search

Ekspert: Styrelse tilsidesætter loven

Da TV 2 søgte aktindsigt hos Sundhedsstyrelsen, fik de ikke udleveret fire advarsler, en ekspert havde sendt ind om mulige bivirkninger ved HPV-vaccine. »Det var et rent tilfælde, at vi opdagede, at de fandtes,« siger TV 2-redaktør til Journalisten. Styrelsen tilsidesætter loven, vurderer ekspert. »Det er en fejl,« erkender styrelsen

»Vi prøver som offentlighedens repræsentanter at få indblik i en sag, der har betydning for alvorligt syge piger. Så er det et principielt problem, at en offentlig styrelse ikke udleverer advarsler, som eksperter har givet dem.«

Sådan siger Troels Jørgensen, redaktør på TV 2’s dokumentar ”De vaccinerede piger – syge og svigtede”, som sendes i aften. TV 2 fortæller i filmen historien om flere piger, der har fået den såkaldte HPV-vaccine og efterfølgende er blevet syge. TV 2 undersøger, om der er en sammenhæng.

Journalisten har set filmen på forhånd.

Fire advarsler fra ekspert

I researchforløbet søger TV 2 aktindsigt hos Sundhedsstyrelsen. TV 2 beder om korrespondance mellem styrelsen og Synkope-centeret på Frederiksberg Hospital, hvor flere af pigerne bliver behandlet. Men i svaret på aktindsigten mangler fire dokumenter. De fire dokumenter indeholder advarsler fra Louise Brinth, som er læge på hospitalet.

”Vi kan snart ikke holde til længere bare at lade stå til,” skriver hun blandt andet i en mail.

”Hvordan sikrer vi os, at de som et minimum ikke bliver latterliggjort i det danske sundhedsvæsen? Du drømmer ikke om, hvor grelt det er. Burde vi ikke finde ud af, hvad de fejler?” lyder det også.

Da TV 2 senere i researchforløbet søger aktindsigt via hospitalet, får de adgang til de fire advarsler fra Louise Brinth.

»Tit når man søger aktindsigt, så får man at vide hvilke dokumenter, man ikke har fået. Der er en liste med journalnumre, og så er dokumenternes titler overstreget. Men her havde vi ingen anelse om, at der lå nogle dokumenter, som vi ikke fik. De var der bare ikke. Det var et rent tilfælde, at vi opdagede, at de fandtes,« siger Troels Jørgensen fra TV 2.

TV 2: Vigtige dokumenter

Så I vidste ikke, at dokumenterne fandtes, før I søgte aktindsigten?

»Nej. Men da vi interviewer lægen fra hospitalet, fortæller hun, at hun har orienteret Sundhedsstyrelsen om, hvad de ser på Synkope-centeret. Så søgte vi aktindsigt via hospitalet og fik alle dokumenterne. Der er tale om vigtige dokumenter om mulige bivirkninger, som man ikke har udleveret, som man skulle.«

Har du indtryk af, at det er en bevidst beslutning ikke at udlevere de oplysninger?

»Det kan jeg ikke sige noget om. Jeg kan se, at Sundhedsstyrelsen tidligere har haft problemer med at udlevere dokumenter, men jeg kan ikke vide, om det er bevidst eller ej,« siger Troels Jørgensen.

Tilsidesætter loven

Offentlighedsrådgiver ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole Oluf Jørgensen mener, at Sundhedsstyrelsen har tilsidesat loven.

»Journalisten søger aktindsigt i kommunikationen mellem lægerne på Frederiksberg og Sundhedsstyrelsen, og får det ikke. Det er en tilsidesættelse af loven,« siger Oluf Jørgensen.

I TV 2-udsendelsen siger han, at det virker som et røgslør.

»Sundhedsstyrelsen kan ikke være i tvivl om, hvad der søges aktindsigt i. De kan ikke være i tvivl om, at disse henvendelser fra Frederiksberg har været væsentlige. Derfor virker det som et røgslør, når man ikke udleverer dem,« uddyber han over for Journalisten.

Styrelse: Det er en fejl

Sundhedsstyrelsen erkender, at TV 2 burde have fået udleveret de fire advarsler.

»Det er en fejl. Vi har en lang og til tider uformel korrespondance med Louise Brinth, og der er udleveret en lang række dokumenter til TV 2. Men det er en fejl, at de ikke får de her fire dokumenter. Det er oven i købet en åndssvag fejl, for hvis man læser de mails kan man se , at vi har et fint samarbejde med Louise Brinth,« siger enhedschef Henrik G. Jensen til Journalisten.

Det er ham, der har behandlet aktindsigten.

»Det er mig, der har begået fejlen. Jeg har simpelthen ikke fået de dokumenter journaliseret. Og det kan jeg godt være sur på mig selv over, for nu kommer sagen jo til at dreje sig om bureaukrateri i stedet for de piger, som er syge,« siger han.

Er det med vilje, at I ikke udleverer de her fire advarsler?

»Nej, det er det overhovedet ikke.«

Hvor vigtige er de dokumenter?

»Der står ingen oplysninger i dem, som TV 2 ikke kunne se i de øvrige dokumenter. De her mails bibringer os ikke ny viden. Louise Brinth spørger os, om der ikke snart er nogen, der gør noget for de her piger. Imens sidder vi med den anden hånd og forhandler satspuljemidler, og jeg svarer hende, at der er en løsning på vej. Den kommer, da politikerne bliver enige om satspuljen kort efter,« siger Henrik G. Jensen og tilføjer:

»Alle indberetninger om formodede bivirkninger er behandlet efter reglerne, og vi har oven i købet bestilt og betalt en rapport hos Louise Brinth, hvor vi beder hende uddybe hendes fund. Ligesom vi også har brugt hende som oplægsholder flere gange.«

Kommentarer
1
Christian Vangsø Bentsen
26.03.15 10:49
Fedt nok - Louise Brinth har
Fedt nok - Louise Brinth har modtaget pengeydelser fra Sundhedsstyrelsen på selvsamme projekt som hun "publicistisk" skriver på. Redaktøren på TV2 er nu til grin men hvorfor behandler Journalisten ikke det tema som åbenlyst mest kompromitterende?
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen