20.12.10 19:02
Re: Rasende Bertel Haarder forlod tv-interview

Med den behandling politikerne tilsyneladende får af pressen kan jeg godt forstå de prøver at forskanse sig bag aftaler, spindoktorer osv..

Det ender med at de eneste der gider gå ind i politik er kyniske beregnende psykopater. Almindelige borgere af kød og blod vil da ikke stå model til den behandling og efterfølgende udlevering.

Har iøvrigt respekt for Berthel's måde at håndtere situationen på efterfølgende med et brev til journalisten. Men ingen respekt for DR i denne sag.

I det hele taget har journalist-faget mistet megen troværdighed på det seneste - har i slet ingen selvrespekt? er i helt blinde for jeres aktie i denne udvikling?

Fremhævet af Journalisten
John de Summer-Brason
20.12.10 19:54
Re: Rasende Bertel Haarder forlod tv-interview

Danmarks Radio skal have ros for at bringe hele interviewet. Bertel Haarder er ikke en tilfældig sønderjyde som udsættes for en voxpop på gågaden i Gråsten, men en af de sidste 30 års mest indflydelsesrige og magtfulde politikere. Mange mennesker har deponeret deres tillid hos Bertel Haarder ved at vælge ham. Omvendt skal den priviligerede minister også løbende kunne tåle at forklare sine beslutninger. Og med den medievanthed Haarder repræsenterer, taler vi om et veritabelt  amokløb fra ministerens side. Som det fremgår af Ph.D.-stipendiat Brian Dues analyse på Kommunikationsforum.dk tillader den medievante minister sig at (1) først give journalisten skylden, (2) da han løber tør for argumenter, dernæst gøre sig til offer, for slutteligt, (3) at true den formastelige på brøddet.

Omkring afdøde statsminister Viggo Kampmann var der på et tidspunkt en del diskussion, om pressen ikke svigtede princippet om at være demokratiets vagthund ved ikke at videreformidle oplysninger om at statsministeren var maniodepressiv. Søren Mørch antyder i sin biografi om de mange statsministre, at dette forhold kan have ført til de forkerte forhandlingsresultater omkring de danske olieforekomster i Nordsøen.

Sammenholder man diskussionen i Børsting og Karkers "Haarder" (L&R, 2004) om Haarders angiveligt meget omskiftelige humør med TV-interviewet, hvor sundhedsministeren, hans medievanthed taget i betragtning, krakkelerer for åben skærm, må man sige, at publiceringen af TV-interviewet er en demokratisk nødvendighed, selv om den kan virke uskøn. Offentligheden har krav på at opleve de mennesker, der høster en masse tillid, magt og opmærksomhed, og da navnlig når disse mennesker er på kant med de skrevne og uskrevne samfærdselslove overfor den journaliststand der er sat i verden for informere offentligheden.

Fremhævet af Journalisten
Bjørn Sørensen
20.12.10 20:05
Re: Rasende Bertel Haarder forlod tv-interview

Mange anklager Sloth på substansen. Jeg synes mange overser, at Bertel Haarder først flipper ud, da han er milimeter fra enten at blive taget i noget, der minder om en løgn eller afsløret i ikke at have styr på tingene. At udvalget i sundhedsstyrelsen ikke er færdigt med sit arbejde er relevant for historien og væsentligt at få frem, da det nye forslag fra ministeren kommer nu - inden udvalget er færdigt. Det er netop SUBSTANS fra DRs og Sloths side. Haarder formår med sit vanvid fuldstændig at fjerne fokus på det vigtige emne. Det er altså Haarders reaktion, der fuldstændig fjerner substansen i denne historie.

Den væsentlige historie i dette tilfælde er måske, at Haarder ikke har villet vente på at udvalget er færdige med deres rapport og anbefaling. At Sloth går efter det er bare godt arbejde, hvis han har lugtet den lunte.

Derfor er det jo netop væsentligt, om Haarder kender til udvalgets eksistens eller ej. Hvis han ikke ved, at de eksisterer, har han begået en gevaldig brøler. Og så han gå til bekendelse og sige det stille og roligt. Det er jo lige præcis fordi, han nægter at fremstå som fejlbarlig, at det slår fuldstændig klik.

Hvis Haarder mener, at han er i sin ret til at flippe ud, fordi han ikke blot får lov at kommunikere sin helt egen vinkel til befolkningen, men også bliver stillet et kritisk spørgsmål, som han burde kunne svare på, så har han misforstået sin rolle over for medierne. Og hvis dét er sagen, så har Haagerup helt ret.

Fremhævet af Journalisten
Mikkel Munck
20.12.10 20:47
Re: Rasende Bertel Haarder forlod tv-interview

@

Hvis man er træt og stresset og ikke kan passe sit arbejde, og det gælder uanset om man er minister, journalist eller noget helt tredje, så må man have selverkendelse nok til at tage konsekvensen.

Men når det er sagt, så er jeg bestemt ikke overbevist om, at Bertel Haarder skulle være syg eller lide af mere stress end man må forvente et ministerjob medfører, som du insinuerer ovenfor, og at der derfor skulle tages særlige hensyn til hans helbred. Tværtimod forventer jeg netop, at en minister med et så stort ansvar for menneskers ve og vel formår at optræde både professionelt og behersket i en interviewsituation. Og det selv hvis journalisten prøver at lokke en på glatis, hvilket jo er en naturlig del af stillingsbeskrivelsen som journalist, medmindre man hedder Thomas Larsen. 

At der kan være helt andre årsager til ikke at bringe de omtalte scener er en helt anden historie. I forhold til den uhyre aktuelle og relevante problemstilling med politikernes forsøg på at kontrollere pressen, som 21 Søndag ønsker at sætte fokus på, ja så mener jeg faktisk, at der er mange bedre egnede eksempler end interviewet med Bertel Haarder. Danmarks Radio kan dermed siges at have begået et eklatant selvmål, da debatten nu ikke handler om forholdet mellem presse og politikere, men i stedet er kommet at handle om det etiske i at bringe interviewet i sin helhed.

 

 

Fremhævet af Journalisten
Bjørn Sørensen
21.12.10 08:51
Re: Rasende Bertel Haarder forlod tv-interview

@Ota Tiefenböck

Det er en total misforståelse, at journalister skal være flinke ved de folkevalgte politikere eller ministrene.  Det er ikke overraskende at journalister stiller kritiske spørgmål. Det er sådan set meningen med det hele.

Og det er en kæmpe kortslutning, at Haarder mener, Sloth skal være flink mod ham, fordi han er taget hele vejen til DR-Byen. Haarder er kommet for at levere sine budskaber, hvilket han får lov til, Sloth stiller et helt relevant kritisk spørgsmål om udvalgsarbejdet, som fanger Haarder på det forkerte ben. Haarder er meget tæt på enten at blive fanget i noget, der minder om en løgn eller i ikke at have styr på tingene.  Og så slår det klik. Sloth gør sit arbejde.  Haarder og hans folk har ikke gjort deres.

Og hvis Haarder ikke kan tåle det, så må han finde et andet arbejde.

Fremhævet af Journalisten
susanne sayers
21.12.10 15:07
Re: Rasende Bertel Haarder forlod tv-interview

Jeg er enig i, at det er pinefuldt at se Bertel Haarders optræden. Men sagen afslører en holdning hos Bertel Haarder, der - såfremt den er repræsentativ for politikerne - er tankevækkende og relevant at debattere.

- Ministeren kræver, at alle spørgsmål er aftalt på forhånd. Men bør ministeren have sådan et tilsagn? Så længe han kender sagen og vinkling, skal der naturligvis være plads til supplerende spørgsmål, der handler om sagen. Journalisten står jo ikke og spørger til et helt andet emne eller hans privatliv (det er ham selv, der uopfordret og i rigt mål øser ud af forholdene ved det Haarderske middagsbord). 

- Ministeren har en opfattelse af, at han er sød og gør journalisten en tjeneste ved at dukke op til et interview. Sludder. Man dukker op, fordi man gerne vil forklare sin sag. Og har man virkelig ikke lyst eller tid, har man jo lov at sige nej til at medvirke. Når man trods stram tidsplan siger ja, er det jo ikke kun for at være venlig, men for at få størst mulig indflydelse på sagens dækning. Ministeren bliver også først vred, da journalisten stiller et spørgsmål, som han ikke kan svare på - tilsyneladende fordi han ikke er briefet korrekt af sin spindoktor. Han kunne jo i situationen have valgt at sige "ved du hvad, det spørgsmål er jeg uforberedt på. Jeg vil gerne svare, men så må det blive på et senere tidspunkt, hvor jeg har haft tid til at sætte mig ind i det. Men jeg kan henvise til Sundhedsstyrelsen i mellemtiden." Han var muligvis ikke sluppet med det, men så havde han på en rolig måde forklaret sagen i stedet for nærmest at gå amok på stedet ved at få et spørgsmål, han ikke kan lide.

- Ministeren har en opfattelse af, at det er okay at tænde af på et andet menneske, der sådan set bare gør sit job og er lige så meget i demokratiets tjeneste, som ministeren er. Jo, han undskylder, men det er ikke en reel undskyldning, det er snarere en 'undskyld, at jeg slog, men du provokerede mig og var selv ude om det'-forklaring.

Jeg er enig i, at det er befriende med politikere, der er mennesker og ikke lavet af teflon. Og havde det været et personligt sammenbrud for åben skærm, havde det ikke skullet vises (men der skulle nok noget alvorlig research igang efterfølgende). Det er der imidlertid ikke tale om, og Bertel Haarder er kendt for de her udbrud (lige som han kan være totalt overskudsagtig og sjov og i øvrigt er knusende dygtig). Det er holdningen bag vreden - "du må ikke stille spørgsmål, jeg ikke kan lide, og i øvrigt gør jeg dig en tjeneste ved overhovedet at lade mig interviewe" - der gør det relevant. For hvis den rollefordeling sætter sig fast i pressekorpset og blandt politikerne, bliver demokratiets vagthund godt nok lidt tandløs ... 

Fremhævet af Journalisten
Mogens Svendsen
21.12.10 19:22
Re: Rasende Bertel Haarder forlod tv-interview

Det er befriende - og morsomt - at se en politiker optræde som Bertel Haarder gør i indslaget, men samtidig utroligt beskæmmende for journalistsstanden, idet indslaget jo tydeligvis viser, at spørgsmålene normalt er aftalt med "offeret" inden interviewet. Hvor er den dybdeborende og kritiske journalistik, der ikke blot har til formål at formidle magthaverne synspunkter ?

Indslaget illustrerer tydeligvis at journalister normalt optræder som lemminger der lader sig transportere rundt af magthaverne - jvf. f.eks. Afghanistan og Irak (selv om de ikke altid ved hvad vej de kører!) - og derefter giver indtryk af at give en objektiv skildring af situationen.

Fremhævet af Journalisten
Michael Bjørnbak Martensen
21.12.10 19:42
Re: Rasende Bertel Haarder forlod tv-interview

Bertel er jo en klog fyr, der sagtens kan se de relevante spørgsmål om udvalget, der endnu ikke har afsluttet sit arbejde. Journalisten har ikke lavet nogle fejl, bare passet sit arbejde. Det eneste der kan undre, er den ringe opbakning Bertel har fået af sine embedsfolk og sin presserådgiver.

Vi må alle håbe, at de bliver lidt mere professionelle, så det bliver et ligeværdigt møde næste gang. 

Fremhævet af Journalisten
Jens Yde
21.12.10 20:12
Re: Rasende Bertel Haarder forlod Danmarks Radio-interview

Det var interessant at se, hvordan journalister på det gamle overmedie, Danmarks Radio, arbejder. Jeg anede ikke, at journalister på TV-avisen, Danmarks Radio, stillede så mange spørgsmål om stort set det samme i en slags research for åbent kamera.

Den Cavling- og FUJ-nominerede  Danmarks Radio-journalist Sloth stillede i løbet af syv minutter cirka 22 spørgsmål til minister Bertel Haarder, og hvert af ordene fedme og privathospital optrådte i 6-7 af spørgsmålene.  

”Og så bombarderer du mig med 25 spørgsmål”, sagde Bertel Haarder, da situationen gik amok. Hvordan kunne han dog holde tal på spørgsmålene? Hele stykket virkede, som var det iscenesat, og det kan glimrende bruges som studieobjekt af journalister, der gerne vil have job i Danmarks Radio.

DR-journalistens første spørgsmål var således: Helt, helt, helt kort, hvad er det I vil?

I omkring otte af de følgende 21 spørgsmål begyndte journalisten spørgesekvensen med et Mmm i en bestemt tonesvingning, der ofte bruges af kvinder.

Bertel Haarder oplyste derefter til kameraet sidst på eftermiddagen, fredag, at han først var blevet klar over, at han skulle i fjernsynet kun en time tidligere, da han sad og spiste risengrød med sin kone.

Jeg selv havde nok en klar fornemmelse af, hvordan et sådant interview kommer i stand med en spindoktor som mellemmand, men som sagt vidste jeg ikke, at det samme spørgsmål stilles i forskellige varianter så mange gange i Danmarks Radio. Gør man det på samme måde på andre tv-stationer?

Tilsvarende vidste jeg ikke, at ”ofre” i biografier bliver optaget på bånd i timelange samtaler, sådan som det skete med Danmarks Radios detroniserede generaldirektør K. Plummer.  I dag er det min opfattelse, at jeg tidligere er bedraget, når jeg meget imponeret læste omfattende biografier om de kendte, ”der ikke har ønsket at medvirke ved bogens tilblivelse”.

Offentligheden ved ikke meget om Danmarks Radio-journalisters arbejdsmetoder, for journalisterne dækker som bekendt over hinanden i udstrakt grad.

Derfor var det fint, at indslaget med Bertel Haarder blev offentliggjort, og en afskrift af stykket – uden ukvemsord – kan blive en god vejledning for unge, der vil lære lidt om praktisk journalistik.

Fremhævet af Journalisten
Levi Giversen
22.12.10 08:57
Re: Rasende Bertel Haarder forlod tv-interview

En minister nedsætter et ekspertudvalg i oktober, som skal være færdig til marts. Frem for at afvente udvalgets indstilling udsender ministeren en fredag eftermiddag i december helt overraskende nye regler. En DR-journalist stiller samme dag ministeren spørgsmålet: Hvorfor venter du ikke på dit eget udvalg? Herefter går ministeren amok i eder og forbandelser - mens han hævder ikke at kende til udvalget.

Hvis DR-journalisten IKKE havde stillet spørgsmålet, vikke det være kritisabelt. Men nu kritiseres han utroligt nok for at udøve sit fag: journalistik! Selv Dansk Journalistforbunds næstformand har i medierne sat spørgsmål ved, om DR-journalistens spørgsmål til ministerren var "væsentligt". Måske vil DJ være så venlige, at forklare, hvorfor et så oplagt spørgsmål ikke kan bakkes utvetydigt op af DR-journalisten eget forbund?

Fremhævet af Journalisten
Fred Jacobsen
22.12.10 10:22
Re: Rasende Bertel Haarder forlod tv-interview

Kære Levi

Lad mig slå fast, at jeg ikke på noget tidspunkt har kritiseret, at journalisten stiller de spørgsmål til ministeren, som han gør. Tværtimod har jeg understreget, og gør det også gerne her, at der intet sagligt belæg er for, at Bertel Haarder flipper så voldsomt ud over spørgsmålene, som han gør.

En minister skal tåle, at der stilles spørgsmål, som han eller hun ikke er forberedt på i alle detaljer. Og journalister skal naturligvis ikke acceptere sådan en præmis.

Taler vi om væsentlighed, har jeg stilfærdigt stillet spørgsmålet, om en ministers raseriudbrud er så væsentligt, at det skal være omdrejningspunkt for en tophistorie i en DR søndags-avis. Udbruddet i sig selv er efter min mening ikke nødvendigvis væsentligt i sig selv, men selvfølgelig kan det bringes, hvis historien er at vise et eksempel på samspillet mellem magthaver og mediernes arbejde. Dette synspunkt har jeg givet udtryk for, når jeg er blevet spurgt, og det synspunkt har jeg fortsat.

For at nuancere og opfordre til eftertænksomhed har jeg så også tilføjet, at der er nogle etiske overvejelser i at bringe billeder af et menneske, der helt åbenlyst er ude af kontrol. Og peget på, at man i forbindelse med sådanne overvejelser også kunne vælge at lade det ligge.

Sagen har skabt enorm debat, og det er jo godt. Både i forhold til det principielle - hvor meget en minister eller andre magtpersoner skal kunne styre en proces - og i forhold til etiske overvejelser. Sådan en debat bør der være nuancer i.

Mange hilsner

Fred Jacobsen

 

Fremhævet af Journalisten
Kasper Hviid
22.12.10 13:39
Re: Rasende Bertel Haarder forlod tv-interview
Hej Fred,

det er desværre fuldt ud normalt at udstille folk i moderne TV. I programmet X-faktor har man direkte spekuleret i at lade psykisk syge og fulderikker gøre sig selv til grin på en scene.
At du og mange andre pludselig bliver forargede over interviewet med Bertel, kunne måske tyde på at I ikke helt er i stand til at vurderer TV-mediet objektivt: I er vant til at ministre bliver serveret på en måde, og sjove tabere på en anden. Når ingrendiensen Minister en enkelt gang, ved et uheld, bliver tilberedt efter den opskrift i kender fra X-faktor, blir' i mobsede.
Fremhævet af Journalisten
Michael Bjørnbak Martensen
22.12.10 14:22
Re: Rasende Bertel Haarder forlod tv-interview

Til Kasper Hviids argument kan tilføjes, at nogle argumenter har gået på, at 'man er som man er', hvor der jo også er en pointe. 

Men ok, jeg kan nu godt støtte Freds argumentation omend jeg også godt kunne se en diskussion om at redigere fagligt korrekt anno 2010.

Det skal vel ikke være sådan, at vi skal redigere så meget, at virkeligheden bliver til en idealiseret virkelighed med Poul Richard på nethinden.

Fremhævet af Journalisten
Jesper Musaeus
22.12.10 20:48
Re: Rasende Bertel Haarder forlod tv-interview

Hvis DR's mål var at kaste lys på forholdet mellem politikere og presse. Så kunne de jo have plukket blandt titusindvis interviews i arkivet. Interviews som også viser aftaler og ønske om styring, men som ikke nødvendigvis udstiller et åbenlyst stress-sammebrud. Et stress-sammenbrud hvor journalisten ikke er uden ansvar for at situationen opstår.

Hvorfor er det lige dette interview der skal bruges til formålet? når det nu indeholder et kontroversielt element og en ikke helt uskyldig journalist?

DR's "fromme" argumentation for at bringe interviewet holder ikke. 

Fremhævet af Journalisten
Michael Bjørnbak Martensen
23.12.10 08:33
Re: Rasende Bertel Haarder forlod tv-interview

Jeg fandt denne her på facebook, der er helt flot formuleret:

TUE ROMANOW: Stod det til vore politikere, så blev den fri presse og den kritiske journalistik afskaffet pr. omgående. Sådan virker det i hvert fald! At se en af vore mest erfarne ministre agere sådan overfor en journalist, som stiller et sagligt spørgsmål om det emne, som interviewet reelt handler om (fedme- og rygoperationer) er simpelthen pinligt. Måske skulle vi bare afskaffe journalistik og nøjes med at referere pressemeddelelser fra politikernes spindoktorer?? Nej vel!

Fremhævet af Journalisten
Christian Barfoed
26.12.10 20:22
Re: Rasende Bertel Haarder forlod tv-interview

Hej,

 Skulle vi ikke lige slippe den berørings-angst i forhold til ganske almindelige menneskelige reaktioner som vrede m.m., som den her debat  

Bertel Haarders reaktion er i mine øjne ikke i nærheden af at være et stress-sammenbrud - hvis det var tilfældet, var der nok også lige 7-800 af f.eks. Silvio Berlusconis reaktioner for åbent kamera, der faldt ind under den kategori, og som han skulle beskyttes imod.

Her har vi at gøre med en temperamentsfuld og engageret politiker, som modvilligt må forklare sig i en af de "fredagssager", som spindoktorer ofte - men ikke her - har held med at sparke til hjørnespark mindst weekenden over ( og nogen gange fanme næsten ud i glemslen). En politiker, som af den  grund får ødelagt nogle af sine planer for weekenden, og som måske heller ikke føler af den "kontrakt", han har indgået, bliver overholdt.

Jeg synes, det er befriende Bertel Haarder reagerer menneskeligt (selv om jeg ikke ville have brudt mig om at stå i den anden ende af det uvejr :-))- og jeg synes det er fint, DR viser det. Nu får vi en debat både om "kontrakter", og måske også om fredags-sagerne.

vh Chr. Barfoed 

Fremhævet af Journalisten
Christian Barfoed
26.12.10 20:23
Re: Rasende Bertel Haarder forlod tv-interview

og i 1. afsnit af mit sidste indlæg mangler der lige et par ord:

 

....som den her debat synes at demonstrere

 

skal der stå vh chr.

Fremhævet af Journalisten
Michael Bjørnbak Martensen
27.12.10 11:26
Re: Rasende Bertel Haarder forlod tv-interview