Monty er tilbage

David Montgomery er hurtigt på vej tilbage mod toppen i den britiske medieverden, efter at han for to år siden fik sparket som administrerende direktør for Mecom

David Montgomery er hurtigt på vej tilbage mod toppen i den britiske medieverden, efter at han for to år siden fik sparket som administrerende direktør for Mecom

Korkproppen David Montgomery er på vej op. Den tidligere administrerende direktør i Berlingske Media-ejeren Mecom er igen ved at etablere sig som mediemogul, skriver Roy Greenslade i et blogindlæg på The Guardian.

David Montgomery er i gang med under firmaet Local World at samle flere regionale, britiske aviser under samme paraply. Hvis det lykkes, vil David Montgomery stå i spidsen for Storbritanniens fjerdestørste udgiverfirma.

Spørgsmålet er, om David Montgomery igen vil forsøge at ekspandere ud over Storbritanniens grænser – og om han igen har blikket rettet mod Berlingske Media.

Centralt i den nye konstruktion er Northcliffe Media, der gennem det seneste halvandet år har været igennem omfattende rationaliseringer. Aviser er omlagt til ugeblade, gratisaviser ændret til betalingsaviser, og personalet er blevet beskåret.

Northcliffe Media ejes af Daily Mail & General Trust (DMGT), der med en fusion vil ende som medejer af Local World.

En anden vigtig partner i Montgomerys nye projekt er Yattendon, et familieejet udgiver- og ejendomsselskab, der står bag udgivelsen af 39 aviser, heriblandt aviserne Cambridge News og Hertfordshire Mercury.

Det forlyder, at Yattendon og DMGT i alt vil ende med at dele ejerskabet af 50 procent af Local World. Resten ligger i en eller anden form hos David Montgomery, der på den måde fortsat vil have kontrol over firmaet.

Med fusionen vil det nye selskab blive et af Storbritanniens største mediehuse, på en fjerdeplads efter Trinity Mirror, Johnston Press og Newsquest/Gannett.

0 Kommentarer