search

Har du været sød ved din kollega i dag?

DJ's medlemmer taler ikke pænt nok til hinanden, og derfor skal forbundet have et kodeks for god tone og adfærd, mener nogle medlemmer af DJ's hovedbestyrelse. Nu nedsættes et udvalg. Men flere er kritiske. »Et mageløst spild af tid,« mener fynsk lokalformand (Opdateret kl. 15:01)

”Hvordan taler vi til og om hinanden – i DJ, og i brancherne som sådan? Og kan det reguleres af, at DJ opretter et kodeks for "god tone"? Skal det reguleres?”

Det spørgsmål indledte en indstilling som blev drøftet af Dansk Journalistforbunds hovedbestyrelse i dag.

Lars Werge, næstformand i DJ, præsenterede forslaget:

»Det er blevet diskuteret i uformelle sammenhænge, om vi skulle sætte det på formel og indføre et kodeks for god tone.«

Lars Werge forklarede, at han ikke selv har taget stilling til, om han synes, at DJ skal have et kodeks.

»Jeg er stadigvæk i tvivl om, om det er en god ide. Derfor synes jeg, vi skal undersøge det.«

Baggrunden for forslaget er, at dele af hovedbestyrelsen og forretningsudvalget vurderer, at øget pres på branchen og lønningerne – og helt konkret afskaffelsen af bijobreglen på delegeretmødet i april – har skabt en slags ukollegial adfærd og mere rå tone.
Villy Dall mener, at problemet er generelt i DJ’s debatter:

»Vi taler utroligt dårligt til hinanden i det her forbund. Der bliver løbende fjernet indlæg på journalisten.dk, fordi folk ikke taler ordentligt til hinanden. Lad os nu bare få nogen til at formulere noget, som vi alle sammen kan stå inde for.«

Forslaget kaldte hurtigt på kritik fra Finn Arne Hansen, formand for Kreds Fyn:

»Det vil være et mageløst spild af tid. I har vigtigere ting at tage jer til.«

Også Frederik M. Juel var kritisk:

»Det er for abstrakt for mig. Hvad er det for et problem, vi prøver at hegne ind? Jeg har svært ved at se, hvad det skal ende ud i og bruges til.«

Men Iben Danielsen, hovedbestyrelsen, mente, at det kunne være interessant at vende, om man kan stille krav til medlemmene om at behandle hinanden ordentligt:

»Jeg synes, det er en nødvendig diskussion. Vi bliver større og større, vi kender ikke hinanden. Måske ender vi med at sige, at det ikke kan lykkes.«

Hovedbestyrelsen enedes om, at kommissoriet skulle være bredere end bare god tone. Det handler også om adfærd.

»Det handler om, hvordan man opfører sig som kollega. Jeg er ikke sikker på, at vi skal have det kodeks, men det er interessant at diskutere muligheden,« fastslog Karen Hedegaard.

Per Roholt:

»Jeg får det stigende svært med det forslag.«

»Helt ærligt, jeg håber de fleste medlemmer taler pænt, men jeg tror ikke, de gør det, fordi vi vedtager retningslinjer.«

Forslaget blev vedtaget. Arbejdsgruppen skal sidst i februar 2014 komme med en indstilling, der blandt andet skal skele til andre organisationers erfaringer med at indføre god tone.

I forbindelse med HB-mødet blev punktet noteret til udkast til referat med følgende ordlyd: 

"Der var i HB kredsen forskellige holdninger til, om DJ skal arbejde med et kodeks for god tone. Flere mente, at det handler mere om hvordan man er en god kollega i forhold til f.eks. afskaffelsen af bijobreglen. Andre mente, at det handler om god opførsel. Flere mente, at DJ slet ikke skal forholde sig til emnet.  Det kan evt. udmønte sig i et værdipapir eller en kampagne for en bedre arbejdspladskultur."

 

Opdateret 15:01 med ordlyd af udkast til referat fra HB-møde.

Kommentarer
47
Marie Irgens
13.09.13 10:39
STOOOP! Et kodeks for pæn
STOOOP! Et kodeks for pæn tale, er ikke det, vi skal bruge vores kontingentkroner på. Vi skal ikke engang bruge penge på at undersøge det. Journalistforbundet er altså ikke 8.a.
Hvis folk taler grimt til hinanden på arbejdspladserne, bør man satse på at støtte arbejdsmiljørepræsentanterne.
Fremhævet af Journalisten
Morten Bruun
13.09.13 11:23
Kære søde, rare, venlige,
Kære søde, rare, venlige, kloge, smukke og dygtige (og så kan jeg ikke finde på mere pænt at sige) forbundsledelse og hovedbestyrelse.
Kan I ikke sørge for, at ham der RokokoPosten ikke begynder at skrive alt for mange artikler her på journalisten.dk? Hvis der kommer mere af samme skuffe med jer som kilder, ender det jo med, at vi tror på det...
Knus, kram og kærlighed
Morten
Fremhævet af Journalisten
Morten Bruun
13.09.13 11:24
Kære søde, rare, venlige,
Kære søde, rare, venlige, kloge, smukke og dygtige (og så kan jeg ikke finde på mere pænt at sige) forbundsledelse og hovedbestyrelse.
Kan I ikke sørge for, at ham der RokokoPosten ikke begynder at skrive alt for mange artikler her på journalisten.dk? Hvis der kommer mere af samme skuffe med jer som kilder, ender det jo med, at vi tror på det...
Knus, kram og kærlighed
Morten
Fremhævet af Journalisten
Jakob Skouboe
13.09.13 11:29
Samtidig med, at Journalisten
Samtidig med, at Journalisten har udviklet sig til at være et mediekritisk magasin med primært fokus på de fejl, DJ-medlemmerne laver, skal vi så også tale pænt. Helt ærligt!

Jeg håber, som Morten skriver, at dette er et udtryk for en godhjertet fredagsvittighed og ikke noget, vi seriøst skal tage os af.

Please!
Fremhævet af Journalisten
Troels Gadegaard Frølich, HB
13.09.13 11:30
Jeg kan godt forstå, at man
Jeg kan godt forstå, at man kan få det indtryk ud fra denne artikel, men der er IKKE tale om et kodeks for ordentlig sprogtone. Og forslaget er heller ikke, som det kan tolkes af underrubrikken, fremsat, fordi nogen i HB måtte mene, at der ikke bliver talt pænt til hinanden.

Der er tale om en arbejdsgruppe, der skal kigge på, OM det kan betale sig at lave en eller anden form for kodeks for, hvordan medlemmer af DJ agerer over for hinanden. Vi er et forbund med ret mange forskellige fagligheder, og den her arbejdsgruppe skal undersøge, om vi kan skabe et redskab, som måske kan hjælpe med at sikre, at mødet mellem dem forløber gnidningsfrit. Fx når journalist og kommunikatør møder hinanden. Eller når freelancer og redaktionssekretær gør.

Hvis gruppen når frem til, at det ikke giver mening, så kommer der naturligvis intet kodeks. Og igen: Det handler IKKE om, hvorvidt nogen siger "sgu" eller glemmer at sige "be' om".

Mvh Troels
Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager
13.09.13 11:50
Kære Troels

Kære Troels

Jeg må bede dig påpege hvilke fejl der er i Journalistens beskrivelse af forløbet. Så vil jeg i givet fald rette dem.

Indtil da: Arbejdsgruppen blev nedsat, fordi nogen i DJ mener, at der ikke bliver talt i god tone. Det fremgår af indstillingen.

Undervejs i dagens debat blev kommissoriet udvidet, hvilket også fremgår af artiklens underrubrik, således at adfærd blev en del af kommissoriet.

Det fremhæves også i artiklen:

Hovedbestyrelsen enedes om, at kommissoriet skulle være bredere end bare god tone. Det handler også om adfærd.

Med venlig hilsen
Fremhævet af Journalisten
Mette Cramon
13.09.13 11:56
Det er simpelthen så langt
Det er simpelthen så langt fra, hvad min virkelighed tilskriver, at min fagforening bør bruge tiden på. Med andre ord: der er sgu vigtigere problemer at bruge tiden på.
Fremhævet af Journalisten
Helle-Lise Ritzau Kaptain
13.09.13 12:08
Beklager, hvis nogen føler
Beklager, hvis nogen føler sig stødt over sammenligningen, men i folkeskolen er der hverken tid eller råd til, at lærerne beskæftiger sig med grundlæggende (god) opdragelse. Den opgave ligger hos forældrene, så lærerne kan koncentrere sig om undervisningen af vores børn.
Jeg kan derfor ikke forstå, hvis nogle mener, at der inden for DJ's budgetter er plads til, at x-antal mennesker sætter sig ned og undersøger, om der skal bruges tid på at lave retningslinjer for grundlæggende (god) opdragelse af journalister, som må betragtes som voksne veluddannede mennesker, der dels burde kunne tænke selv, dels burde kunne forstå en fin hentydning, hvis får at vide, at deres tone/opførsel ikke er i orden.
End ikke det omtalte forarbejde bør der bruges ressourcer på i et forbund, der i disse år har mere end rigeligt at bruge medlemmernes penge på.
Fremhævet af Journalisten
Kate Bluhme
13.09.13 12:21
Jeg er godt klar over, at der
Jeg er godt klar over, at der på journalistiske arbejdspladser kan opleves så ubarmhjertlige og perfide toner, at ikke kun sarte sjæle kan græde hovedpuden til Atlant bagefter. Men hvor i samfundet findes den niche, hvor det ikke er sådan? Kodeks for ordentlig opførsel - hold dog op! Det er ikke engang sjovt at lave fis med....

Spørgsmål til de forhåbentlig få, som vil bruge tid og penge på projektet: Husker I lige at overveje sanktionsmuligheder? Og metoder til håndhævelse?
Fremhævet af Journalisten
Jakob Skouboe
13.09.13 12:59
Kontakten mellem kommunikatør
Kontakten mellem kommunikatør og journalist?

Skal det klarlægges??

Når en PR-medarbejder ringer til mig om noget irrelevant, en sag vedkommende ikke selv aner noget om, en sag, der ikke er en solosag og i øvrigt kontakter mig midt i deadline, så sker det, at tonen kan være lidt harsk.

Det er der to årsager til:

1: Jeg har mere travlt end jeg havde før.
2: Der er stadig mange PR-medarbejdere, der ikke aner hvordan vi arbejder på en avis.

Men det behøver mit forbund godt nok ikke bruge et nanosekund på, hvis løsningen er et sprogkodeks. Kom nu!

Vi står i en af de største omvæltninger af medierne nogensinde og så bruges der tid på dette bavl. Ja, beklager, men jeg er sg lidt sur...;)

Fremhævet af Journalisten
Tine Johansen
13.09.13 13:27
Hold nu kæft (må man sige det
Hold nu kæft (må man sige det?), hvor bliver jeg træt, når jeg hører om sådan noget. Og jeg troede egentlig ikke, at jeg kunne blive mere træt efter tre ugers faglig kamp på en arbejdsplads, der hænger i laser.
Kære Hovedbestyrelse. Vil I ikke øjeblikkeligt komme i gang med at løse nogle kerneopgaver for et fagforbund i stedet for at spilde vores alle sammens tid med det pjat?
Fremhævet af Journalisten
Sune Fischer
13.09.13 13:59
Luk nu bare røven. Det er
Luk nu bare røven. Det er krafthælved for åndsvagt!
Fremhævet af Journalisten
Poul Pilgaard Johnsen
13.09.13 14:06
Lægger man ikke blot stok og
Lægger man ikke blot stok og frakke, men også hovedet, når man kommer ind i DJ's bestyrelse?
Fremhævet af Journalisten
Lars Igum Rasmussen
13.09.13 14:28
Hold nu op. Vi lever af at
Hold nu op. Vi lever af at skære os gennem (forhåbentlig) kilometervis af bull shit og news speak for så at indse, at vores egen forbund bruger tid - og dermed rigtig, rigtig mange penge - på kodeks og udvalgspamperi... Argh...
Fremhævet af Journalisten
Uffe Gardel
13.09.13 14:32
Tænk, det minder mig om noget
Tænk, det minder mig om noget jeg skrev i det udmærkede magasin Journalisten for ikke så længe siden:
https://journalisten.dk/dj-ledelsen-er-isoleret-fra-virkeligheden
Fremhævet af Journalisten
Johs Krarup
13.09.13 14:36
Kære hovedbestyrelse. Brug
Kære hovedbestyrelse. Brug venligst mine penge til noget fornuftigt og noget relevant. Vi har altid været skallesmækkende mimoser. Det behøver I ikke undersøge! Sørg i stedet for, at nogle flere medier udvikler den kritiske sans - ikke mindst i forhold til hinanden! Ellers bliver ikke ved med at tale pænt til jer!
Fremhævet af Journalisten
Marie Irgens
13.09.13 14:55
Meanwhile, in Malmö:

Meanwhile, in Malmö:
Jeg har nu nedsat et udvalg bestående af mig, migselv og jeg. Vi er kommet frem til følgende betænkning vedrørende kodeks for god opførsel for DJ-medlemmer:
- Opfør dig pænt.
- Tal ordentligt.

Det vil blive implementeret ved, at de delegerede på førstkommende delegeretmøde efter hver pause sammen afsynger Politimester Bastians sang om 'Kardemommeloven'.
Now get back to work.
Fremhævet af Journalisten
Bodil Rohde
13.09.13 17:34
Ja, det er ikke til at vide,
Ja, det er ikke til at vide, om man skal græde eller grine.
Men det kan vi sikkert også få anvisninger på.

Til gengæld har både journalister og kommunikationsfolk et fælles problem, og det er, at forbundet har svært ved at kommunikere til tiden.

D. v. s., at der går måneder før, man kan se referaterne fra hovedbestyrelsesmøderne i DJ. Det kan man se her:

http://journalistforbundet.dk/Om-DJ/HB-referater/

Så indimellem tænker man: Hvad f. laver I?

Altså udover at DJs formand og næstformand har en hyre på 70.000 kr. om måneden plus feriepenge og pensionsbidrag, som forbundet ikke ønsker at oplyse.

Venlig hilsen
Bodil Rohde






Fremhævet af Journalisten
Thomas Stærmose
13.09.13 18:20
Umiddelbart synes det mere
Umiddelbart synes det mere nærliggende at nedsætte et udvalg, der kan udarbejde et kodeks for "relevante emner" at tale om på DJs bestyrelsesmøder.
Fremhævet af Journalisten
Lars Werge
13.09.13 18:56
Kære Bodil og I andre,

Kære Bodil og I andre,
Min løn er ikke 70.000 om måneden. Den er 71.700. Pensionsordningen hedder 10 + 5 procent. Det er ikke hemmeligt, men helt åbent, fordi det er vedtaget af delegeretmødet, og dermed er det ganske enkelt på kanten af sandheden, at du (Bodil) påstår noget andet.
I min verden handler god tone om gennemsigtighed og troværdighed. Om ærlighed og ingen skjulte motiver.
Tanken om kodeks for god tone handler om at afdække, om det har gang på jord at nedfælde nogle retningslinjer. Om det vil forandre og ændre og påvirke måden, vi taler sammen på. "Taler sammen" forstået som måden, vi omgås.
Der er ikke afsat penge i forbindelse med beslutningen om at skubbe arbejdet i gang. Der er således ingen forventninger om, at de politisk valgte deltagere i udvalget vil belaste forbundets økonomi. Jeg forventer ikke, det vil tage tid og ressourcer fra de andre emner, vi i DJ bruger tid og kræfter på.
Jeg synes ikke, min tid går med ingenting og festfyld. Jeg synes ofte, jeg finder en mening med dagens indsats i forhold til, at det skal gøre en forskel for medlemmerne. Ikke hele tiden, ikke hver eneste dag, men langt oftere end det modsatte. Og jeg er til enhver tid til rådighed for medlemmernes gunst eller det modsatte. Til gengæld er jeg ikke, og jeg ønsker ikke at være, herre over fagbladets journalistiske prioriteringer.
I løbet af eftermiddagen er jeg på de sociale medier blevet kaldt tosse, og jeg kan samme sted forstå, at jeg er medlem af en forsamling, der har mistet forstanden. Jeg vælger at tolke det som udtryk for såvel en vurdering af mit mentale velbefindende, foretaget på afstand, og et udtryk for, at vore medlemmer har et endog meget stort engagement i forhold til DJ.
Det er formentlig et udtryk for samme tosseri...
Alt godt,
Lars W:
Fremhævet af Journalisten
Sune Falther
13.09.13 19:38
En del af kommentarerne her i
En del af kommentarerne her i tråden bidrager sjovt nok til at underbygge, at der kunne være et behov. Tal dog ordentligt.
Fremhævet af Journalisten
Maria Trier
13.09.13 20:13
Jeg er en af dem, der i
Jeg er en af dem, der i første omgang er udpeget til gruppen. Jeg er ikke helt klar over, hvad gruppen præcist skal finde frem til. Jeg bryder mig ikke om regler og retningslinjer for medlemmernes adfærd. Men måske er det meget godt med et skeptisk HB-medlem i gruppen. Det kan jo være, at vi når frem til, der slet ikke er behov for sådanne retningslinjer. Det kan også være, at vi i arbejdet identificerer ømme tæer og bliver bedre til ikke at træde på dem. De møder jeg skal deltage i, går jeg til i min fritid. Så det er ikke noget, der kommer til at tynge DJ's økonomi.
Fremhævet af Journalisten
Ove Dyrkilde
13.09.13 20:18
Jeg synes det er godt, at
Jeg synes det er godt, at journalister kritiserer journalister, for de er nok de eneste der kan slippe fra det. Hvis almindelige mennesker kritiserer journalister bliver de i bedste fald behandlet overbærende, i væste fald får de klask af det medie, de har kritiseret. Jeg synes det er befriende.
Fremhævet af Journalisten
Bodil Rohde
13.09.13 20:29
Kære Lars Werge

Kære Lars Werge

Mange tak for oplysningerne om din løn og pension.

Hvis jeg har bevæget mig på kanten af sandheden, så skyldes det kun ufuldstændige opysninger i vort fagblad.

Det er godt at høre, at du ikke går i brædderne over at blive kaldt en tosse. Det hører med til stillingen.

Men for medlemmer af DJ, - og dem er der efterhånden en del af. - som gerne vil følge med i, hvad der foregår i forbundet, kan du så ikke sørge for, at referaterne fra HB-møderne bliver lagt ud i en journalistisk fart?

Venlig hilsen
Bodil Rohde





Fremhævet af Journalisten
Lars Sundling
13.09.13 20:43
Gid alle gjorde som jer,
Gid alle gjorde som jer, nedsætte et udvalg og så er problemerne løst.

Os lægmænd kunne lære meget af jer journalister.

Hvor får I det fra?
Fremhævet af Journalisten
M.R
13.09.13 22:01
I kunne også lave et kodeks
I kunne også lave et kodeks for, hvordan journalisterne på Journalisten skal behandle deres interview'ofre' i egne rækker?
Fremhævet af Journalisten
Sune Fischer
14.09.13 07:16
Skulle hilse fra kaptajn
Skulle hilse fra kaptajn Haddock og spørge om han så smides ud for følge svada, han retter mod samlede HB:

Væggetøjsbefængte makrelslugere, baciller, fascister, agurketud, abemåse, basilisk, billige bavianer bovlamme bladanblandere, bæster, BURGØJSERE, fedthalefår, flommefede fjollerikker, kæltringer, dovendyr, bøhtosser, fladpander, klap- og jubeltorske, kvælstofbaciller, lommemussolinier, skvatdragoner, svumpukler, torskepander, æselmassører, sjofelister, gespenster køtere, karnevalssørøvere, og ikke mindst pladderaber og sortbørsgrosserer.

Han har jo ret, den gode Haddock
Fremhævet af Journalisten
Sune Fischer
14.09.13 07:16
Skulle hilse fra kaptajn
Skulle hilse fra kaptajn Haddock og spørge om han så smides ud for følge svada, han retter mod samlede HB:

Væggetøjsbefængte makrelslugere, baciller, fascister, agurketud, abemåse, basilisk, billige bavianer bovlamme bladanblandere, bæster, BURGØJSERE, fedthalefår, flommefede fjollerikker, kæltringer, dovendyr, bøhtosser, fladpander, klap- og jubeltorske, kvælstofbaciller, lommemussolinier, skvatdragoner, svumpukler, torskepander, æselmassører, sjofelister, gespenster køtere, karnevalssørøvere, og ikke mindst pladderaber og sortbørsgrosserer.

Han har jo ret, den gode Haddock
Fremhævet af Journalisten
Susanne Sayers
14.09.13 09:35
Papiraviserne mister oplag og
Papiraviserne mister oplag og læsere i faretruende tempo. Fotografer skal i stigende grad kæmpe for overhovedet at have et job. Journalisternes troværdighed er i bund, arbejdsopgaver skæres ned eller forsvinder helt ... og så skal vi undersøge, om der er grund til at gøre noget ved tonen?

Jamen, det er der sikkert. Altså, når alle de store problemer er løst ordentligt. Indtil da: Brug kræfterne på at løse dem. Når branchen ikke længere er så presset, bliver tonen sikkert også pænere.

Pænt, lyst og venligt
Susanne Sayers
Fremhævet af Journalisten
Karen Hedegaard
14.09.13 14:43
Kære alle!

Kære alle!
Vores fagblad har valgt i sin dækning at fokusere på ét enkelt punkt fra Hovedbestyrelsens omfangsrige dagsorden. Jeg kan berolige med, at der var mange andre punkter på dagsordenen, blandt andet fremtidens efteruddannelse, overenskomster, økonomi, fusion, beskæftigelsessituationen og meget mere.
Jeg var fra starten meget skeptisk over for at nedsætte gruppen, for eksempel mener jeg, at spørgsmålet om god tone på den enkelte arbejdsplads må og skal løses lokalt.
Men om vi skal have et kodeks for god kollegial adfærd, kunne jeg godt tænke mig at få diskuteret: For eksempel når den fastansatte kollega forsøger at sælge en freelance-artikel, foto, illustration eller lignende til et medie. Det synes jeg, er dårlig kollegial adfærd over for freelance-kollegaerne.
Jeg er dog i tvivl, om det er noget, vi som forbund skal udtrykke en holdning overfor.
Hvad siger I andre?
Hilsen Karen Hedegaard, medlem af HB, freelance grafisk designer
Fremhævet af Journalisten
Uffe Gardel
14.09.13 15:22
Ja, det er også de satans
Ja, det er også de satans journalister; de skriver bare hvad der passer dem i stedet for at fortælle om alt det meget, meget vigtige der åbenbart foregår i HB.

Nå, uden Journalistens omtale havde vi aldrig fået at vide at nogle af de mange freelancere i HB forsøger at snige bijobreglen ind ad bagdøren igen, efter at delegeretmødet har afskaffet den. Og se, dét synes jeg er rigtig dårlig kollegial adfærd over for delegeretmødet.
Fremhævet af Journalisten
Susanne Sayers
14.09.13 16:55
Kære Karen - som Uffe skriver
Kære Karen - som Uffe skriver, er bijobreglen heldigvis fjernet.

https://journalisten.dk/bijobreglen-slettet-af-djs-love

Min egen erfaring er, at der er få fastansatte medlemmer af forbundet, som gør sig ret meget i freelancearbejde, blandt andet fordi mange medier betinger sig i kontrakt/overenskomst, at man leverer sin arbejdstid og -dedikation dér, hvor man er ansat og får sin fulde løn. Forståeligt og rimeligt nok.

Tilbage kan så være, at man inden for bestemte områder har en særlig viden eller profil, hvor det giver mening at påtage sig en opgave uden for den faste arbejdsplads (mod tilladelse fra arbejdspladsen, naturligvis). Det er efter min mening ikke ukollegialt, og det er heller ikke nogen trussel mod freelancerne. Og som det fremgår af den artikel, der er linket til, har bijobreglen været decideret skadelig over for de studerende.

Venligst
Susanne
Fremhævet af Journalisten
Susanne Sayers
14.09.13 16:55
Kære Karen - som Uffe skriver
Kære Karen - som Uffe skriver, er bijobreglen heldigvis fjernet.

https://journalisten.dk/bijobreglen-slettet-af-djs-love

Min egen erfaring er, at der er få fastansatte medlemmer af forbundet, som gør sig ret meget i freelancearbejde, blandt andet fordi mange medier betinger sig i kontrakt/overenskomst, at man leverer sin arbejdstid og -dedikation dér, hvor man er ansat og får sin fulde løn. Forståeligt og rimeligt nok.

Tilbage kan så være, at man inden for bestemte områder har en særlig viden eller profil, hvor det giver mening at påtage sig en opgave uden for den faste arbejdsplads (mod tilladelse fra arbejdspladsen, naturligvis). Det er efter min mening ikke ukollegialt, og det er heller ikke nogen trussel mod freelancerne. Og som det fremgår af den artikel, der er linket til, har bijobreglen været decideret skadelig over for de studerende.

Venligst
Susanne
Fremhævet af Journalisten
Karen Hedegaard
14.09.13 17:02
Kære Uffe! Journalisterne på
Kære Uffe! Journalisterne på vores - glimrende! - fagblad prioriterer deres stof, også deres reportager fra hovedbestyrelsesmøderne - dét vil jeg ikke blande mig i. Men i ovenstående tråd kunne man forledes til at tro, at nogle kolleger tror, at der ikke skete andet på hovedbestyrelsesmødet. Og det gjorde der jo.
Dårlig kollegial adfærd kunne jo også være den freelancer, der går ind og sælger sit stof for billigt, så han/hun underbyder de fastansatte.
Ha' en dejlig aften. Hilsen Karen
Fremhævet af Journalisten
Susanne Sayers
14.09.13 17:31
Kære Karen

Kære Karen

Dårlig kollegial adfærd kunne også være de fastansatte på bladene, som ikke gider at kæmpe for, at deres medier betaler freelancere en ordentlig løn. Fx kan jeg underholde med, at jeg som freelancer hos Berlinske Media for et par år siden fik omkring 1.900 kroner for en hel dags arbejde - uden pension, uden faste vagter, uden arbejdsplads hos Berlingske, uden telefon osv. Da jeg tog den sag op med forbundet og spurgte, om det virkelig kunne være rigtigt - for det betød jo, at jeg reelt underbød de fastansatte - fik jeg at vide, at ja, den aftale havde forbundet godkendt, og hvis jeg ville have mere, måtte jeg selv kæmpe for det eller droppe dagbladene som kunder. Jeg gjorde så det sidste. Nok mest i solidaritet med mig selv.

Men sådan er situationen altså også: At vi har fastansatte kolleger, der ikke bekymrer sig synderligt om, hvorvidt de bliver underbudt. Og der er bestemt dage, hvor jeg godt forstår, hvis freelancere har svært ved at se, præcis hvad det er, forbundet gør for dem.

Venligst
Susanne
(fastansat og en sjælden gang imellem bijobber)
Fremhævet af Journalisten
Ota Tiefenböck
14.09.13 23:33
Susanne, du har åbenbart ikke
Susanne, du har åbenbart ikke bemærket, at vores forbund tager de problemer, du nævner meget seriøst. DJ har jo netop udarbejdet, og brugt store resourcer på, en FREELANCESTRATEGI. Formålet med den er bl.a. at løse de problemer du skitserer. Det er helt sikkert kun spørgsmål om tid, hvornår freelancestrategien kommer til at fungere i praksis. Den er nummer 2 i rækken, og de mennesker der har udformet den ( de samme som har udformet den første) er nemlig blevet meget klogere og meget mere kreative i deres tankegang. Så om du bijobber eller ej, behøver vi ikke gå op i. Løsningen for mediebranchen er på vej.






Fremhævet af Journalisten
Susanne Sayers
15.09.13 03:20
Kære Ota, jamen, det vil da
Kære Ota, jamen, det vil da glæde mig usigeligt, hvis der kommer en løsning. For som sagt er der langt større problemer for freelancerne end de fastansatte, der af og til bijobber. De fleste af os har allerede klausuler i vores ansættelse, der gør det umuligt for os i større stil.

Jeg synes, der er mange gode takter i freelancestrategien, som den blev vedtaget på delegeretmødet. Men det afgørende er stadig, at den bliver fulgt og ført ud i livet.

Og indtil da kunne forbundet måske koncentrere sig om det og andre væsentlige problemer og lidt mindre om at skulle nedsætte udvalg til at tage sig af tonen mellem kolleger?

Venligst
Susanne
Fremhævet af Journalisten
Peter Thornvig, HB medlem
15.09.13 08:17
Tilbage på sporet!

Tilbage på sporet!

Herunder kan man læse elementer der vil indgår i et udvalgsarbejde i følge en indstilling fra HBs Freelanceudvalg som Hovedbestyrelsen behandlede allerede 7.3.13 – som ikke handler om at tale ordentlig til hinanden!

Dette og manglen af den oprindelige indstilling på det netop afholdte HB møde fredag d. 13.09, gjorde jeg opmærksom på under HB mødet. Jeg har selvfølgelig penne klar med en præcision når hovedbestyrelsesreferatet når HB medlemmerne til godkendelse.

Men jeg har måske ikke talt ordentligt – højt, når det ikke er slået igennem? Det håber jeg hermed.

De bedste hilsner
Peter T

* DJ'ere bruger så vidt mulig DJ'ere.
Som medlem af DJ er man brandet som leverandør af professionel kvalitet .
Den kvalitet spejler vi bedst ved at bruge andre DJ medlemmer når opgaver skal løses gennem forskellige former for samarbejde.

* Bijob.
Med retten til at bijobbe, følger også en kollegial forpligtigelse til at se bijob som en jobmulighed for andre medlemmer der mangler beskæftigelse

* Man bruger DJs aftaler skabeloner når medlemmer samarbejder.
DJs aftaleskabeloner dækker aftaler freelancere imellem og aftaler når fastansatte hyrer freelancere:
Aftalerne sikre en ramme så begge parter får fair vilkår.

* Gensidig respekt for ophavsret.
Man respekterer både økonomiske og etiske rettigheder i samarbejde medlemmer imellem

* Kollegial prisdannelse.
Konkurrence medlemmer imellem om job og opgaver er en del af hverdagen , - men det skal foregå på et reelt og fair forretningsmæssigt grundlag.

* Studie job
Studie job kan være med til at kvalificere. Men studie er ikke almindelige erhvervsjob til en lavere løn, fordi sådanne job begrænse mulighederne for arbejde efter uddannelse.

* Man har ret til at bruge medlemskabet af DJ og DJs loge som brand for sin faglighed og freelance virksomhed."



Fremhævet af Journalisten
helle bygum
15.09.13 12:56
Kan man blive idømt en faglig
Kan man blive idømt en faglig mulkt, hvis man forløber sig? Kan man blive ekskluderet af forbundet?
Hvis ikke det faktisk er sørgeligt, at I overhovedet kan drøfte problemstillingen seriøst og nedsætte et udvalg, så er det det i bund og grund morsomt. Skrig morsomt. Ustyrlig absurd morsomt! Fostret i et overophedet mødelokale på en meget varm septemberdag? Eller har I drukket af natpotten??
Fremhævet af Journalisten
Ditte Okman
15.09.13 15:22
Endnu en grund til at melde
Endnu en grund til at melde sig ud af det besynderligt dyre forbund
Fremhævet af Journalisten
Ditte Okman
15.09.13 15:22
Endnu en grund til at melde
Endnu en grund til at melde sig ud af det besynderligt dyre forbund
Fremhævet af Journalisten
Gert K Nielsen
15.09.13 18:53
@Peter T - nu bliver det da
@Peter T - nu bliver det da helt sort, hvis 'tal pænt'-udvalget skal diskutere de emner, som du har listet op.

Alene denne her: 'Fastansatte, der hyrer freelancere, skal gøre det inden for DJ's aftaler' ...

Eller indførslen af en 'Kollegial Prisdannelse'?

Det lyder ikke som om, det er noget, der hverken kan eller skal foregå sådan lidt på sidesporet uden at tage tid og ressourcer fra andet DJ-arbejde, som Lars W siger?

vh / gert
Fremhævet af Journalisten
Claus Christensen
15.09.13 20:47
For en udenforstående er det
For en udenforstående er det her munter og sjældent informativ læsning: Et forbund, der bruger kræfter på takt og tone-regler, en næstformand, der tjener 71.700 kr., og en journalist, der føler en dagløn på 1.900 kr. er en forbrydelse mod menneskeheden. Har journalisterne, der skal beskrive virkeligheden, mistet forbindelsen til selvsamme?
Fremhævet af Journalisten
Claus Christensen
15.09.13 20:47
For en udenforstående er det
For en udenforstående er det her munter og sjældent informativ læsning: Et forbund, der bruger kræfter på takt og tone-regler, en næstformand, der tjener 71.700 kr., og en journalist, der føler en dagløn på 1.900 kr. er en forbrydelse mod menneskeheden. Har journalisterne, der skal beskrive virkeligheden, mistet forbindelsen til selvsamme?
Fremhævet af Journalisten
Uffe Gardel
16.09.13 07:21
Jeg skammer mig over at
Jeg skammer mig over at udenforstående skal læse dette her. Men vi må jo tage debatten dér hvor den opstår.

Kære hovedbestyrelse, kære Peter Thornvig: Det er ikke det enkelte medlems ansvar at freelancerne tjener for lidt, eller at studiejob misbruges. Det er DJs ansvar. Sørg for at få lavet nogle bedre freelanceaftaler og hold op med at skælde medlemmerne ud for dårlig opførsel. I leder en fagforening, ikke en brancheorganisation.

Til Susanne Sayers: Lige akkurat i Berlingske Media har vi faktisk lavet en freelanceaftale, der udtrykkeligt bestemmer at freelancere ikke må aflønnes ringere end fastansatte, samlet set. For mig lyder det som om dit honorar har været nogle hundrede kroner for lavt - men mere drejer det sig trods alt heller ikke om.

Uffe Gardel, tillidsmand på Berlingske
Fremhævet af Journalisten
Peter Thornvig
16.09.13 10:33
Kære Uffe!

Kære Uffe!
På trods af den højt prioritet aftaledækning i DJ, er den virkelighed DJ medlemmerne møder i universet af arbejde, ekstrem forskellig og kan derfor ikke håndteres som om vi alle er på samme arbejdsplads.

Der er stadig flere medlemmer, der ikke kan tage udgangspunk i et velreguleret TR system som f.eks. Berlingske. På en væsentlig del af DJ arbejdsmarkedet, udveksles arbejde mellem medlemmer i alle mulige konstellationer som freelancer til freelancer og ansatte til freelancere.

Udbuddene kommer i væsentlig omfang fra alle mulige andre end traditionelle DJ arbejdspladser, med andre vilkår der a kan påvirke ud over den helt nære ramme.

Som jeg ser et udvalgsarbejde, kommer det til at handle om, hvor vidt man på en eller anden måde, kan skabe en større forståelse for at vilkårene i en rammer også har betydning for kolleger i en anden.

Med andre ord et forsøg på at synliggøre fælles tværgående værdier og sammenhæget i et DJ medlemskab.
Fremhævet af Journalisten
karsten madsen
30.10.13 16:50
det er en gammel sang at
det er en gammel sang at journalister ofte har svært ved at skelne mellem sandhed og løgn, her er et fremragende eksempel på netop dette

http://www.svendborgsnetavis.dk/liberal-alliances-dygtige-kandidat/
Fremhævet af Journalisten