search

Ekstra Bladet og TV 2 får alvorlig kritik for gidselsag

Pressenævnet kritiserer Ekstra Bladet og TV 2 i sagen om seks søfolk, der sad som gidsler i Somalia. Ekstra Bladet skal offentliggøre kendelsen som bærende forside-historie

Pressenævnet udtaler i dag alvorlig kritik af både TV 2 og Ekstra Bladet for deres dækning af gidselsagen, hvor seks søfolk sad som gidsler i Somalia i 838 dage. 
Der skriver Berlingske.

Ekstra Bladet skal offentliggøre kendelsen som bærende forside-historie, på 2/3 af spisesedlen og på side 2 eller 4. 
TV 2 skal bringe nævnets resumé to gange. Dels i nyhedsudsendelsen kl. 19, dels i nyhedsudsendelsen kl. 22. Begge gange skal det ske det inden for de første fem minutter af udsendelsen.

I kritikken af Ekstra Bladet konkluderer Pressenævnet:

"Alt i alt har Ekstra Bladet ikke gjort tilstrækkeligt for at beskytte den tilfangetagne kaptajn, ligesom Ekstra Bladet ikke har sikret sig, at alle oplysninger i forbindelse med kampagnen var rigtige."

Om TV 2 skriver Presenævnet: 

"Pressenævnet finder, at TV 2 burde have gjort klart opmærksom på, at kaptajnen ikke kunne udtale sig frit. Nævnet finder også, at TV 2 kunne have omtalt sagen uden at bruge optagelserne af kaptajnen på tæt hold. Nævnet finder derudover, at de meget stærke billeder og interviews med kaptajnen kun burde være bragt, hvis han havde givet sit samtykke, efter at fangenskabet var ophørt og hans situation ”normaliseret”.

Det er kaptajn Eddy Lopez, der har indbragt klagen for Pressenævnet, og den indbefattede også en dokumentar-film på TV2, som blev vist efter frigivelsen. I den sag udtaler Pressenævnet også »alvorlig kritik«.

Eddy Lopez, Søren Lyngbjørn og deres fire filippinske kolleger fra rederiet Shipcraft sad som gidsler i Somalia i 838 dage. I sommer klagede Eddy Lopez over Ekstra Bladets kampagne med følgende begrundelse:

»På baggrund af Ekstra Bladets kampagne og ikke mindst det anvendte billedmateriale – føler Eddy Lopez både sin personlige integritet og sit privatliv groft krænket ved at blive udstillet på en ydmygende og ærekrænkende måde – en fremstilling, han under tvang og trusler på intet tidspunkt kunne sige fra over for,« som det lød i klagen, skriver Berlingske.

Ekstra Bladet har i dag indkaldt til pressemøde 15.30, hvor Poul Madsen og avisens journalister vil kommentere afgørelsen.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen