search

Lokaljournalist udsat for nethad efter barnekistesag: ”Det var godt nok voldsomt”

De seneste uger er lokaljournalist Chili Djurhuus blevet udsat for trusler og hadbeskeder for sine artikler om Stram Kurs’ demonstration ved en barnekiste i København. Hun opfordrer andre til at gribe ind på sociale medier (Præciseret den 11/3 kl. 10.06)

”Væmligboer”, ”møgkælling” og ”klamme ludersæk”.

Det er nogle af kommentarerne under et opslag på Stram Kurs’ facebookside om Minby-journalisten Chili Djurhuus, hvor hun bliver beskyldt for at hade Stram Kurs og være en del af den yderste venstrefløj.

”42-årige Chili Djurhuus har al mulig grund til at angribe Stram Kurs, som hun hader af hele sit hjerte,” står der blandt andet i opslaget.

Baggrunden for opslaget er en række artikler på Minby.dk om Stram Kurs’ demonstration ved en børnekiste, hvor Chili Djurhuus er medforfatter.

Efter opslaget har hun modtaget utallige hadbeskeder på Facebook.

”Lige til at starte med blev jeg sådan lidt: Puha, det var godt nok voldsomt,” fortæller Chili Djurhuus.

Vil smide hende i køleboks

Chili Djurhuus kritiserer ikke, hvad Stram Kurs skriver om hende, men kommentarsporet under opslaget, som hun oplever som ubehageligt.

”Jeg har anmeldt to af kommentarerne til politiet. Den ene indikerer, at jeg skal smides i en køleboks, og at der skal hældes tændvæske ud over mig. En anden har skrevet, at jeg skal smides i en gylletank og drukne,” siger hun.

Det er ikke første gang, at Chili Djurhuus bliver udsat for had og trusler.

”Da jeg var muldvarp i forbindelse med dokumentaren ’Daginstitutioner bag facaden’, modtog jeg også mange modbydelige privat-beskeder fra pædagoger, som passer børn til daglig,” siger hun.

”Vi har et kollektivt ansvar for at passe på hinanden”

Chili Djurhuus har valgt at stå frem, fordi hun vil vise, hvad journalister bliver udsat for, når de stikker hånden ind i et hvepsebo. Hun mener, at tonen online er meget hård, og at den er ekstra hård over for journalister.

Efter Chili Djurhuus skrev om demonstrationen, har Berlingske undersøgt forløbet. Avisen kunne fortælle, at der formentlig ikke var et lig fra et barn i kisten, da demonstrationen fandt sted – selvom der tidligere på dagen havde været en begravelse af et barn i moskéen.

Hun tror ikke, hun er den eneste journalist, der modtager hadbeskeder og kommentarer fra folk, som er utilfredse med journalistikken.

”Jeg tror, vi er flere, end vi regner med,” siger hun.

Hun håber, at flere vil stå op imod mennesker, der anvender en grov tone over for andre på sociale medier på samme måde, som man ville have gjort i den virkelige verden.

”Jeg tænker, at vi sammen bliver lidt stærkere. Vi har et kollektivt ansvar for at passe på hinanden, hvad enten det er på sociale medier eller i køen i Netto,” siger hun.

Kommer dette til at påvirke din journalistik fremover?

”Hvis det gjorde det, så skulle jeg ikke have været journalist. Selvfølgelig er det ubehageligt, at folk bruger alle mulige uskønne ord om mig, men jeg er ikke blevet mere bange for at lave kritisk og undersøgende journalistik,” siger hun.

Journalisten har skrevet til Stram Kurs for en kommentar.

Præciseret 11/3 klokken 10.06: Journalisten har præciseret, at der formentlig ikke lå et lig i den barnekiste, som er omtalt i artiklen – selvom der tidligere på dagen havde været en begravelse af et barn i moskéen.

Kommentarer
17
Henrik Finn Edtwodth Andersen
10.03.20 12:39
Det er selvfølgelig ikke i orden med dødstrusler med videre.

Men danske medier og journalister må lære at acceptere kritik, specielt når I laver fake news og manipulationer.

I er en branche der lever af at kritisere andre, skrive om andres fejl, men kan ikke selv klare mosten. Hvor pinligt er det ikke?

Hvornår begynder I hos journalisten at skrive om problemerne hos danske journalister?

Berlingske har jo fint afdækket at MInBy har været ude med fakenews og manipulationer

Se nu indad kære journalister

https://www.danmarksfremtid.dk/faar-medier-skattekroner-maa-de-acceptere-kritik/
Fremhævet af Journalisten
Henrik Finn Edtwodth Andersen
10.03.20 12:43
I nævner overhovedet ikke at historien var falsk

Det siger jo netop alt om problemet med danske journalister og jeres selvkritik.

Igen tager afstand fra dødstrusler og den slags. Men se nu indad
Fremhævet af Journalisten
Hans Andersen
10.03.20 13:09
Hvis alle danske journalister blev enige om, at de stopper med at eksponere Rasmus og hans parti, så vil han ikke længere eksistere, for han er kun “noget” i kraft af den omtale, som han genererer i medierne.
Fremhævet af Journalisten
Lars Findsen
10.03.20 16:32
Kære Journalisten

Hvad regner I jeres medlemmer for? Dette stykke journalistik fornærmer ganske enkelt mit fagområde.

Først og fremmest er det godt og oplagt, at I fokuserer på hadske ytringer mod journalister i deres virke. Det er selvfølgelig væsentligt.

Når det er sagt. Denne artikel lader en kollega græde ud ved Journalistens skuldre, efter at hun og hendes chefredaktør har bragt tvivlsomme oplysninger til torvs, og vælger ikke at korrigere det efterfølgende.

I mine øre kunne det have været en spændende fagetisk debat. I stedet fokuserer I på SoMe-mudderkastningen, der er opstået i kølvandet på journalistens artikel.

Det er på ingen måde et udtryk for at lokaljournalisten har fortjent den shitstorm og de modbydelige beskeder, der fremsendes til hende. Det skal politianmeldes prompte.

Men dette svarer jo til at Journalisten havde lavet en ‘det er synd for mig’ feature med Michael Qureshi efter hans skandale med de falske kilder og oplysninger.

Det ville aldrig falde jer ind dengang. Der ville I have belyst de faldgrupper som branchen og Qureshi åbenbarede i sagen.

I dette tilfælde vælger I noget, der udefra minder om mikrofonholderi på ‘damebladsniveau’.

Jeg hæfter mig i denne sammenhæng også ved, at chefredaktøren fra den lokalavis i omtaler selv blandede sig mudderkampen mod Stram Kurs, og skrev “vanvittige menneske” til en af hans kritikere.

En højst mærkværdig fremgangsmåde fra en chefredaktør. Spørgsmålet melder sig, om han opildnede den ophede debat?

Jeg ser i artiklen her, at lokaljournalisten får lov, at pointere at der “formentlig ligger et barnelig” i den meget omtalte barnekiste.

Gode kollegaer på Berlingske har belyst, at barnekisten var tom, og der var tale en art misbrug af kiste og rustvogn fra nogle moddemonstranters side. Det ligger fast for det fleste iagttagere, skulle jeg mene.

Mit medlemsblad, der skulle være en bidsk branchevagthund, leverer altså de falske påstande fra lokaljournalisten igen?

Det ligger mig meget fjernt, at skulle agere som defensor for Stram Kurs på nogen som helst måde. Men det virker bizart, at hadtale på sociale medier, der er rettet mod lokaljournalisten, skal tørres af på et politisk parti.

Jeg læser i jeres artikel, at lokaljournalisten ikke har noget at udsætte på skriverier fra Stram Kurs. Alligevel fokuseres der på, at hadtalen fremkommer i et kommentarspor hos partiet.

Og I skriver “Journalisten har skrevet til Stram Kurs for en kommentar.”.

Det kan vel næppe ligger Stram Kurs til last, at vanvittige personer agerer uhørt på de sociale medier?

Ville i vinkle på samme måde, hvis venstreradikale havde skrevet trusler mod højrefløjen i en debattråd hos Redox eller Enhedslisten?

Det er hårde ord. Men meget i denne artikel emmer af, at I selv har nogle politiske aktier i denne sag.

Det er under lavmålet for, hvad man kan forvente af et fagblad for journalister. Føler mig desværre hensat til et partiorgan på venstrefløjen.

Håber I tager dette som konstruktiv kritik. Vil være trist, hvis Journalisten ender som leverandør i artikler, der kan bekræfte den yderste højrefløj i deres teser om ‘røde lejesvende’ osv.

Mvh.
Fremhævet af Journalisten
Henrik Finn Edtwodth Andersen
10.03.20 17:11
Lars Findsen, det er godt at se, at trods alt ikke alle journalister er ramt af 80 procent psykosen

Henrik Finn Edtwodth Andersen
Debattør og blogger
DanmarksFremtid.dk
Fremhævet af Journalisten
Anders Hede
10.03.20 22:02
Tak Lars.
Enormt godt skrevet.

Den form for mikrofonholderi fra journalistens side er ikke klædelig
Fremhævet af Journalisten
Jesper Larsen
11.03.20 00:17
Hvis man ønsker at bekræfte sine fordomme om medier og journalister, så er denne artikel/blog-indlæg et fremragende eksempel.

MinBy bragte en fabrikeret historie om Stram Kurs' foragt overfor en barnebegravelse, velvidende at deres eneste kilde var en "ikke helt sikker" talsmand fra Islamisk Trossamfund. Al primær dokumentation, isærdeleshed live-streamen, viser tydeligt at historien var falsk og vinklingen burde journalistisk have været, hvordan rustvogn og kiste kynisk blev brugt som rekvisitter i en moddemonstration. Hvis altså historien nogensinde skulle være skrevet.

Hvad vi i stedet kan læse på Journalisten er håndholdt mikrofonflæberi, efter Chili Djurhuus, Jesper Gisli og MinBy blev afsløret i regulær click-bait løgnehistorie, der nåede nationale medier.

MinBy's utroværdighed og Journalistens opbakning går til kernen af mediernes utroværdighed. MinBy talte med Islamisk Trossamfund, uden så meget som at spørge hvem der blev begravet. Da MinBy konfronterer Rasmus Paludan med historien siger han, at han ikke var til stede, ikke har set livestreamen, men det åbenlyst er løgn, når MinBy ikke kender navnet på afdøde/de pårørende.

Det havde Paludan 100% ret i.

Enhver journalist/medie, med et minimum af integritet, ville naturligvis stoppe op og undersøge sagen, før man publicerede beskyldningerne, men ikke på MinBy, der anses som et offer, fordi almindelige mennesker reagerer på deres løgnehistorie. Hvis Journalisten vil dække den hadske tone på SoMe, så kunne de passende sammenligne kommentarer om Chili Djurhuus og Rasmus Paludan. Men det kommer naturligvis ikke til at ske, så alternativt kunne man på Journalisten måske reflektere lidt over at Stram Kurs blev de-platformet fra YouTube efter MinBy's falske historier.
Fremhævet af Journalisten
Peter Simonsen
11.03.20 10:09
Hold da op, de højreradikale trolde vælter ind i Journalistens debatforum med de klassiske udråb.

Men at nogle højreradikale trolde postulerer, at artikler fra et medie, der kritiserer dem, er fake, gør dem altså ikke til fake.

Heller ikke selv om de bliver ved med at gentage budskabet og råbe op.
Fremhævet af Journalisten
Hans Andersen
11.03.20 10:56
De budskaber som Rasmus udgyder, er lavet af de ingredienser, som der er i de muslimske hadprædikanters prædiker, så derfor bør vi ikke viderbringe og omtale deres manifestationer.
Fremhævet af Journalisten
Lars Findsen
11.03.20 12:28
Personligt vil jeg gerne have mig frabedt Peter Simonsens grundløse anklager her i tråden, der affyres med spredhagl mod dem, han ikke er enig med.

Er sådanne udfald i strid med Journalistens debatregler?

Jeg ser desuden, at I laver en art korrektion af denne artikel. Stor cadeau for at tage kritikken til jer. Det kendetegner et sundt medie og kultur, når kritikken tages til efterretning.

Dog hæfter jeg mig ved, at redaktionen i præciseringen bruger formuleringen “formentlig ikke lå et lig i den barnekiste“.

Vores knivskarpe kollega Helene Kristine Holst fra Berlingske har begået en meget grundig gennemgang af forløbet. Hun har endda lagt en stor del af researchen frem for at hæve troværdigheden.

Alligevel skriver I “formentlig“.

Ville I tage samme forbehold i andre sammenhænge? Ville I skrive: “Der blev formentlig taget et tibetflag fra demonstranten”, da Berlingske gik ind i Tibetsagen?

Fair nok, hvis I ikke stoler på Berlingske og deres metoder. Men begynder denne artikels hensigt så ikke at falde fra hinanden? Hvis I end ikke har styr på de grundlæggende fakta omkring lokaljournalistens ageren i sagen?

Holder man mikrofonen for en kollegas anklager uden at kende baggrunden for disse?

Ser frem til en lignende artikel med Michael Qureshi eller Rasmus Trads, der græder ud uden at blive forholdt substansen i deres sag. Sidstnævnte tog en journalistuddannelse under fængselsopholdet.

Det slog mig i morges, at pendanten til denne artikel ville være, hvis en kollega på fagbladet Dansk Politi interviewede en betjent, der havde frataget flere borgere deres Tibet-flag og forsamlingsret, og derefter lavede en feature om den uretfærdige mediehetz, der er overgået betjenten.

Vel og mærket uden at omtale flagepisodens reelle sammenhæng. Og desuden fravælger at spørge ind til problematikken omkring betjentens undertrykkelse af grundlovsrettighederne.

Vi ville alle ryste på hovedet, tror jeg.

Jeg undrer mig såre over, at I fastholder ordet ‘formentlig’. Mit gæt er dette ord ikke havde sneget sig ind i andre sammenhænge.

I øvrigt lod jeg mig forlede af almen nysgerrighed, da jeg kiggede på de sociale medier hos ophavskvinden til denne artikel.

Jeg kunne se, at journalisten bruger udtryk som: “fuck you Inger Støjberg”.

Er det niveauet på medlemsbladet? Ærlig talt, så underbygger det jo højrefløjens anklager mod standens forudindtagethed.

Dette medlemsblad må ikke ende som en aktivistplatform. Det ville være trist for alle.

Der er rum til forbedring.
Fremhævet af Journalisten
Henrik Finn Edtwodth Andersen
11.03.20 14:25
Så kom racist anklagerne.

Det ser man hver gang, centrum venstre og resten af de politisk korrekte ikke har argumenterne.

Men lad da endelige dette makværk fra MinBy og Journalisten stå som et af mange beviser på, hvad problemet med de danske medier og journalister er.

De 80 procent er ikke bare en konspirationsteori, det er virkelighenden

https://www.danmarksfremtid.dk/jyllandsposten-jalving/
Fremhævet af Journalisten
Henrik Lind Jørgensen
12.03.20 10:57
@Henrik Finn Edtwodth Andersen: Hvor meget har du bevæget dig rundt i redaktionelle miljøer? 14 dage? Fire år? 20 år? Og i hvilken rolle? Jeg er lige nysgerrig. Det skal siges, at jeg ikke har googlet dig, eller researchet, som det nok burde hedde.
Fremhævet af Journalisten
Henrik Finn Edtwodth Andersen
12.03.20 13:52
Henrik Lind Jørgensen, forhold dig til fakta i denne og mange andre sager, i steder for det sædvanlige fnidder og snakken uden om.
Fremhævet af Journalisten
Peter Simonsen
12.03.20 14:12
https://www.edtwodthnb.dk/

Henrik Finn Edtwodth Andersen er kandidat for Nye Borgerlige og 'kæmper for dansk suverænitet, kultur og værdier' og har websitet 'danmarksfremtid.dk' under hashtagget 'Tagdanmarktilbage'

Altså helt ærlig....man skal vist tage hans kritik af et medie, der er kritisk over for Rasmus Paludan med et ret heftigt gran salt.....
Fremhævet af Journalisten
Henrik Finn Edtwodth Andersen
12.03.20 15:11
Kære Peter,

Forhold jer nu til fakta.
Fremhævet af Journalisten
Henrik Lind Jørgensen
12.03.20 15:48
@Henrik Finn Edtwodth Andersen: Forhold dig til fakta om, hvordan journalister og medier arbejder, og hvis du ikke kender fakta, så skaf fakta. Beskylder du også din læge eller advokat for at snakke uden om? Eller ved du vitterligt alt? God kamp derude.
Fremhævet af Journalisten
Martin Sommer
20.04.20 18:14
Det kollektive ansvar, der nævnes, gælder, det kun ikke-muslimer? For muslimer er da sk.deligeglade med det danske samfund og dets normer, så længe samfundet, indtil videre, indordner sig muslimske normer.
Fremhævet af Journalisten