”Hvad sker der?! Hvorfor ansætter I en fotograf?”

Sådan lyder første spørgsmål typisk, når Dansk Metal i disse dage bliver kontaktet om et aktuelt jobopslag, hvor de søger en fotograf. ”Vi vil have den visuelle del tænkt ind fra starten, så der ikke går noget tabt i halvdårlige briefs af fotografer,” forklarer kommunikationschef Anders Gjesing

Mens flere mediehuse fyrer deres faste fotografer og ansætter freelancere i stedet, går fagforbundet Dansk Metal nu den modsatte vej.

I et aktuelt jobopslag med ansøgningsfrist på torsdag søger fagforbundet en fotograf til kommunikationsafdelingen. Det har fået telefonen til at kime, fortæller Anders Gjesing, kommunikationschef i Dansk Metal.

”Jeg har fået ufatteligt mange opringninger fra fotografer, der er er meget overraskede over det her stillingsopslag. Mange af dem fortæller, at de ikke har set et opslag for en fast fotografstilling i 10-15 år. Så deres første spørgsmål er typisk: Hvad sker der?! Hvorfor ansætter I en fotograf?,” siger han.

Det korte svar på det spørgsmål er, at det skal styrke Dansk Metals kommunikation, fortæller Anders Gjesing:

”Vi tror på, at vi kan få et bedre produkt og en mere skarp og stringent kommunikation, der visuelt hænger sammen, ved at have en fotograf inhouse. En, der kan sikre, at der er et nemt afkodbart Dansk Metal-udtryk i alt det, vi laver.”

I maskinrummet fra idé til slutprodukt

Det er første gang, Dansk Metal ansætter en fast fotograf. Hidtil har forbundet brugt freelancefotografer, når der skulle tages billeder til det trykte magasin, til danskmetal.dk og til sociale platforme.

”Men da vi for 2 ½ år siden relancerede vores trykte medlemsmagasin, gik vi fra at bruge seks forskellige freelancefotografer til primært at bruge én. Nu går vi videre ad den vej. Vi vil have den visuelle del tænkt ind fra starten, så der ikke går noget tabt i halvdårlige briefs af fotografer,” siger Anders Gjesing.

Den konkrete anledning er et udviklingsprojekt, der skal segmentere Dansk Metals medlemskommunikation yderligere, fortæller han. Fremover skal magasinet udkomme i fem forskellige versioner afhængigt af medlemmernes branche.

”Det kræver mange versioneringer af vores indehold til flere forskellige platforme. Og i den ombæring har vi også haft lyst til at opgrader vores visuelle udtryk. Vi vil gerne have en fotograf her i huset, der er helt inde under huden på, hvad vi tænker og tror og mener. En, der kan være med i maskinrummet fra første sprøde idé til et slutprodukt, der kan bruges på flere kanaler,” siger Anders Gjesing.

Skal tænke alle platforme ind

Den fotograf, som Dansk Metal ansætter, bliver 12. mand i kommunikationsafdelingen. Vedkommende skal ført og fremmest levere billedet til samtlige Dansk Metals kanaler, fortæller kommunikationschefen.

”Men drømmescenariet er jo, at hvis vedkommende for eksempel er ude og lave reportage til magasinet og møder en spændende tillidsrepræsentant eller ser en ny maskine, så er det oplagt, at vedkommende også lige laver 30 sekunders video, skriver en tekst til, og knalder på vores Facebook,” siger Anders Gjesing.

Han oplever, at det efterhånden er blevet ganske krævende visuelt at tænke alle platforme ind fra starten af den redaktionelle proces.

”Bare det at lave et billede til Facebook er efterhånden en videnskab. Og når du så også skal finde en begavet beskæring i forhold til, hvordan vores hjemmeside fungerer, og det samtidig skal fungere til vores trykte magasin, så kræver det mange ting,” siger han.

I første omgang er der ikke tale om en fastansættelse, men om en projektansættelse i halvandet år.

”Men vi håber og tror, at det kan blive til en fastansættelse,” siger Anders Gjesing. 

0 Kommentarer