Aller vil indføre betalingsmure i 2013 – Egmont tøver

Se og Hør, Billed-Bladet og Femina fra Aller Media vil formentlig indføre en betalingsmur til næste år. Konkurrenten Egmont tror også på betalingsmure, men venter lidt endnu

Se og Hør, Billed-Bladet og Femina fra Aller Media vil formentlig indføre en betalingsmur til næste år. Konkurrenten Egmont tror også på betalingsmure, men venter lidt endnuAller Media vil ikke længere forære populært og unikt indhold væk gratis på nettet. Derfor gik Allers udgiverdirektør, Per Ingdal, i går ud med planer om at indføre betalingsmure på en række sites. Det drejer sig blandt andet om Seoghoer.dk, Billedbladet.dk og Femina.dk.

Det sagde Per Ingdal til Mediawatch.

"Planerne skyldes blandt andet, at det er blevet klart, at annoncemarkedet ikke er stærkt nok til, at det alene kan løse mediernes indtægtsbehov, og at vi derfor må se andre steder hen og lave nogle redaktionelle løsninger, der er så gode, at brugerne vil betale for dem," sagde Per Ingdal.

Hvordan betalingen skal foregå, og hvor meget det kommer til at koste, kom han dog ikke tæt på at sige.

Konkurrenten Egmont går også med seriøse tanker om at tage betaling på nettet. Men de har ikke konkrete planer om at indføre betalingsmure lige nu.

"Vi tror overordnet på betaling på nettet for de områder, hvor man kan tilbyde noget unikt, men erfaringerne er fortsat bedst på erhvervsrettede sites, hvor betalingen langt hen ad vejen er via virksomhederne, eller hvor virksomheder betaler for, at deres medarbejdere anvender udvalgte medier," siger adm. direktør Torsten Bjerre Rasmussen til Mediawatch.

Hos den tredje magasingigant Bonnier har man også planer om at indføre betaling på nettet. Ifølge Børsen forventer viceadm. direktør Jens Henneberg, at 50 procent af Bonnier-magasinernes samlede indtægt vil komme fra det digitale marked i 2021.

1 Kommentar

Max Kim Tobiasen
8. NOVEMBER 2012
Re: Aller vil indføre betalingsmure i 2013 - Egmont tøver

"Planerne skyldes blandt andet, at det er blevet klart, at annoncemarkedet ikke er stærkt nok til, at det alene kan løse mediernes indtægtsbehov"

Eller sagt på en anden måde: Vi er vant til en hverdag hvor vi bruger flere penge end vi kan tjene på vores produkt. Det er desværre ikke den måde forretning fungerer på. Hvis man sætter prisen på produktet op er der en del af kunderne der forsvinder, og i tilfældet med at gå fra gratis til betalings side på nettet ryger langt de fleste. 

 Problemet her er at det indhold Aller leverer ikke er specielt unikt og sagtens kan findes gratis andre steder med et par klik. 

 Jeg ville se at få trimmet organisationen og så se mig om efter nogle fornuftige webbaserede forretningsmodeller istedet for alt det paywall halløj. Praywall kunne man passende kalde det..

 Giv mig et eneste eksempel på et medie der leverer ikke-unikt og ikke-finansielt indhold og som kan tjene penge på det.  

Nu må medierne simpelthen se at komme ud af starthullerne og prøve at tænke lidt kreativt. Ellers er der jo ikke et eneste Dansk mediehus tilbage om 5 år!