search

EU-udvalg vil have magt til at fyre journalister

Ny EU-rapport lægger op til væsentlige stramninger af pressen og lægger op til, at medier skal kunne pålægges bøder og tvinges til at fyre journalister

Et højtstående EU-udvalg med bl.a. den tidligere tyske justitsminister har afleveret en rapport til Europa-kommissionen, der anbefaler vidtgående muligheder for at regulere pressen i EU-landene, skriver den britiske avis The Telegraph.

Udvalget blev nedsat sidste år af EU-kommissionens vicepræsident Neelie Kroes med opgaven at aflevere en rapport under overskriften "medie-frihed og pluralisme". Rapporten er netop blevet afleveret til kommissionen, og udvalget konkluderer, at der skal indføres nye regler for medierne i EU.

"Alle EU-lande bør have uafhængige pressenævn," hedder det i konklusionen i rapporten, der er blevet offentliggjort på udvalgets hjemmeside.

"Pressenævn skal have reelle håndhævelsesbeføjelser, såsom bøder, pålagt trykning eller offentliggørelse af undskyldninger eller fjernelse af journalistisk status."

Udvalget anbefaler tillige, at EU-kommissionen anbringes i overordnet kontrol med indførelse af pressenævnene.

"De nationale pressenævn skal følge et sæt fælleseuropæiske standarder og overvåges af Kommissionen for at sikre, at de overholder de europæiske værdier," hedder det i rapporten.

Kommentarer
12
Michael Bjørnbak Martensen
22.01.13 12:30
Der var vist også en historie
Der var vist også en historie med krumme agurker på et tidspunkt.
England overvejer at droppe EU - har det sammenhæng med denne historie?
Verden er fuld af spændende historier.
Men skal alle på journalisten.dk ?
Fremhævet af Journalisten
Nikolaj Stenberg
22.01.13 14:28
Hvad blev der af
Hvad blev der af nærhedsprincippet?
Fremhævet af Journalisten
claus kragh
22.01.13 15:35
Denne historie handler om, at
Denne historie handler om, at Murdoch krævede en særlig europapolitik, hvis hans medier fortsat skulle støtte John Majors konservative regering. Husk det. Og husk også, at The Telegraph er dybt upålidelig, når det handler om dækning af EU.
http://www.euractiv.com/general/murdoch-sought-change-uk-europe-news-513262
Fremhævet af Journalisten
Kirsten Zastrow
22.01.13 15:39
Ole Thiemer.

Ole Thiemer.
Jeg er bange for at du har ret.
Fremhævet af Journalisten
Tommy skands
22.01.13 17:08
Ingen tvivl mere kontrol...
Ingen tvivl mere kontrol... de går for vidt..
Fremhævet af Journalisten
Tommy skands
22.01.13 17:13
Jeg mener EU nævnet går for
Jeg mener EU nævnet går for vidt...nu må de sgu stoppe deres idioti..lad os komme ud af EU så hurtigt som muligt.. inden vi mister alt selvstændighed og frihed til undergravende journalistik ...hvis vi skal noget så er det netop at få stoppet de korrupte journalister købt til løgne...som de snart er flest ..om ikke andet mundkurv for egen karriere ..
Fremhævet af Journalisten
Jesper Jensen
23.01.13 05:52
Til våben alle mand.. Vi skal
Til våben alle mand.. Vi skal vælte historiens mest luskede diktatur over alle tider!! De snørklede sig til det store europa, som Hitler prøvede at kæmpe sig til!!!
Fremhævet af Journalisten
Jesper Jensen
23.01.13 05:52
Til våben alle mand.. Vi skal
Til våben alle mand.. Vi skal vælte historiens mest luskede diktatur over alle tider!! De snørklede sig til det store europa, som Hitler prøvede at kæmpe sig til!!!
Fremhævet af Journalisten
Maria Oien
23.01.13 10:10
Det mest uhyggelige er at de
Det mest uhyggelige er at de betegner det under termen 'frihed'. Det betyder åbenbart noget lidt andet, når man sidder i EU.
Fremhævet af Journalisten
Lars Frederiksen
23.01.13 14:41
Der er klart at der skal
Der er klart at der skal sættes en stopper for løgnagtigt propaganda mod EU. Journalisternes opgave er at skal fremstille EU i et fordelagtigt lys ellers må de tage deres retfærdige straf.

Ministeriet for sandhed
Fremhævet af Journalisten
Lars Kristensen
22.05.13 11:31
Censur kan altid brydes, hvor
Censur kan altid brydes, hvor meget en magthaver end prøver at lukke munden på kritikere.

En magthaver har magt til at censurere, mens andre har friheden til at bryde den.
Fremhævet af Journalisten
T Hansen
23.05.13 07:25
Det kan konstateres
Det kan konstateres demokratierne i Europa snart ikke eksisterer længere.

Politikerne initierer ivrigt samfundsnedbrydningen og skyr ingen midler i jagten på ussel mammon til sig selv.

Prisen for dette vanvid betales af landenes egne befolkninger som politikerne med undskyldningen omkring krig bevidst nedprioriterer til fordel for en politisk naiv idé om, at redde alverdens fattige.

Det er kun med en stor og afhængig befolkningsgruppe, at politikerne kan bevare magten. Netop derfor ser politikerne tilflytning som en fordel.

Men det er her krigen indenfor Europas grænser er startet. Modstanderen er alverdens fattige og religion som politikerne bevidst har lukket ind.

Europas oprindelige befolkning ser tilflytning som en trussel mod eget ve og vel men opponerer ikke da befolkningerne er underkastet magten som gemmer sig i Bruxelles korridorer.

EU vil gå i opløsning som alle andre diktatoriske samfundssystemer gennem årtusinder har gjort det.
Fremhævet af Journalisten