Den økonomiske nedtur har allerede betydet døden for flere magasiner. Især de mindre forlag lukker og slukker for de glittede blade.
KRISE. Der kæmpes med næb og kløer om annoncepengene på magasinforlagene. De samme annoncesælgere, som for et år siden med lethed kunne fylde magasinerne ud med annoncer, er nu i panik over virksomhedernes opstrammede annoncebudgetter.
»2009 bliver et blodbad for de små magasinforlag,« forudser direktør på Magasinforlaget Rasmus Riskær-Smidt.
I februar gik det ud over Community Press' kvindemagasin, Community. Kun en uge senere måtte PR Media erklære sig konkurs og standse Modemagasinet og Børnemagasinet. Begge magasiner blev i marts overtaget af magasinforlaget Cross Border Media.
FORLAGET DE LUXE SATSEDE sidste sommer stort med et eksklusivt golfmagasin på glittet papir til den stilbevidste mand, men måtte fra og med januar se et katastrofalt annoncefald i øjnene. Derfor bliver der ikke svinget flere golfkøller i Golf Eksklusiv – foreløbigt i resten af 2009.
»Da vi skulle booke til februarnummeret, var annoncesælgerne panikslagne, for der var ingen, der indrykkede annoncer,« fortæller Michael Lund Pedersen, der er salgs- og marketingsdirektør hos Forlaget De Luxe.
Han lægger ikke skjul på, hvor meget annoncepenge betyder for overlevelsesmulighederne for et mindre forlag med et nyt magasin på gaden:
»Jeg tror, de fleste ville blive overraskede, hvis de vidste, hvor afhængige af annoncepenge magasinerne er i Danmark.«
Men det er ikke kun de små, der må kigge langt efter annoncekronerne. Også de store magasinforlag er ramt. For eksempel lukkede giganten Aller allerede i slutningen af 2008 fodboldmagasinet Player og mandebladet MAND. Allers kvindemagasin CV og designmagasinet Living Design fulgtes til de evige jagtmarker i begyndelsen af 2009.
PANIKKEN BEGYNDTE HOS ANNONCØRERNE, forklarer Michael Lund Pedersen. Fra at købe sig ind for et år ad gangen gik de sidste efterår over til at købe annonceplads fra udgivelse til udgivelse, og det var for risikabelt for et nystartet magasin at håbe på annoncepenge fra måned til måned.
»Golf Eksklusiv er et godt koncept, som havde overskud allerede det første år, men det har bare ikke fundet fodfæste hos annoncørerne, som skærer de nye magasiner fra som det første, når krisen rammer. Der var kunder, der bookede sig ind, men der var simpelthen ikke kunder nok til at nå vores målsætninger.«
Uanset økonomisk krise skal konfirmander og forlovede stadig til alteret for at sige "ja", trøster Rasmus Riskær-Smidt sig med. Magasinforlaget, som han er direktør for, udgiver magasinerne Bryllup & Fest og Kon4mation. Men også her har annoncørerne skåret helt ind til benet med annonceringen.
»Med Bryllup & Fest er vi hårdt ramt af, at butikkerne og smykkeproducenterne ikke har kunder nok lige nu. Derfor regner vi med en nedgang i annoncesalget på 30-40 procent i år,« siger Rasmus Riskær-Smidt.
VÆKSTPLANERNE ER OGSÅ AFLYST hos det københavnske magasinforlag Malling Publications. Dets modemagasin Cover satsede fra starten på begge køn. Det gjorde annoncørerne bare ikke.
Derfor blev Cover sidste år relanceret som et kvindemagasin, da det fortrinsvis er kvinderne, tøj- og skønhedsannoncørerne målretter annoncepengene mod. Den håbede stigning i annonceindtægter kom blot aldrig. I stedet skal annoncesælgerne løbe hurtigere for at holde annonceniveauet, fortæller editorial director hos Cover, Frederik Bjerregaard.
»Vi solgte stadig flere eksemplarer af Cover sidste år, men vi har ikke øget annonceindtægterne tilsvarende. Alligevel holder vi et budget, der svarer til sidste år, men vi skal arbejde sindssygt hårdt for det i år og blandt andet holde langt flere møder med annoncørerne.«
Derfor er målet lige nu hverken vækst eller overskud, men et regnskab i balance, når kriseåret 2009 er ovre.
»Det er klart, at lige i dette forår har det handlet om at gå i nul frem for at lave et stort overskud,« siger Frederik Bjerregaard.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.