search

Jan er kursusudbyder – det dækker 60 procent af hans økonomi

”Der var afsindigt mange praktiske udfordringer forbundet med det, og det var nok ikke meget anderledes end at åbne en softicebutik på stranden,” siger Jan Birkemose om at starte som kursusudbyder

De fleste af landets mediechefer kender formentlig navnet Jan Birkemose.

Kom i gang med kurser

Journalisten sætter fokus på, hvordan markedet for kurser har udviklet sig – og hvordan du kan komme i gang med at arbejde med kurser. Dette er anden artikel i serien.

Den første artikel kan du læse her.

Ikke alene har han selv en fortid som mangeårig chefredaktør på Ugebrevet A4 – de seneste par år har han også opbygget et såkaldt ”Netværk for chefredaktører” som del af sin virksomhed Medietrends. Han er blevet et af de navne, der dukker op, når nye journalistiske tendenser skal analyseres.

”Alle mine aktiviteter handler om at prøve at gøre mig selv og andre i mediebranchen klogere på den udvikling, der foregår i vores branche. Det sker ved at dele viden og tanker på en række forskellige platforme,” forklarer Jan Birkemose.

På få år har han bygget en forretning op, og kurser er noget, han satser mere og mere på.

”Jeg forventer, at mine kurser i år vil fylde cirka 60 procent af min økonomi,” siger Jan Birkemose.

Flere forretningsben at gå på

Jan Birkemose var glad for sit job som chefredaktør på Ugebrevet A4. Men han savnede tid til at reflektere over strategisk udvikling og branchens fremtid.

”Jeg kunne hele tiden konstatere, at nu snakkede eksperter ude i den store verden om den og den tendens. Men jeg havde sjældent selv tid til at danne min egen holdning og analysere det ordentligt,” siger han.

Da Jan Birkemose sagde op i 2014, besluttede han sig for at specialisere sig i udvikling og innovation inden for mediebranchen. I 2016 lancerede han sitet Medietrends. Siden begyndte han at lave efteruddannelseskurser og undervisning.

”Jeg satte mig ned og tænkte over, hvad jeg konkret kunne tilbyde. Hvor lang tid skal et kursus vare? Hvad skal der være på programmet? Og hvem skal jeg hive ind fra ind- og udland? Der var afsindigt mange praktiske udfordringer forbundet med det, og det var nok ikke meget anderledes end at åbne en softicebutik på stranden,” fortæller den 54-årige iværksætter.

I dag udbyder han cirka 10-12 årlige kurser om for eksempel chatbots, podcasts og CrowdTangle.

Han forklarer, at det er umuligt at forudsige, om et kursus bliver fyldt eller må aflyses på grund af for få tilmeldinger.

”Man vil jo gerne gennemføre kurserne, for man vil gerne være så troværdig som mulig. Så selv om der indimellem er få tilmeldinger, gør jeg en del for at køre kurset alligevel,” siger Jan Birkemose og nævner, at han i foråret gennemførte et kursus, selv om der blot var to deltagere.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen