Forbrugerombudsmanden ser med stor alvor på udviklingen inden for annoncer i gratisaviserne og vil indkalde aviserne til et møde hurtigst muligt. Reaktionen falder , efter Journalisten har beskrevet de nye annonceformater.
"Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse synes grænsen ved at være nået, for hvad gratisaviserne kan tillade sig," siger Birgitte Wested, jurist hos Forbrugerombudsmanden.
Hun forklarer, at Forbrugerombudsmanden forventer, at de ansvarlige på gratisaviserne er ansvaret bevidst i forhold til læserne.
"Læserne skal kunne stole på, at det redaktionelle stof er objektivt og sagligt, og at de ikke bliver overrumplet af smarte metoder, hvor annoncer og redaktionelt stof går op i en højere enhed," siger Birgitte Wested.
Al reklame skal kunne identificeres. I modsat fald er det en overtrædelse af markedsføringslovens § 4. Vildledningsforbudet i markedsføringslovens § 3 kan også komme i anvendelse, hvis reklamen er vildledende og utilbørlig.
Forbrugerombudsmanden er for tiden i gang med en række sager om luderjournalistik mod lokalaviser. Der er tale om tilbud til virksomheder om at købe annoncer og redaktionelt stof.
"Disse sager ser Forbrugerombudsmanden med stor alvor på," siger Birgitte Wested.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.