De danske seere vælger i højere grad hovedkanalerne DR og TV 2 fra. De vil hellere se MTV og TV3. Mediedirektør i DR siger, at seertalene ikke må blive lavere, end de er nu.
DR og TV 2 har ikke meget at juble over, når det kommer til seertal i 2012. I de første 18 uger af året har danskerne zappet væk fra de gamle kendinge DR og TV 2. Faktisk har seerne brugt 11 procent mindre tid på at se TV 2 i årets første 18 uger sammenlignet med samme periode sidste år og 8 procent mindre tid på at se DR 1. Det skriver Politiken.
Samtidig går kommercielle tv-stationer som SBS TV, Viasat og TV3 frem. SBS TV med hele 15,2 procent i årets første 18 uger, og musikkanalen MTV præsterer en fremgang på 36,3 procent, viser opgørelsen fra TNS Gallup TV-Meter.
Broadcastekspert Claes Braagaard fra mediabureauet OMD kalder faldet uhørt stort. Og mediedirektør i DR Gitte Rabøl siger til Politiken:
»Vi ser med bekymring på udviklingen, og seertallet må ikke komme længere ned end nu. Men vi er allerede i gang med en offensiv strategi, hvor vi styrker nyhederne, de journalistiske programmer, DR Drama og de store fælles oplevelser som valgudsendelser og stor underholdning.«
Claes Braagaard mener, at faldet hos TV 2 har rod i tv-stationens nye position som betalingskanal. Danskerne har fået kabel-tv for at kunne blive ved med at se TV 2, og så er det væltet ind med andre tv-fristelser i samme tv-pakke.
»At SBS går så markant frem, er en udvikling, vi ikke har set i mange år. Fortsætter den udvikling, kan vi stå i en situation, hvor vi i nogle målgrupper kan afvikle reklamekampagner uden at skulle bruge TV 2's hovedkanal,« siger Claes Braagaard.
Medieforsker Stig Hjarvad fra Københavns Universitet siger til Berlingske, at det ikke kun er et økonomisk problem:
»For DR og TV 2 er det samlet set et public service-problem, at de mister seerandele. Det er der ingen tvivl om. Public service er sat i værk for at betjene hele befolkningen, og hvis man i mindre grad gør det, er det selvfølgelig ikke godt.«
Han mener, at det vil blive svært at vende udviklingen, men råder DR og TV 2 til at udvide deres eget medieudbud:
»Så de samlet set kan betjene hele befolkningen på samme niveau som tidligere, men med en bredere indsats.«
3 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Og er det så svært at forstå .... TV2 og DR viser så mange genudsendelser at det er til at væmmes over .... selv konkurrencer genudsendes !!! .... måske vi snart skal se valgkampen fra 2011 i en genudsendelse.
Helt ærligt .... Hvorfor skal ugens programmer placeres på samme tidspunkt uge efter uge .... man kan jo næsten dagens program i søvne efterhånden.
Hvorfor kan man ikke engang imellem lave en tema uge hvor der dagligt kommer programmer der med samme emne .... f.eks op til sommerferien kunne man f.eks vise forskellige programmer fra spændende ferie mål .......og en anden uge kan man dagligt se programmer om holdene fra superligaen.
Før i tiden kunne man også se krimi serier på 3-4 afsnit på en enkelt uge ..... nej nu er det amerikanske serier med 1 afsnit om ugen ..... i 10 år !!!!!
Jeg læser ALDRIG ugens TV program som jeg gjorde for år tilbage ..... det er blevet forudsigeligt og ensformigt det TV der laves.
Lad os nu få noget mere nærværende TV .... og gerne direkte programmer .....også direkte underholdning som f.eks Husk Tandbørsten .....noget vi kan være fælles om.....noget vi kan tale med vores kollegaer om .... ja noget der giver glæde og debatter i lille DANMARK
@Peter Nielsen
Tak for din kommentar. Godt spørgsmål, der er åbenbart sket en svipser, så linket til Politiken gik til Berlingske. Det er nu rettet, så begge aviser krediteres i hvert deres afsnit.
Mvh Andreas, Journalisten
Øh, hvorfor krediterer I Politiken og henviser til Berlingske?