Den danske magasin-branche oplever stabile og sågar stigende oplagstal. Specielt de nicheprægede magasiner viser styrke.
Oplagstallene styrtdykker! Den sang hører vi ofte, når det drejer sig om aviserne. I magasinbranchen er billedet anderledes, og ifølge de tre store forlag – Aller, Bonnier og Egmont – skal 2012 bruges til at gøre de eksisterende titler endnu bedre.
Det står i dagens udgave af Børsen.
»Vi ser en tendens til, at de magasiner, der går mest frem, er dem med den skarpeste profil, og de blade, der henvender sig med et meget unikt indhold til en meget specifik målgruppe,« siger Signe Hermansen, printmanager i mediebureauet MEC.
Hun fokuserer blandt andet på, at nichemagasinerne giver læserne noget, som de har svært ved at finde andre steder. Det skaber loyalitet.
Trods stabile oplagstal ser branchen stadig udfordringer.
»Vi er heldigvis begunstiget af at være blandt den del af mediebranchen, der tjener gode penge. Vores oplag og læsertal har stabiliseret sig, og magasinporteføljen performer efter planerne, så jeg er vædig godt tilfreds. Men der er bestemt også udfordringer,« siger adm. vicedirektør i Bonnier Publication Jens Henneberg til Børsen.
Udfordringerne er – ikke overraskende – blandt andet, at selv de mindste udsving i oplagstallene kan påvirke annonceindtægterne. Derudover bliver de trykte medier ofte skubbet ud i periferien af de digitale.
»Generelt kan man sige, at alt det stof, der nemt kan erstattes af andre medier, er under pres. Derfor tror vi på specialbladene,« siger Henneberg til Børsen.
De tre store forlag arbejder alle proaktivt med deres titler for at fastholde læserne.
»Man kan ikke bare skifte skrifttype og forvente succes. Læserne er meget selektive, og det kræver stor præcision og kreativitet at ramme dem lige i hjertekulen,« siger udgiverdirektør i Aller Media Per Ingdal.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.