Forbrugerrådet angriber skjult reklame på tv

Forbrugerrådet er stærkt kritisk overfor det nye medieforlig. Det åbner nemlig for skjult reklame i form af, at virksomheder kan købe sig plads i tv-programmer, den såkaldte product placement.

Forbrugerrådet er stærkt kritisk overfor det nye medieforlig. Det åbner nemlig for skjult reklame i form af, at virksomheder kan købe sig plads i tv-programmer, den såkaldte product placement.


Herhjemme kender vi til product placement, når bilproducenter eksempelvis stiller biler til rådighed for dramaserier. Det har dog ikke været tilladt at tage penge for den skjulte reklame, men det bliver det fremover.

"Det er en meget dårlig markedsføringsmetode ud fra et forbrugerperspektiv", siger Mette Boye, som er afdelingschef for Forbrugerrådet til Berlingske Tidende.

"Som seer har man paraderne nede, når man ser et program, og er ikke opmærksom på, at man bliver udsat for reklame. Modsat i de afgrænsede reklameblokke er det ved product placement svært at vide, hvem afsenderen er, og hvad de vil fortælle os. Det gør det svært at agere som kritiske forbrugere", siger hun.

De danske regler har hidtil været mere restriktive end dem, som gælder på EU-plan. Det har ifølge TV 2's direktør Merete Eldrup gjort tilværelsen svær for TV 2, som konkurrerer med TV3 og SBSTV, der sender fra England.

"Hidtil har reglerne været grumsede. Nu får vi en mere ren model, hvor vi gerne må tage penge for det," siger Merete Eldrup, som lover at stationen vil gøre tydeligt opmærksom på det, når virksomhederne har købt sig til en placering i programmet.

Modsat får dagblade bøder for luderjournalistik. Det i henhold til markedsføringsloven, forbudt at lave skjult reklame i noget, der er sat op som og ligner redaktionel tekst.

0 Kommentarer