search

Fotograf: ”Det er sindssygt mærkeligt for mig at bryde med Scanpix”

Bax Lindhardt er en af de fotografer, der fortsat nægter at underskrive en stærk kritiseret freelanceaftale fra Ritzau Scanpix. Halvdelen af fotograferne har stik imod DJ’s opfordring accepteret de forringede vilkår

Det mødte heftig kritik, da Ritzau Scanpix i efteråret udsendte en ny aftale med ændrede vilkår for freelancefotografer tilknyttet bureauet.

Pressefotografforbundet (PF) kaldte aftalen en klar forringelse og kritiserede især, at aftalen skrotter provision for videresalg af billeder til for eksempel bogforlag eller udenlandske nyhedsbureauer. PF opfordrede medlemmerne til at stå sammen og ikke skrive under på aftalen.

Men i dag, knap fire måneder efter at de nye vilkår trådte i kraft, har omkring halvdelen af de 63 freelancefotografer, der modtog aftalen, alligevel underskrevet den. Det ærgrer PF-formand Lars Lindskov.

”Vi har jo stolte traditioner for, at hvis man står sammen, så opnår man de bedste resultater. Men jeg har også en vis forståelse for, at man har været presset til at skrive under, hvis man har nærmest hele sin indtægt fra Ritzau Scanpix og ikke ved, hvor næste husleje skal komme fra uden dem,” siger han.

Take it or leave it

En af de fotografer, der har fulgt forbundets råd om ikke at skrive under, er freelancefotograf Bax Lindhardt.

”Scanpix har været mit andet fotografiske hjem, siden jeg var fotograf­elev. Så det er sindssygt mærkeligt for mig at bryde med dem. Men det blev bare principielt. Det var jo take it or leave it, og jeg følte ikke, at jeg bare kunne skrive under, da datoen kom. Jeg var nødt til at stå fast,” siger han.

”Scanpix har været mit andet fotografiske hjem, siden jeg var fotograf­elev. Så det er sindssygt mærkeligt for mig at bryde med dem. Men det blev bare principielt.”

Bax Lindhardt, fotograf

Ritzau Scanpix har været en væsentlig kunde for ham, siden han blev freelancer. Derfor håber han også, at de kan genoptage samarbejdet.

”Af princip kan jeg bare ikke skrive under på den eksisterende aftale. Så lige nu venter jeg på en opdatering fra forbundet og fra Scanpix. Rygterne lyder jo, at der stadig er noget at forhandle om,” siger Bax Lindhardt.

Scanpix: Faldet ud til alles fordel

Scanpix har tidligere meldt ud, at de efter kritikken har lavet to justeringer til den nye aftale. Dels vil de finde en måde at honorere fotografer for billeder, der har en unikhed eller deles og downloades særligt meget. Dels indfører Scanpix provision på kommercielt – men altså ikke redaktionelt – salg i Danmark.

”Der kommer en rammeaftale version 2.0, som tager forbehold for de to ting. Men det er kun en formalitet, for vi efterlever det allerede i praksis – vi mangler bare at få det ind i aftalen,” siger Ritzau Scanpix-direktør Kris Kjær.

Ifølge PF-formand Lars Lindskov er aftalen dog fortsat ikke god nok.
”Ritzau Scanpix har jo fra dag ét afvist at forhandle med os om noget som helst – og det vil de stadig ikke,” siger han.

”Vi har ikke givet op. Vi håber stadig, at der bliver mulighed for at forhandle en eller anden form for provision.”

Lars Lindskov, formand, PF

Betyder det, at slaget er tabt?

”Nej, vi har ikke givet op. Vi håber stadig, at der bliver mulighed for at forhandle en eller anden form for provision. Og vores råd er, at folk fortsat ikke skriver under,” siger Lars Lindskov.

Men hvad er det, de skal vente på, hvis der ikke er egentlige forhandlinger?

”Vores håb er, at der kommer hul på bylden, og at Ritzau Scanpix ser, at de får en bredere skare af fotografer og en højere kvalitet ved at tænke på deres leverandører.”

Til det siger Kris Kjær:

”Vi får høj kvalitet af de 30 fotografer, vi samarbejder med nu. Og jeg kan ikke se, at vi får mere kvalitet ved at have flere fotografer – så får vi bare flere fotografer, der er kede af, at de ikke oppebærer nok omsætning hos os. På den baggrund mener jeg, det her er faldet ud til fordel for både fotograferne og os.”

Kommentarer
1
Niels Riis Ebbesen
27.02.20 11:22
Det er de danske pressefotografer som har snork sovet, digitaliseringen har medført, at et moderne fotobureau næsten ikke kræver noget arbejdskraft, fotograferne kan selv uploade deres billeder til arkivet, og kunderne kan selv søge, købe og betale for de billeder som de skal bruge.


Derfor var det oplagt, at pressefotograferne i fællesskab havde etableret deres eget fotobureau, dengang i slutningen af 1900-tallet da fotografiet blev digitalt, men nu er ’toget kørt’, fotograferne må derfor leve med, at det er Ritzau Scanpix som har sat sig på markedet, og som nu kan diktere vilkårerne for de fotografer, der ønsker at levere fotos til deres arkiv.
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen