search

Journalister skal lære at tænke kommercielt

Ekstra Bladets webchef efterlyser journalister, der tænker kommercielt. Det kommer de også til, lover DMJX-rektor. Men RUC vil holde fast i ideal-journalistikken

Ekstra Bladet søger i disse dage en nicheredaktør. En uddannet journalist med mindst fire års erfaring. Men annoncen nævner intet yderligere om journalistiske kompetencer. Til gengæld er forventningen, at ansøgeren er resultatorienteret, forretningsorienteret, har kommerciel forståelse og også gerne erfaring med søgemaskine-optimering.

»På Ekstra Bladet har vi nogle rigtig dygtige nyheds- og graverjournalister. Men som nicheredaktør er det ikke ens job at afsløre magthavere og genvordigheder i branchen. Vi skal nok afsløre rejsebranchen og bilimportørerne, men det gør vi andre steder i huset, ikke i det her job,« forklarer ledende digital redaktør Anders Refnov.

Han vil ikke lægge skjul på, at nicheområder som Biler, Rejser og Gear/Gadgets, er kanaler til indtjening mere end journalistiske satsningsområder.

»Vores core-business er at lave afsløringer og breaking news inden for nyheder, sport og underholdning. Og så har vi nogle nicher, som ikke er vores hjerteblod, men som interesserer vores læsere og har stor annoncør-interesse.«

Indhold skal times kommercielt

Den kommercielle forståelse, som jobopslaget efterlyder, handler ifølge Refnov om at skabe trafik og time det redaktionelle indhold i forhold til læsernes – og annoncørernes – interesse.

»Hvis der er et givent tidspunkt, hvor mange danskere bestiller sommerferier, så er det oplagt, at der er stof, der omhandler det. Dermed ikke sagt, at annoncørerne har indflydelse på historierne – hvordan vi vinkler det osv. Men det er klart, at det vil være godt, at redaktøren ser, når de har en særlig interesse.«

De kommercielle kompetencer, Ekstra Bladet ønsker hos den kommende nicheredaktør, er ikke noget, der ligger i indholdsbeskrivelserne på de tre journalistuddannelser. Men stod det til Anders Refnov, kom kommercielt orienteret journalistik på skoleskemaet for fremtidens journalister.

»Jeg synes, det ville være helt oplagt, at man på journalistuddannelser også giver de studerende en større viden og forståelse om medierne som forretning. Ikke som hovedfag eller som nøgledel  af uddannelsen, for journalistik handler naturligvis primært om at afsløre magthavere, men for medierne er det altså en præmis at kunne tjene penge for at have råd til nyheds- og graver-journalistikken,« siger Refnov

Må forstå egen rolle i værdikæden

Og det synspunkt bakkes helt op af Journalisthøjskolens rektor Jens Otto Kjær Hansen, der gerne vil klæde fremtidens journalister på til at kunne begå sig inden for kommercielt rettet journalistik.

»Eksemplet fra Ekstra Bladets jobopslag er et godt eksempel på den vej, tingene går. En melding, vi får, uanset hvilken af vores brancher, vi spørger inden for, er: I fremtiden kan man ikke nøjes med at lukke sig om sin egen faglighed. Journalister er nødt til at forstå, hvordan de kan være en del af værdikæden,« siger Kjær Hansen.

Han fortæller, at DMJX i sit strategiarbejde for fremtiden lægger meget vægt på, at man udover at lære de journalistiske kompetencer også skal forstå de forretningskæder, man er en del af, og hvordan kan man bidrage til dem.

Overvejserne om, hvordan man tjener penge på journalistik er ifølge Kjær Hansen allerede kommet delvist ind i modulet ’journalistisk entrepreneurship’ på 8. semester, men den kommercielle bevidsthed er noget, der skal udvikles endnu mere på.

Fokus på vagthunde-rollen

»Hvis du kigger på, hvor stor en del af journalistikken, der har noget at gøre med rollen som den fjerde statsmagt, så er det en uhyre beskeden del. Rigtig mange arbejder med at give borgerne kvalificeret information på alle mulige andre livsområder – i forhold til rollen som forældre, forbrugere og så videre,« siger han og erkender selv, at det forhold ikke bliver afspejlet særlig godt i udannelsen, som den er i dag.

»Nej. For hele vores tradition og selvforståelse har blikket mod vangthunde-rollen. Mens det med at navigere læserne i forhold til deres livsverden regnes for andenrangs-arbejde, lige som man gør i forhold til reklamefolk.«

Det at gøre journalister bevidste om deres rolle i værdikæden – er det ikke en måde at lempe de traditionelle skodder mellem redaktionen og den kommercielle afdeling?

»Det er en forkert måde at stille det op på. Selvfølgelig må kommercielle interesser ikke få indflydelse på den måde, journalistikken formuleres på. Men i nichejournalistik er der ikke de store modsætninger. Det, der interesserer annoncørerne, er det, der interesserer forbrugerne. Og det kan sagtens udøves professionelt,« siger Jens Otto Kjær Hansen.

RUC vil ikke komme markedet i møde

Studieleder på journalistuddannelsen på RUC Michael Bruun Andersen mener, at Ekstra Bladets jobopslag er tegn på en større åbenhed om de kommercielle kompetencer, man længe har efterspurgt.

»For nogle måneder siden havde Jydske Vestkysten et jobopslag, hvor de søgte en kommerciel journalist. Den havde samme tendens og efterspurgte samme kompetencer. Der sker det, at man explicit erkender, at dette er journalistiske kompetencer. I årevis har det eksempelvis i rejsejournalistikken været tydeligt, at selve journalistikken tjente som indpakning for annoncer. Nu kommer det op til overfladen, at vi har brug for de her ting,« siger Michael Bruun Andersen.

Han mener dog i modsætning til Jens Otto Kjær Hansen ikke, uddannelserne skal komme markedets behov for kommercielt orienterede journalister i møde.

»Jeg tror ikke, journalistuddannelser skal lære folk at være kommercielle journalister. Det skal vi overlade til markedsførlings- og kommunikationsfolk. Det er vigtigt, at uddannelserne holder fast i den ideologiske tilgang – at lave journalistik til borgerne og ikke konsumenterne.«

Han nævner dog, at journalister fra RUC har mulighed for at kombinere faget med eksempelvis kommunikaiton eller erhvervsøkonomi og tilegne sig kommercielle kompetencer derfra.

Kommentarer
1
Christian Vangsø Bentsen
31.03.15 09:39
Interessant betragtning
Interessant betragtning omkring "core-business" fra den ledende digitale redaktør.

Endnu mere interessant er det at JP/POL har øget egenkapitalen med 80 % siden 2010. http://www.jppol.dk/da/specialsider/om-os/aarsrapporter.aspx

JP/POL er næppe filantroper men deres kerneforretning "er at lave afsløringer og breaking news inden for nyheder, sport og underholdning". Alt andet er blot nicheforretning... JA, det lyder da super plausibelt - Når JP/POL lige på en fireårig periode øger egenkapitalen med 80 % til 1.6 milliarder så er det bare noget niche-hejs som ikke har betydning for noget som helst. Det giver da sig selv!
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen