Forretningsudvalget havde egentlig sagt nej. DJ skal ikke betale op mod 100.000 kroner for domænet dj.dk, selv om formand Lars Werge havde foreslået det som forhandlingsramme for webadressen.
Men det er DJ’s hovedbestyrelse ikke enige i. Derfor skal diskussionen og beslutningen om, hvad DJ vil betale for dj.dk, alligevel tages op af hovedbestyrelsen i forbundet. Det sker på foranledning af hovedbestyrelsesmedlem Karen Hedegaard og formand Lars Werge.
»Det er en meget vigtig del af vores brand. Det skal ikke bare besluttes af forretningsudvalget,« siger Karen Hedegaard.
Et ekskluderende navn
Ifølge Karen Hedegaard vil det styrke Dansk Journalistforbunds identitet, hvis forbundet køber domænet dj.dk.
»Det har noget at gøre med, at vi har mange medlemmer, som ikke er journalister. Og det kan godt være ret ekskluderende med et domæne, som hedder journalistforbundet.dk. Det kan også være ekskluderende over for alle de nye medlemmer, vi gerne vil tiltrække,« siger hun med tanke på folk, der blandt andet arbejder inden for kommunikationsbranchen.
Hun mener samtidig, at det vil styrke DJ's synlighed.
»Hvis man tænker over navnet DJ, ved man godt, at det er en forkortelse for Dansk Journalistforbund. Men i daglig tale tænker man jo ikke over, at HK står for Handel og Kontor. Det er jo et forbund og et brand, som også rummer laboranter og meget mere. Det samme med BUPL. Det kan forstærke brandet.«
Vil ikke foreslå beløb
Forretningsudvalget havde i første omgang skudt Lars Werges indstilling om at kunne bruge op mod 100.000 kroner på domænet i jorden.
»Jeg synes, det er utroligt mange kontingentkroner at bruge på det,« lød det i den forbindelse fra Lars Lindskov, medlem af forretningsudvalget og formand for Pressefotografforbundet.
Beslutningen ærgrede Lars Werge, der dog i samme ombæring kunne fortælle, at man fortsatte forhandlinger med ejeren af domænet, Dennis Jakobsen.
Hovedbestyrelsesmedlem Karen Hedegaard vil af hensyn til de fortsatte forhandlinger om domænet ikke sige, hvad hun mener, dj.dk skal koste.
»Jeg vil ikke gå ind i konkrete beløbsdiskussioner. Jeg ved ikke, hvilke diskussioner eller samtaler der er med ham, som ejer domænet, så det skal jeg ikke som relativt udenforstående gå ind i her,« siger hun.
11 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Når man ihukommer, at DJ's tidligere FU så godt som hemmeligt og siden HB i meget modvillig fuld belysning kunne tiltræde, at daværende DJ-næstformand Fred Jakobsen rask væk kunne få bevilget 170.000,- kr. til individuel efteruddannelse inden for begrebet ledelse (og at samme Jakobsen under dette års næstformandsvalgkamp i DJ demonstrerede sin opnåede viden og uudgrundelige erkendelse ved at plædere for, at næstformandsposten helt burde nedlægges pga. mangel på indhold og opgaver) så virker det ... mindre opløftende på mig, at DJ's ledelse i dag tilsyneladende er i vildrede med sig selv over et i den store sammenhæng mindre beløb til at sikre 18.000 medlemmers fælles brand, mens f.eks. Danmarks Jægerforbund med omkring 100.000 medlemmer helt sikkert ville hygge sig gevaldigt med at ramme den rette pris og nuppe vores brand som trofæ lige for øjnene af os. Hvis da ikke HB træder i karakter og selvfølgelig sikrer os dj.dk.
Venlig hilsen
Det er problematisk for debatten hos Journalisten, at den samme debat kører sideløbende under flere artikler. Det er fuld forståeligt, at Journalisten lave nye opfølgende artikler om emnerne og også fint, at de linker til de gamle, men hvis man vil have en god medlemsdebat, så bør man investere i et system, hvor flere artikler kan dele samme debatsystem.
Så hvis forbundet lige har 100.000 kr, der brænder i lommen, vil de være meget bedre brugt her end på en indkøbet af bogstavskombination, der på ingen måde løser de hypotetiske problemer visse HB-medlemmer har med den nuværende URL.
Henviser desuden til mine kommentarer under den foregående artikel om hvorfor indkøb og beløb ikke giver mening.
https://journalisten.dk/fu-bremser-koeb-af-dj-domaenet
Selvfølgelig skal DJ købe dj.dk - det er en no brainer, og det burde være sket for år tilbage. For mange er Dansk Journalistforbund = DJ, og hvem tror helt ærligt på, at man smider et 50-årigt brand overbords i nærmeste fremtid. Næppe.
Om det så skal koste 50.000 eller 100.000 kr. er underordnet, men når nu politikerne vælger at offentlige gøre den ramme, de tog stilling til, så sætter man sig selv i en rimelig dårlig forhandlingssituation. Et godt råd en anden gang: Luk punktet eller lad i det mindste være med at offentliggøre rammen.
Hvorfor hedder vi ikke bare "medieforbundet" fordi vi rummer så meget?
Jeg forstår ikke helt problematikken - handler det her om spare penge - eller gå nye veje..?
Jeg deler kommentarerne fra andre om, at man snarest med opbakning fra en fornuftig og økonomisk indstillet hovedbestyrelse vælger den mest indlysende, nemlig at døbe vores website journalistforbundet.dk - eller måske endda journalistforbundet.danmark/dk eller hvad ved jeg.
Forbundet blev oprettet for at beskytte danske journalister og deres faglige interesser, og derfor skal vi have et nyt og bedre navn til websitet, som netop fortæller, hvem vi er.
Vi er jo journalister i Danmark - og senere er der kommet andre faggrupper til, men hovedessensen er JOURNALISTIK.
Hilsen fra en ældre kampfælle, der både har repræsenteret de yngre journalister i Kreds 4 Y - og haft plads i Hovedbestyrelsen i en kortere periode, og ligeledes har fungeret som tillidsrepræsentant i flere forskellige virksomheder, hvor jeg slået mine "folder". Altid med det formål. at kæmpe for danske journalister og deres interesser som faggruppe - og samtidig holde den journalistiske fane højt.
I dag ser jeg desværre, at det bliver sværere - og at forbundet et på vej mod opløsning i sin iver for at hente alle de, der ansat på et "journalistisk medie" ind i folden - hvorfor kan jeg ikke gennemskue.
Men måske kan klogere hoveder end jeg i vores forbund fortælle nærmere om, hvorfor man "åbner" porten for snart sagt alle..?
KH Jens Kurt Jørgensen
Flere