»Jeg følte mig som et omvandrende nyhedsstudie«

Søren Hebsgaard stak til søs med rygsækken pakket med kameraer og den bærbare. »Der var en tilfredsstillelse i at vide, at uanset hvilken historie der dukkede op, så havde jeg udstyr til at lave den til lyd, billede og tekst«

Da Søren Hebsgaard hørte, at skibet ”Chritianshavn” skulle på en månedslang forskningsekspedition med organisationen Plastic Change, tog han kontakt og kom med på en tur, der skulle undersøge forekomster af plastik i havene.

»Jeg havde længe gået med tanken om at tage ud og lave noget, der kunne offentliggøres på flere platforme. Det fik jeg afprøvet på den tur.«

[[nid:33844]]

Søren Hebsgaard er uddannet i radio fra DMJX og har lært sig selv at producere video, som han har freelancet med for virksomheder og organisationer. Han holder også foredrag om ny teknologi for blandt andre gymnasieelever.

Han havde en rygsæk med to kameraer, stativer og computer med på sejlturen.

»Jeg følte mig som et omvandrende nyhedsstudie, og der var en tilfredsstillelse i at vide, at uanset hvilken historie der dukkede op, så havde jeg udstyr til at lave den til lyd, billede og tekst. Metoderne hver især er konventionelle nok, men workflowet var tænkt sammen,« siger han og fortsætter:

»Det gode ved video er jo, at så har du allerede citaterne, hvis der skal laves en tekst,« siger Søren Hebsgaard, der dermed er prototypen på de ”nye” mediefolk, der ikke bare taler om platforme og nye medier, men leverer til dem i et mix af genrer og udtryksformer, som Journalisten præsenterer de kommende dage.

Harddisk sendt hjem med fragtfirma

Fra turen, der varede en måned, sendte han en feature til P1, et indslag til '21Søndag' og to indslag til 'Orientering på P1'.

»Jeg redigerede på det gyngende skib, når søsygen tillod det, og når vi så kom i havn, indtalte jeg speaks og sendte indslag over wifi fra en café. Det var rimelig intenst, men også sjovt,« siger han.

Han producerede også små web-klip for Plastic Change og et kort nyhedsindslag på engelsk til Thomson Reuters, det tidligere Reuters Bureau.

»Så når der kom et godt citat, skulle man jo lige huske også at få det på engelsk. Jeg blev lidt rundtosset nogle gange.«

Han sendte en harddisk hjem med fragtfirmaet DHL til '21Søndag'. Han bruger programmet Final Cut til både radio og video.

»I programmet kan jeg markere alle citater, som jeg så kan bruge i både video og radio. Når jeg har fundet de bedste, så er det jo også dem, jeg skal bruge til artikler. Jeg har også taget hele sekvenser, for eksempel en reportagescene, som jeg har brugt i en video til nettet, og taget lyden og brugt den i et indslag til 'Orientering'.«

Vil gøre det igen

Han har stadig masser af materiale fra turen, som han måske får god brug for.

»Der er snak om at lave en dokumentarfilm om turen til Den Blå Planet Danmarks Akvarium, og der har jeg 600 GB video i høj kvalitet fra turen. Det er jo guld.«

Det bliver ikke sidste gang, Søren Hebsgaard tager på eventyr med medierygsækken.

»Det er fedt, når jeg tænkte, at jeg kunne sælge til flere medier, og det så virkede. Jeg vil gøre det igen, og så bliver det nemmere. Jeg skal også tænke de sociale medier ind i det. Det har været meget tilfredsstillende. Det tændte en gnist, og turen var en kæmpe oplevelse,« siger Søren Hebsgaard.

I dag bruger han det meste af tiden på at holde foredrag om ny teknologi.

»Det handler også om at bruge sin tid ordentligt, og derfor er det en god idé at få flere produkter ud af en historie, så det også kan betale sig økonomisk at tage med på sådan en tur.«

Dette er den anden artikel i en serie på fem om historiefortællere, der kan levere til flere platforme og i forskellige genrer. Du kan læse første artikel her: Ny serie: Mød fire kolleger, som boltrer sig på flere platforme

4 Kommentarer

Søren Hebsgaard
29. JULI 2015
Kære interesserede

Kære interesserede
Jeg har ikke lyst til at dele specifikke beløb og den slags her. Jeg vil hellere sige, at det er så lidt, at det ikke betyder noget om jeg sagde ja eller nej til rabatten.
Men det har da fået mig tænke over om det i bund og grund var forkert af mig at hjælpe den lille enmands-organisation med en meget lille opgave, som opstod midt i det hele. Det er en meget mere spændende snak..
I sådan et forløb op til og gennem en måned lang ekspedition på et lille skib lærer man jo nogle mennesker og deres sag rigtig godt at kende - hvor fuldstændig upartisk og totalt uafhængig kan man i virkeligheden være, når man er sammen 24/7, drikker øl sammen, laver interviews, er på fire timers nattevagter sammen ved roret, laver mad sammen og så videre. Den type problemstilling er der nok mange journalister, der kender til.

Men jeg skal på to ugers fjeldvandring nu, så den snak må vi tage en anden gang. :)

KH Søren



Mette Jensen
29. JULI 2015
Hvor stor rabat, hvis man må
Hvor stor rabat, hvis man må spørge om dette?
Søren Hebsgaard
28. JULI 2015
Jeg er glad for at du finder
Jeg er glad for at du finder det spændende! Jeg kan godt forstå din tanke. Oprindeligt var planen bare at tage af sted lave nyhedshistorier og features om ekspeditionen og den lillebitte organisation Plastic Change, hvor jeg betalte alt selv, inkl. opholdet på båden.
Et par andre journalister skulle blandt andet lave nogle webklip til sociale medier – men de to var så nødt til at springe fra en uge før ekspeditionen skulle sejle.
Plastic Change var rimelig desperate og bad mig lave nogle små film til facebook og tilbød mig rabat på gastebidraget som tak for hjælpen. Det ville gøre tingen meget besværlige for dem, hvis de skulle finde en anden. Nyhedsdækningen af ekspeditionen er lavet præcis, som den ellers ville være. Jeg synes ikke selv, at det er problematisk i denne situation.
KH Søren
Marie Irgens
27. JULI 2015
Spændende historie! Men er
Spændende historie! Men er det ikke problematisk at arbejde FOR den organisation, man samtidlig laver indslag OM? Hvis Søren altså har fået løn af Plastic Change?

MVH Marie Irgens