search

Dybe links til debattører

 Forening af web-journalister frygter, at aviser kvæler debatten på nettet. Foreningen kritiserer redaktørers holdning til, at private linker til avisers artikler.

 

Forening af web-journalister frygter, at aviser kvæler debatten på nettet. Foreningen kritiserer redaktørers holdning til, at private linker til avisers artikler.

NETDEBAT. http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PagelD=315590. Holdningen til dybe link som dette er nu for alvor under beskydning.

Den danske forening af web-journalister (DONA) langer ud efter udgivernes holdning til, at privatpersoner linker direkte til artikler på avisernes hjemmesider.
Ifølge DONA-formand Ernst Poulsen skriver flere aviser på deres hjemmeside, at der gerne må henvises til avisens www-forside, hvorimod de ikke accepterer en gentagen og systematisk brug af links, der viser vej til konkrete artikler.

Ernst Poulsen mener, at en række aviser dermed efterlader borgerne i et vakuum, fordi det betyder, at de ikke tør linke til konkrete artikler.

»Frygten for dybe links er til skade for borgernes ytringsfrihed, for borgerne har ret til at lade avisartikler indgå i deres debat på nettet,« siger formanden for DONA, der står for Danish Online News Association.

Derudover mener han, at udgiverne glemmer, at pressen selv har brug for dybe links for at kunne dokumentere journalistikken, sætte den i en sammenhæng og give læseren mulighed for på egen hånd at opsøge ekstra viden via en www-adresse, der linker dybt.

Chefjurist i Danske Dagblades Forening (DDF) Holger Rosendal siger dog, at der er en myte, at aviserne generelt er modstandere af dybe links.

»Aviserne har intet imod, at private, journalister eller hvem som helst bruger enkeltstående dybe links. Det er den gentagne og systematiske brug, der er et problem, fordi det strider mod avisernes ønske om at tjene penge på artiklerne,« siger DDFs chefjurist.

DDFs accept af enkeltstående dybe links får dog ikke DONA til at afstå fra at ville undersøge avisernes holdning til dybe links.

Ernst Poulsen henviser til, at Politiken for et par uger siger frabad sig, at jurist Thomas Dyhr gentagne gange linkede dybt til Politikens hjemmeside.
»Den rimeligt hård kamp, Thomas Dyhr kæmpede for at overbevise Politiken om, at det er ok at linke dybt, viser, at der er et problem, selv om DDF siger noget andet,« siger Ernst Poulsen.

Thomas Dyhr har en weblog – www.rabarber.dk – der er en hjemmeside, hvor han ytrer sig om alt fra Irak-krigen til kung fu-film. Alt sammen tilsat dybe links.
I første omgang fik Thomas Dyhr besked på, at han linkede umådeholdent til Politiken, og at det skulle han holde op med.

»Politikens generelle holdning er, at vi ikke vil undergrave vores egen virksomhed ved at lade andre snylte eller slå plat på vores produkt,« siger Bo Maltesen, der er chefredaktør på Politiken.

Thomas Dyhr, der sammenligner rabarber.dk med fortidens tale fra en ølkasse i Fælledparken, rystede på hovedet over Politikens reaktion og skrev til Bo Maltesen:
»Personlige weblogs er en del af en spændende ny udvikling på internettet, der fremmer en folkelig og demokratisk samfundsdebat.«

Samtidig skrev Thomas Dyhr, at Politiken er en del af den offentlige debat. Han pointerede desuden, at rabarber.dk ikke er kommerciel.

Korrespondancen endte med, at Thomas Dyhr fik lov til at linke dybt til Politiken, fordi Bo Maltesen blev overbevist om, at hans weblog ikke er kommerciel.

»Internettet åbner for et virtuelt debathus, men jeg vil have lov til at bestemme, om mine artikler skal indgå i det debathus. Så længe det foregår på en ikke-kommerciel og ikke-udnyttende måde, så har jeg ikke noget imod det, men vi vil selv have lov til at tage stilling,« siger Bo Maltesen.

»Glædeligt,« siger pressejurist Oluf Jørgensen fra Danmarks Journalisthøjskole, da han hører, at Politiken og Thomas Dyhr blev enige.

Oluf Jørgensen vurderer, at Thomas Dyhrs links er lovlige, men han siger samtidig, at dybe links juridisk set er et nyt område, hvor retspraksis endnu ikke er faldet helt på plads.

»Det afgørende er, om man nasser på en måde, der konkurrencemæssigt truer et medie. Det er klart, at hvis der opstår medier på nettet, der lige skummer fløden, så trækker det tæppet væk under de medier, der har lavet arbejdet,« siger Oluf Jørgensen.

DONA opfordrer dagbladene til at skrive klart og tydeligt på deres hjemmesider, at der gerne må linkes direkte til artikler, så længe det ikke sker i et kommercielt øjemed og systematisk – som for eksempel hvis et sportssite rummer links til samtlige sportsartikler i en avis.

 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen