search

Pressemedarbejder føler sig hængt ud af gylle.dk, fordi mediet skrev hans navn

Pressemedarbejder kritiserer gylle.dk for at hænge ham og andre menige pressefolk ud ved navn. Han mener, ansvaret for manglende svar skal rettes til pressecheferne. På gylle.dk afviser journalist, at det er et problem: ”Hvorfor skulle han være anderledes stillet end andre kilder?”

I en artikel på websitet gylle.dk bliver pressemedarbejder Ming Ou Lü fra Miljøministeriet kritiseret af journalist Flemming Seiersen.

I den korte nyhed, som handler om, at et nyt havbrug er blevet stoppet på Djursland, skriver journalisten i en personlig kommentar om researchprocessen, at han i knap en måned flere gange prøvede at få miljøminister Lea Wermelin i tale, men aldrig kom igennem til ministeren.

I processen havde Flemming Seiersen været i kontakt med Ming Ou Lü, som ifølge Flemming Seiersen ikke havde oplyst ham om et pressemøde, hvor miljøministeren ville deltage.
Ming Ou Lü kritiserer gylle.dk for at nævne ham ved navn i artiklen.

”Gylle.dk hænger menige medarbejdere ud med navn og i nogle tilfælde billede for noget, de gør som en del af deres arbejde. Det, synes jeg, er forkert,” siger han.

Ret kritikken højere op

Ming Ou Lü mener, at det er forkert at skrive navnene på menige pressemedarbejdere i artikler, da de ikke har noget ledelses- eller beslutningsansvar. Han mener, at journalisten burde have undladt at bringe hans navn.

”Han burde i stedet have skrevet, at han ikke kunne komme i kontakt med min chef. Det er ikke min skyld, at han ikke kan komme i kontakt med min chef. Jeg har kontaktet hende for at få hende til at ringe tilbage, men jeg kan jo ikke tvinge hende,” siger han.

Journalisten bag artiklen, Flemming Seiersen, er uenig i, at han ikke burde have nævnt Ming Ou Lüs navn. Han mener, at det er ham, der har ansvaret for de informationer, han kommer med, eller manglen på samme. Derfor nævnes han som kilde ved navn, ligesom gylle.dk gør med andre kilder, siger han.

”Når jeg ringer om den her sag, så er det ham, jeg kommer igennem til. Han henviser til sin chef, Mette Thorn, som jeg flere gange har prøvet at kontakte, men ikke fået svar fra. Så er det selvfølgelig hans ansvar. Hvorfor skulle han være anderledes stillet end andre kilder? Det kan jeg ikke forstå,” siger Flemming Seiersen.

Almindelig praksis på gylle.dk

På websitet gylle.dk har Journalisten set flere eksempler, hvor gylle.dk nævner pressemedarbejdere ved navn. I nogle tilfælde bringer gylle.dk også billeder af pressemedarbejderne.

Det er ifølge journalist Flemming Seiersen almindelig praksis på sitet.

”Det er normal praksis at bringe billeder af og navne på sine kilder, også selv om de er pressemedarbejdere,” siger han og tilføjer: ”Hvis vi ikke kan komme igennem til ministeren, vil vi citere de pressemedarbejdere, vi kommer i kontakt med.”

Synes du ikke, det er uetisk, når han nu ikke har ansvar for, hvad der meldes ud?
”Når vi ikke kan få lov til at tale med ministeren, så er det, der meldes ud, bestemt hans ansvar,” siger han.

”Vi forsøger altid at få fat i ministeren, som vi i dette tilfælde ikke kan få fat på. Derfor er han også nødt til at stå til ansvar. Vi kan ikke bare skrive ministeriet, for hvem er det helt præcis? Når vi ikke kan få det at vide, er vi nødt til at citere pressemedarbejderen,” siger Flemming Seiersen.

Ming Ou Lü vedholder, at han ikke kan stå til ansvar for sin chefs valg om ikke at kontakte Flemming Seiersen.

”Jeg er ikke ansat til at udtale mig på ministeriets vegne. Det er en forkert opfattelse af dét at være pressemedarbejder,” siger han.

Kommentarer
13
Jakob Hansen
06.09.19 09:46
Hvad er gylle.dk? Jeg forestiller mig, at de har en stærk politisk holdning til udvalgte landbrugsspørgsmål, men i hvilken retning?
Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
06.09.19 09:47
Når man har påtaget sig jobbet som pressemedarbejder for en minister, så har man selv valgt at parkere på øretævernes holdeplads, så Ming Ou Lü er blot en 'grædekone', som straks bør finde sig et andet arbejde.
Fremhævet af Journalisten
Jesper Bech Pedersen
06.09.19 14:24
gylle.dk - sikke da et navn :-) - er helt tydeligt blevet holdt hen med ævl og kævl i lukkethedens navn. Jeg kan ikke se noget problem i, at man i sådan et tilfælde skriver, hvem man har været i kontakt med. Det ansigtsløse bureaukrati er noget klamt værk.
Fremhævet af Journalisten
Ming Ou Lü
06.09.19 15:59
Bureaukratiet er bestemt ikke ansigtsløst, men pointen er, at der er menige medarbejdere uden beslutnings- og ledelsesansvar, og så er der chefer med dette - jeg er menig medarbejder.

Jeg var den, der tilfældigvis tog telefonen, da Flemming Seiersen ringede og så henviste til min chef, som var på sagen. Jeg har derfor ikke haft noget med sagen at gøre, hvilket jeg også pointerede over for Flemming Seiersen. At han på trods af dette vælger at bruge mit navn i hans artikel, synes jeg er fagligt forkert og imod almen presseetik.

Og nej, det er ikke udtryk for, at man er sart, når man pointerer, at der er nogle som på denne måde forsøger at hænge andre ud på en nedrig måde og deklarerer det som journalistik.
Fremhævet af Journalisten
Jesper Bech
06.09.19 19:03
Det kan da godt være, du uretmæssigt er blevet fanget i krydsilden her, Ming, men hvis det virkelig er sandt, at Miljøministeriet gennem en hel måned ikke har kunnet producere en eneste chef med stjerner nok på skuldrene til at udtale sig, så bør I alle skamme jer, høj som lav. I har selv skabt en situation, hvor gylle.dk har fået nok af jeres... gylle.
Fremhævet af Journalisten
Henriette Sø
06.09.19 20:40
Hvorfor er Mings chef i øvrigt ikke hørt her? Hun er nævnt med navn i artiklen og er vel en form for modpart?
Fremhævet af Journalisten
Mette Thorn
07.09.19 07:44
Gylle.dk er en privat mands blog, der ikke er tilmeldt Pressenævnet.
Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
07.09.19 10:43
Gylle.dk er et frit og uafhængigt on-line medie, som ikke modtager det årlige hold-kæft bolsje i form af mediestøtte fra kulturministeren, derfor kan Gylle.dk uden snærende hensyn skrive, hvad det mener om den danske fødevareproduktion, og de politikere som styrer og regulerer den.

Ming Ou Lü har selv valgt jobbet som pressemedarbejder i Miljøministeriet, og han burde være bekendt med, at her i Danmark bruges presse- og informationsmedarbejdere af deres arbejdsgivere, som bønderne i skakspil, der ‘ofres’ for at ministre og de ledene medarbejder ikke skal blive konfronteret med ubehagelige spørgsmål fra journalister.
Fremhævet af Journalisten
Jakob Albrecht
07.09.19 13:46
Kære Henriette Sø
Artiklen handler om Ming Ou Lüs kritik af Gylle.dk. Derfor er det journalist Flemming Seiersen fra Gylle.dk der svarer på kritikken.
Mvh Jakob Albrecht, Journalisten
Fremhævet af Journalisten
Kjeld Hansen
09.09.19 11:34
For de læsere, der gerne vil kende baggrunden for Mings beklagelser, så æs her: https://gylle.dk/kan-miljoeministerens-pressefolk-kraeve-anonymitet/
Fremhævet af Journalisten
Flemming Seiersen
09.09.19 12:49
Flemming Seiersen
Ming Ou Lü's påstand om, at han ikke har noget med sagen at gøre, er usand. Snakkede og mailede til ham første gang den 29. juli. Hans svar var: "Vi ser på det, når ministeren er tilbage fra ferie". Den 7. august var svaret på en rykker om et svar: "Ja, hun er tilbage fra ferie. Vi er ved at se på dine spørgsmål". Først senere i forløbet - som svar på endnu en rykker - henviser han til sin chef, Mette Thorn, som ikke svarer på henvendelser på telefon, sms og mail. Måske er forklaringen på det kommentaren fra hende her på siden:
"Gylle.dk er en privat mands blog, der ikke er tilmeldt Pressenævnet". Er det Miljøministeriets kriterium for, hvilke henvendelser man svarer på?
Fremhævet af Journalisten
Ming Ou Lü
09.09.19 17:22
Sikke en fin artikel på gylle.dk - fortjener virkelig en Cavling for al det gravearbejde at søge på linkedin. Og virkelig godt forankret i al presseetik at gå efter en menig medarbejder - og bekræfte min kritik af jeres "journalistik", hvor i fuldstændig overhører, at jeg i denne sag ikke har været involveret i hverken pressemøde, svar eller andet efter, at jeg har henvist til min overordnede.

Er det ikke bare lidt småligt og hævngærrigt, at i nu begynder at fremhæve min linkedin-profil (og forkert endda) blot fordi, at jeg har udtrykt kritik af jeres "journalistiske" metoder? Forsøger i at skræmme personer til tavshed eller hvad er strategien her?
Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
09.09.19 22:25
Oppe på Grønland er der et gammel ordsprog som lyder; Når man svinger pisken over en flok hunde, så er altid den gale køter som den rammer, der hyler op...
Fremhævet af Journalisten