18 procent flere sidevisninger og 11 procent flere unikke brugere. Modebloggerne hos netværket Bloggers Delight kan på deres trafiktal i denne uge mærke, at der er modeuge i København. Det fortæller direktør og partner Henrik Akselbo fra Bloggers Delight, der huser 140 blogs indenfor blandt andet mode, skønhed, livsstil og mad.
»Modeugen har helt sikkert en effekt, og vi så samme tendens under modeugen sidste år,« siger Henrik Akselbo til journalisten.dk
Bloggers Delight har på en måned 14 millioner sidevisninger, og næsten 500.000 unikke besøgende på tværs af deres netværk. Modebloggerne er ifølge Henrik Akselbo populære, fordi de er mere i øjenhøjde med læserne end de traditionelle medier – aviser og dameblade.
»Vores bloggere kan skrive om mode på et niveau, hvor en 19-årig pige også kan være med. De skriver ikke om tøj, de ikke har råd til. Tværtimod formidler de historierne på en måde, som målgruppen kan relatere til,« siger Henrik Akselbo.
Og bloggerne følger modeugen tæt ligesom journalisterne på modemagasinerne gør.
»Jeg vil tro, vi har 25-35 modeblogs som i større eller mindre grad dækker modeugen,« siger han.
Blandt modeblogsene på Bloggers Deliggt har www.passionsforfashion.dk over 100.000 unikke besøgende hver måned, www.vildekaniner.dk har 60.000 unikke besøgende og www.isabellathordsen.dk ca. 40.000 unikke besøgende hver måned.
”Se det, køb det”
Journalist Niels Pedersen skriver om mode for Politiken. Han siger, modebloggerne er populære, fordi der er en tydelig afsender. Han peger på, at modejournalistikken og blogsfæren efterhånden ligner hinanden mere og mere. Det er ikke kun bloggere, der inddrager sig selv i artiklerne.
»Ligesom bloggerne er medarbejderne på modebladene i høj grad begyndt at bruge sig selv, når de skriver om tøj og mode,« siger Niels Pedersen.
I dag er der modebloggere på de fleste dameblade, blandt andre Woman og Eurowoman og COVER.
Bloggers Delights opgave er at finde annoncører til bloggerne og lave produkt-kampagner, fortæller Henrik Akselbo.
»På det område adskiller vi os nok fra de andre medier ved, at bloggerne er personer, der kan omtale et produkt, de synes godt om, for eksempel sko fra Ecco eller en parfume fra Marc Jacobs.«
Niels Pedersen siger, at kvaliteten svinger meget blandt modebloggerne. Men de fleste er meget fokuseret på køb.
»Budskabet er: ”Se det, køb det”. Jeg synes mange bloggere leverer ting som er jævnt kedelige,« forklarer han.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.