
DJ's politikere er uenige om, hvor meget man kan bruge på et nyt domænenavn.
Som forbund for journalister og kommunikatører er der noget paradoksalt over DJ’s lange webadresse: journalistforbundet.dk. Man bliver næsten træt i øjnene blot af at læse det.
Den erkendelse har man længe haft i DJ-ledelsen, og nu vil formand Lars Werge gerne gøre et alvorligt forsøg på at erhverve domænet dj.dk fra ejeren, advokaten Dennis Jakobsen.
Men prisen bliver for høj, mener DJ’s forretningsudvalg. Ved seneste møde valgte udvalget at sige nej til Werges indstilling om en ramme på 100.000 kroner til at erhverve nyt domænenavn.
»Jeg er da ærgerlig, for jeg synes, det giver god mening. Domænenavnet dj.dk vil være med til at brande, at vi er et forbund, der ikke længere udelukkende er for journalister, men også for andre fagligheder. Så der vil ligge en vigtig signalværdi i forhold til de grupper,« siger Lars Werge.
Han peger også på det rent praktiske i det lange domænenavn, der resulterer i lange mailadresser for de ansatte.
»Det er det andet aspekt. Uden at sige at vores medlemmer er dårlige til at stave, så kan det være en udfordring med mailadresser, der ender på journalistforbundet.dk,« siger han.
For dyrt
Ud over Werge var det imidlertid et enigt forretningsudvalg, der sagde nej til indstillingen.
»Jeg synes, det er utroligt mange kontingentkroner at bruge på det. Og websitet kommer jo hurtigt op, når man googler DJ,« siger Lars Lindskov, formand for Pressefotografforbundet og medlem af DJ’s forretningsudvalg.
Han har også et andet forbehold over for bevillingen, og det er tidspunktet.
»Vi har løbende drøftelser af vores navn. Jeg mener selv, vi har et fremragende navn. Men andre i hovedbestyrelsen mener, vi måske skal hedde noget andet på et tidspunkt. De diskussioner regner jeg med, at vi får taget hul på i den kommende tid. Og derfor er det ikke det rigtige tidspunkt at gå ud og lægge så mange penge lige nu,« siger Lars Lindskov.
Han mener, at sagen om købet af et nyt domæne dermed er lagt død indtil videre.
Det er dog ikke helt Lars Werges opfattelse.
»FU har besluttet, at vi ikke kan bruge 100.000 kroner. Men vi har stadig kontakt med manden, så på den måde foregår der stadig en slags forhandling,« siger Werge.
Ikke hurtige nok ved havelågen
Ifølge DJ’s kommunikationschef, Troels Johannesen, har tanken om at købe domænet dj.dk verseret i forbundet i mindst 15 år, og der har været løbende kontakt med ejeren, Dennis Jakobsen, i hele perioden.
»Vi har en god dialog, og han ved godt, at vi er interesserede, og som han plejer at sige: Jeg har Danmarks mest besøgte private hjemmeside. Som jeg forstår det, er han reelt i tvivl om, om han skal sælge det, fordi han selv kan få brug for det,« siger Troels Johannesen.
Han peger som Lars Werge på, at dj.dk-domænet vil appellere bredere blandt medlemmerne.
»Jeg ved fra vores rekrutteringsindsats, at det rent faktisk betyder noget, hvad vi hedder på nettet. Folk, der læser kommunikation, har svært ved at se sig selv på en hjemmeside, der hedder journalistforbundet.dk. Der er mange medlemmer, der spørger, hvorfor vi dog ikke har dj.dk, og til det kan jeg desværre sige, at vi for 20 år siden ikke var hurtige nok ved havelågen.«
Troels Johannesen mener som Lars Werge ikke, at processen omkring dj.dk er slut på trods af FU’s afvisning.
»Vi må jo se, om vi kan finde en anden løsning. Vi taler pænt sammen, og han forstår godt, at vi gerne vil have det. Han signalerer også, at hvis han skal af med det, skal det være til os.«
20