Det er en sandhed i, at teksten med små bogstaver skal læses grundigt. Især i en forsikringspolice.
Her er så en ny sandhed. Det, der slet ikke står der, kan være endnu vigtigere.
Hvem skulle eksempelvis have troet, at Tryg er i stand til at trylle en årgammel kunde om til en fuldstændig ny kunde? Blot fordi de siger, at sådan er det.
Hvorfor er det relevant i nærværende fagblad? Fordi Medlemsbutikken med de påståede fordele for blandt andet forsikringer tilbyder Tryg som selskab. Pointen er, at Tryg pludselig kan ophøre med at være Tryg.
Den korte version af historien er, at jeg har brugt Tryg og derfor Medlemsbutikken til flere forsikringer. Efter at jeg solgte sommerhus og leasede bil, var det samlede antal policer så beskedent, at jeg ikke længere måtte være kunde i Medlemsbutikken. Derfor blev min motorcykel-forsikring flyttet til Tryg, det selskab, som jeg trofast i et årti havde fået årlige opgørelser vedrørende mine policer fra.
Jeg var jo Tryg-kunde.
Kort efter skifter jeg til en anden motorcykel. Og vil nu have kasko på. Herefter er Tryg mere end dobbelt så dyr som Topdanmark og med dårlige betingelser.
Naturligvis skifter jeg selskab. Men bliver opkrævet et gebyr på 750 kroner af Tryg, fordi jeg er "ny kunde". Efter at der i cirka 10 år har stået Tryg på mine MC-policer.
Er det relevant for andre? Svaret er muligvis, måske endda sandsynligvis. Fordi en lignende flytning også kan koste eksempelvis status som elitebilist. Men trods uger og måneder med intens mail-korrespondance med Tryg, der på et tidspunkt havde varet så lang tid, at det kørte fuldstændigt i ring, og jeg måtte begynde forfra med at forklare mit relativt beskedne problem, kom der aldrig et klart svar. Men dog sympatiske ord om en skade efter et færdselsuheld.
Hvem der optrådte som Tryg de første mange år, fandt jeg heller ikke ud af.
Hakon Redder, udenrigsredaktør, Børsen
Svar 1
Kære Hakon. Jeg er meget ked af at høre om dine oplevelser af Tryg. Vi bestræber os dagligt på at give vores kunder en god kundeoplevelse, og det er vi tydeligvis ikke lykkedes med i dit tilfælde. Du har fuldstændig ret i, at det er under al kritik, at behandlingen af din sag har taget så lang tid. Det kan vi ikke andet end beklage dybt. Jeg håber, at jeg kan give dig et fyldestgørende svar, dels med det seneste brev, jeg har sendt direkte til dig, dels med dette svar på dit indlæg.
Jeg forstår godt, at det kan være svært at gennemskue forskellen på at være almindelig privatkunde i Tryg og være kunde i en gruppeordning i Tryg gennem Medlemsbutikken. Tryg er jo ét selskab. Men der er forskel. Det kan både være på typen af produkter, hvordan du er dækket, og på de betingelser, der gælder. Det skyldes, at
Medlemsbutikken er en gruppeordning med en række fordele, der er særligt tilpasset Journalistforbundets ønsker ud fra medlemmernes behov og risiko. Der er ikke noget krav om, at du skal have et bestemt antal forsikringer for at være kunde i Medlemsbutikken. Men når det gælder mere specifikke forsikringer som fx en bådforsikring eller motorcykelforsikring, som i dit tilfælde, stiller Medlemsbutikken krav om, at du også har en indboforsikring. Da du ikke længere har det, bliver din motorcykelforsikring flyttet over i Tryg, hvor du bliver betragtet som ny privatkunde. I Tryg behøver du nemlig ikke have en indboforsikring, for at det kan lade sig gøre.
Normalt, når man opsiger sin forsikring inden hovedforfald, bliver man opkrævet et gebyr. Det er det, der sker i dit tilfælde. Ikke fordi du bliver betragtet som ny kunde i Tryg. Men fordi din nye forsikring kun har været trådt i kraft i mindre end et år, er der et ekstraordinært gebyr for at skifte til et andet selskab inden forsikringens hovedforfald. Det skal du selvfølgelig ikke betale, da du skifter fra en gruppeordning i Medlemsbutikken til at overgå til Tryg.
Opkrævningen skyldes desværre et setup i vores it-system, som sker automatisk. Jeg beklager naturligvis fejlen, og som vi også har oplyst dig om i vores seneste brev, får du selvfølgelig de penge retur.
Henrik Hornbæk Hansen, partnerchef i Tryg
Svar 2
Ifølge Medlemsbutikkens regler kræver det en familie- og en ulykkesforsikring gennem Forbundet at tegne motorcykelforsikring. Dette er meddelt Hakon d. 18/12-15.
Regler for at tegne forsikringer gennem forbundet står på DJ’s hjemmeside under forsikringer.
Hakon vælger at forsikre motorcyklen direkte gennem Tryg almindelig, da han ikke ønsker at tegne en familieforsikring gennem Medlemsbutikken.
Nyt selskab opsiger forsikringen gennem Tryg almindelig, inden forsikringen har været i kraft i et år, og det koster et stort beløb. Dette fremgår af forsikringsbetingelserne.
Tina Rømer Olsen, gruppeleder/supervisor, Tryg/Medlemsbutikken
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.